Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar som fryser og må restartes


Anbefalte innlegg

Har en litt aldrende travelmate 6292 som i det siste har begynt å oppføre seg rart. Selv om den bare står på, så hender det at skjermen fryser og slutter å fungere. Den viser bilder på skjermen, men ingen reaksjon. Jeg tror maskina på en eller annen måte kjører i bakgrunnen, for den reagerer på at jeg skrur av f.eks. wlan (den viser ingen reaksjon, men når jeg restarter så er wlan skrudd av). Når den fryser slik så begynner viftene å spinne ganske mye etter en liten stund, så jeg antar at det er noe som belastes uten at jeg kan se hva det kan være.

 

Noen som har noen ideer om hva dette kan skyldes?

 

Jeg gjetter at det ikke skyldes prosessoren, for da hadde vel maskina slått seg av selv. Kanskje skjermkortet som begynner å feile?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Forsøkt med recovery? Hører ut som software feil, (normalsett) når har hardware feiler vil dette ha status,

funker eller funker ikke. Og ikke ha noe bilde hengende etter og som løses ved omstart.

 

Kjør en recovery/reinstallasjon av maskinen.

Acer har Alt+F10 på tasteturet når du starter maskinen.

 

VIKTIG VIKTIG! Backup først, så recovery.

Ikke skyld på meg om noe går tapt :)

Lenke til kommentar

Kan jo være greit å sjekke systemloggen (Windows Event Log eller Hendelseslogg) for feil etter at du har restartet maskinen, bare for å få et hint om hva som kan være feil. Det kan jo mot all formodning hende at feilen har blitt logget, det være seg feil med en eller annen driver og da blir den merket under "Nivå" eller "Level" med "Feil" eller "Advarsel".

 

Se spesielt etter kilder/sources som heter "disk". Det betyr ganske enkelt at disken har f.eks. dårlige blokker eller en dårlig kontroller og bør skiftes ASAP.

 

De fleste "frysninger" av maskiner som jeg har opplevd, skyldes diskfeil, og dette kan IKKE fikses med en reinstallasjon, det kan bare bli verre. Det er svært sjelden at en maskin bare fryser ved maskinvarefeil, den vil da simpelt nok nekte å starte, eller få den notoriske blåskjermen ved oppstart eller en liten stund etter oppstarten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...