Gå til innhold

Hvordan få bedre arbeidsvaner?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Gikk ut av grunnskolen i fjor med gode arbeidsrutiner og gode karakterer. Etter at jeg starta på videregående (studiespes.) har disse arbeidsrutinene dabbet av. Karakterene er jeg fortsatt fornøyd med, men jeg føler ikke jeg får brukt tiden min effektivt nok. Blir gjerne sittende med lekser veldig lenge pga at andre forstyrrende elementer kommer inn, noe som gjør at jeg aldri blir ferdig.

 

Spesielt ille er det med matematikken. Her jobba jeg godt på ungdomsskolen og gjorde alt av lekser, mens på videregående gjør jeg nesten aldri mattelekser. Tar kun såkalte skippertak dagen før prøve. Dette er noe jeg helst vil unngå ved å jobbe jevnt og trutt med stoffet.

 

Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få bedre arbeidsrutiner og å gidde å gjøre lekser? Jeg tror gode arbeidsvaner kan komme sørdeles godt med på evt. høyskole/universitet samt videre i livet.

Endret av martin9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra du er villig til å ta tak, ser mange på min høyskole som har _veldig_ dårlige arbeidsvaner. Selv så gikk jeg på en privat VGS og studerte IB, dette resultere i stort press. Legg også inn jobb og sosialt liv. Med dette så kan jeg gi deg ett godt råd: Når du får en oppgave, eller får vite om en prøve, start med en gang. Ingenting suger mer enn å sitte 8 timer på en søndag mens vennene dine slapper av, ser TV serier og nyter livet, også sitter du med en 3000 ords innlevering (erfaring...).

 

Når jeg skulle være max effektiv så tok jeg bilen, kjørte ett eller annet sted, åpnet PCen og jobbet der til jeg ble ferdig. Dette fungerte ganske bra.

 

Andre ganger så bare satt jeg meg ned, bestemte at "Nå skal jeg skrive minst 750 av de 1500 ordene på denne stilen", også gjorde jeg det.

 

Imo så har mye av dette med bra arbeidsrutiner med å ha bra selvdisiplin. Samtidig så må man bli litt utfordret for å i det hele tatt gidde det. Start med en oppgave så fort du får den, så kan du le av alle som sitter kvelden før og sliter med å bli ferdig :) Har gjort det nå de siste 4 årene og det har fungert strålende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg tid til å svare!

 

Men har du noen tips til hvordan jeg skal sette meg ned for å arbeide. Har tenkt flere ganger at jeg skal ta å gjøre lekser en dag, men så setter neg meg ned og får nesten ikke gjort noe, fordi jeg vet at keg kan ta det igjen senere... På ungdomsskolen var dette mye lettere fordi der sjekka lærerne om vi hadde gjort leksene våre - det gjør de ikke lengre...

Lenke til kommentar

Vanskligste er egentlig å bare samle mot til å starte. Sett deg ned, åpne boka og det er mye lettere å starte enn å bare titte på boka over PC skjermen og tenke "soon....". Om du skal skrive en stil på PC, åpne opp Word. Kommer du deg over den kneika så er det å fullføre mye enklere :)

 

Husk også å ta pauser, jeg anbefaler 15 minutter hver time som et minimum. Å sitte alt for lenge med en oppgave gjør deg sliten, ukonsentrert og alt det der. Det er viktig å slappe av en gang iblant også. Men vær sta, tenk at du skal fullføre XX før du lukker boka / Word helt for kvelden :)

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver fra da jeg selv gikk på vgs. Som regel var det hundre andre ting man heller ville gjøre enn å sette seg ned med lekser når man kom hjem fra skolen. I tillegg er det veldig lett å dytte lekselesingen forran seg slik at det samler seg opp til store skippertak.

 

En løsning kan jo være å utnytte fritimer du har på skolen mellom forskjellige fag til å gjøre unna skolearbeid. Jeg hadde en håpløs timeplan de to siste årene på vgs med lange fritimer midt på dagen, i mellomtiden fikk jeg gjort de leksene jeg hadde, og gjorde derfor svært sjelden lekser når jeg var hjemme.

