Gå til innhold

Hvordan lagrer dere masterfilene og oppbevarer mastereksporten?


Anbefalte innlegg

Jeg skrev tilbake til tape frem til 2011, etter dette har jeg tatt ProRes 422 eksporter og brukt disse som mastere, trenger jeg en Web versjon tar jeg en tur innom Compressor.

Jeg lagrer også alle DV tapene digitalt.

 

Jeg er bekymret for datatap, crash og annet.

Jeg lurer derfor på hvordan dere sikrer dere mot crash... men også av nysgjerrighet hvordan dere lagrer masterfilene deres samt mastereksporten.

Hvilket format bruker dere?

 

Jeg vurderer ett Raid1 system, men nå står de bare på FW disken jeg redigerer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er jo det evige problem. Man lager masse film, så får man masse data i form av både master og redigert versjon og det blir knotete å sikre seg.

For min del har jeg gitt litt opp, etter å ha kjørt meg inn i blindgater og aksepterer at man mister mye data ved krasj. Gøy så lenge det varer, med andre ord.

 

Teknisk sett har jeg sett fire løsninger:

 

1- Folk gir blaffen

2 -Folk kjøper en stabel av de største harddiskene og kobler dem i raid

3 -Folk brenner dem ut på gullplater

4 -Folk lagrer i nettskyen

 

Harddisker i raid fungerer jo, men vil jo før eller siden fylles opp. Det tar plass, og er dyrt å utvide. Ofte for stort å putte inn i safer osv.

 

Gullplater gjør det tilgjengelig, og trenger man mer plass kjøper man flere plater. Tar relativt liten plass, og skal takle mist 300 år før man får problemer. Ulempen er at spillere forsvinner etterhvert og man kan få problemer med å spille av formatet om det forsvinner. Litt som når folk kommer med disketter nå.

 

Nettsky er mindre tilgjengelig, dvs man må laste opp og ned materiale. Det koster penger å lagre mye, og man er usikker hva som skjer om nettskyen legges ned. Har man laget noen dirty filmer med kona så er det heller ikke alle som ønsker å spre det i nettskyer som styres av 16 åringer.

Lenke til kommentar

Det er jo det evige problem. Man lager masse film, så får man masse data i form av både master og redigert versjon og det blir knotete å sikre seg.

For min del har jeg gitt litt opp, etter å ha kjørt meg inn i blindgater og aksepterer at man mister mye data ved krasj. Gøy så lenge det varer, med andre ord.

 

Teknisk sett har jeg sett fire løsninger:

 

1- Folk gir blaffen

2 -Folk kjøper en stabel av de største harddiskene og kobler dem i raid

3 -Folk brenner dem ut på gullplater

4 -Folk lagrer i nettskyen

 

Harddisker i raid fungerer jo, men vil jo før eller siden fylles opp. Det tar plass, og er dyrt å utvide. Ofte for stort å putte inn i safer osv.

 

Gullplater gjør det tilgjengelig, og trenger man mer plass kjøper man flere plater. Tar relativt liten plass, og skal takle mist 300 år før man får problemer. Ulempen er at spillere forsvinner etterhvert og man kan få problemer med å spille av formatet om det forsvinner. Litt som når folk kommer med disketter nå.

 

Nettsky er mindre tilgjengelig, dvs man må laste opp og ned materiale. Det koster penger å lagre mye, og man er usikker hva som skjer om nettskyen legges ned. Har man laget noen dirty filmer med kona så er det heller ikke alle som ønsker å spre det i nettskyer som styres av 16 åringer.

 

Bra svar!

Tenkte litt på gullplater, men plassen blir for liten...

Jeg tror det blir en fin mix mellom RAID1 på det viktigste og delvis gi blaffen holdning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjører filserver basert på Windows Home Server 2011 med FlexRAID og Crashplan.

 

FlexRAID er et 3djeparts program som gjør at man kan samle et sett med harddisker til en "Storage Pool" slik at man kun ser en drive selv om man har x antall disker. I tillegg har man sikkerhet via paritet. Hvis du har 1 paritetsdisk så kan du miste en disk med bilder/video og fortsatt få tilbake dataene. 2 paritetsdisker betyr at du kan miste 2 disker.

 

DRU = Data Risk Unit

PPU = Parity Protection Unit

 

Si du har 6 harddisker, alle på 2 TB. Med følgende oppsett kan du miste en disk uten å miste data:

DRU1 = 2TB

DRU2 = 2TB

DRU3 = 2TB

DRU4 = 2TB

DRU5 = 2TB

PPU1 = 2TB

 

Med dette oppsettet kan du lage en storagepool på 10 TB med f.eks stasjonsbokstav V:\

 

I tillegg til dette bruker jeg Crashplan.com

Denne syncer alle filene jeg legger opp i predefinerte foldere til Crashplans servere (Ubegrenset lagring i 4 år koster ca 800 NOK).

 

Dessuten sørger denne for backup til 2TB ekstern HD koblet til filserveren, og syncer bildene til en laptop med 2TB ekstern disk som står hos mine foreldre hver natt.

DVS jeg har backup onsite, til skya, og til annen fysisk lokasjon. Selve syncen mot ekstern hd og laptop er faktisk gratis.

Alt er kryptert med 448bits kryptering.

 

Filserveren er satt opp som virtuell maskin (VMware ESXi 5.0), men om du ikke er veldig kjent med servere, blir dette ekstra heft som ikke er verdt bryet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...