Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag - Makt og Norge


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt her.

 

Eg skal ha ein framføring snart i Samfunnsfag med tema : Makt.

 

Måtte lage ein problemstilling ut av dette, så eg kom på : Bruker Norge makt på en positiv måte?

 

 

Tusen takk visst du har tid til å svare! Er veldig stucka her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du nok definere makt og i hva sammenheng du vil prate om makt. Selve definisjonen av makt er mange, men den grunnleggende ideen ved maktbegrepet må være å ha evnen til å nå spesifikke mål og ha en viss autoritet, dog merk at du må skille mellom autoritet og makt som to begreper.

 

Så må vi vinkle problemstillingen til Norge i et internasjonal sammenheng utifra din egen problemstilling. Norge er et lite land med få innbyggere sammenlignet med andre land. Derfor ligger det litt i kortene at vår makt ovenfor andre land er begrenset. Positive aspekter ved vår maktbruk internasjonalt er vårt initiativ ved f.eks Kyoto-avtalen hvor vi stod i spissen for å få ned Co2-utslipp fra industrien på verdensbasis og vi bidrar aktivt til fredsmegling mellom Israel og Palestina. Dette er to generelle eksempel på positiv maktbruk.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar

 

Eg har funnet noen positive aspekter eg skal ha om.

Men hva mer trenger eg?

 

Framføring skal vare ca i 10 min

 

Eg har definisjon om makt

 

litt fakta om makt osv

 

noen postivie aspekter med makt bruken av norge

 

og det er alt?

 

Takk ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder medias posisjon i maktdiskusjoner så kan du fort havne i konspirasjonssidespor, men allikevel ganske interessante sidevei å prate om som du kan reflektere over som igjen vil være til stor fordel for din karakter ved presentasjonen.

 

Jeg ville gjort som du har nevnt ovenfor her med å definere makt og at begrepet makt blir definert forskjellig utifra sammenhenger og kontekst. Deretter kan du jo ta en kjapp introduksjon til Fyrsten av Machiavelli som ganske tidlig forstod maktspillet og mange av de poengene han gjør tidlig på 1500-tallet gjelder fortsatt den dag idag. Men det blir kanskje litt off-topic med din problemstilling.

 

Norges indirekte rolle i utenlandske operasjoner er vell en form for maktbruk som kan kritiseres men det fins nok flere argument for-imot når det gjelder deltakelse i "fredsbevarende" operasjoner. Tror nok det blir for diffust å diskutere om en ikke har dybden av informasjon vedrørende det, men du kan jo nevne det i en bisetning.

 

Vi har også makt i form av at vi kan si på papir at levestandarden i Norge er best i verden ifølge FN, men igjen er det viktig å forstå at levestandarden ikke har noe med hvor lykkelige vi er. Det fins også skyggesider ved å ha det for "godt" som et stort frafall i realfag og flere som blir liggende under arm-putene som Norge syr på enkelte gjennom lette metoder som trygd. Men dette er en stor debatt med mange vinklinger, så forhold deg bare til faktum som de listene FN rapporterer årlig.

 

Mer kommer jeg ikke på, såfremt du ikke har konkrete forslag å skrive om som jeg kan være med å reflektere over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...