 

Tenk også på hva du har lyst til å evt. studere etter videregående. Det gir en liten motiverende boost for å legge ned en god nok innsats for å sikre deg muligheten til å studere hva du vil, hvor du vil. Det er kjedelig og dyrt å måtte ta opp fag i mange år etter vgs for å komme inn på det studiet du _virkelig_ har funnet ut at du vil gå.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I det siste har jeg begynt å jobbe i "short bursts" som jeg syns funker overraskende bra. Tidligere har jeg ofte brukt mange timer på å gjøre ferdig en oppgave fordi jeg jobber litt med oppgaven min, og blir kanskje distrahert av f.eks. e-mails eller youtube, så blir jeg irritert fordi det tar så lang tid å bli ferdig med oppgaven.

 

Det er ikke akkurat noe heksekunst. Jeg bare eliminerer alt som kan distrahere meg (e-mail, facebook. youtube, setter telefonen på lydløs etc.), så setter jeg på en stoppeklokke som teller ned fra 30-60 minutter. Så prøver jeg å jobbe så effektivt som mulig i løpet av den timen. Etter det kan jeg ha en liten (eller lengre) pause, hvor jeg gjør hva jeg vil. Jeg syns også det hjelper mye å sette på litt ambient musikk i bakgrunnen. Jeg foretrekker å unngå komplisert musikk, eller musikk med vokal, mens jeg jobber.

 

Jeg har prøvd mange andre ting, som å sette opp en streng timeplan for hver dag, eller å tvinge meg selv til å gjøre det samme 6+ timer i strekk, men det funker ikke for meg. Jeg syns at å jobbe i korte, intense, perioder føles mer spennende, og gir resultater. Jeg vil anbefale å i det minste prøve det samme i en periode.

 

Edit: Før du starter klokka, så er det viktig at du vet hva du skal gå i gang med. Gjør KUN 1 ting av gangen, og fokuser 100% på den oppgaven

Endret av Varen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye bra tips her. Vil bare nevne at dersom du kan få bra karakterer på videregående uten å jobbe masse, så synes jeg ikke det er nødvendig å tenke for mye på dette med arbeidsvaner, så lenge du kommer inn på studiene du har lyst på. Det er selvsagt ikke dumt å tillegge seg gode arbeidsvaner, men det går ganske greit å omstille seg til arbreidsmengden på universitetet, selv om du syntes videregående var lett. Dersom du liker å ha mye fritid, er det ingenting i veien for å tillate seg det, så lenge du ikke synes det går ut over læringen.

 

Poenget mitt er, du trenger ikke å bruke to år på å forberede gode arbeidsvaner. Det kommer av seg selv når du trenger det.

Lenke til kommentar

Arbeidspulten din er hellig. Der får du ikke lov å gjøre noe annet enn å arbeide. Når du sitter der, vet hjernen din hva som skal skje. Hvis fristelsen til å sjekke facebook blir for stor, eller hvis du tar deg selv i å dagdrømme/filosofere - gå ut av rommet og gjør deg ferdig. Dette er en teknikk BF Skinner brukte - en av de aller mest innflytelsesrike læringspsykologer. På pcen kan du slå av internett hvis det ikke trengs, og kanskje bruke gjeste-bruker eller lage en skole-bruker.

 

Når det er sagt, så er det også en fatal livsfilosofi å tro at skoleprestasjoner er "medfødte ferdigheter". At en som gjør det bra på skolen er intelligent / at intelligente folk nødvendigvis gjør det bra på skolen. Det er gjort studier som har vist at folk som har denne fatalistiske holdningen har enklere for å gi opp og mislykkes. Dessuten er det direkte feil. IQ er ganske stabilt og er riktignok tett knyttet opp mot skoleprestasjoner, men arbeidsmengde, planmessighet (conscientiousness) er også det. Enda mer merkbart, planmessighet og IQ har en negativ korrelasjon - muligens fordi folk med høy IQ har en slik fatalistisk holdning og dermed har dårligere planmessighet. There is no excuse to not work hard, my friend. Stå på.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...