Gå til innhold

Konflikter


sianve

Anbefalte innlegg

Det er mange konflikter det står om i mediene. På skolen har vi en oppgave om Nord og Sør-Korea konflikten. Jeg skal ha høring i denne på tirsdag, og forstår rett og slett ikke hva den dreier seg om. Jeg prøver å lese litt her og der, men føler meg egentlig bare stokk dum, da jeg ikke forstår dette.

 

Det jeg lurer på er hva konflikten dreier seg om, hva som på en måte er konflikten da, hvordan den har oppstått og hva de "krangler" om. Og om det er noe spesielt i konflikten det er viktig å vite noe om. Jeg ligger egentlig på en 5er i samfunnsfag så behøver så verkelig hjelp til dette her, men dette her ser egentlig ikke lovende ut, så håper i alle fall på å stå da...

 

Dette er absolutt ikke mitt evne innefor samfunnsfag i det hele, og håper inderlig at jeg kunne fått litt hjelp! Jeg er evig takknemlig om dere gidder å ta dere tid på kommentere dette innlegget mitt, slik at jeg kunne få vite litt om hva denne konflikten dreier seg om.

 

på forhånd tusen takk!

 

hilsen en desperat og frustrert 2. klasse elev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Konflikten mellom sør- og nord-korea handlar om styresett. Då Korea etter andre verdenskrig ble bestemt oppdelt i ein nordlig Sovjetunion-styrt del, og ein sørlig amerikansk-administert del, var intensjonen at de to delene etterhvert skulle gjenforenes etter demokratiske valg. Men slikt vart det ikkje. Den sørlige delen var kapitalistisk og har ein fri marknad fordi dei var styrt av USA. Og i nord fekk dei eit kommunistisk styresett fordi dei var under Sovietunionen. Etter kvart vart landa "Nord-Korea" og "Sør-Korea" oppretta fordi dei ikkje gredde å samle landa. Ikkje lenge etter angreip kommunistane den sørlige delen. Sør-Korea fekk då hjelp frå blant anna USA og Storbritania. Kina hjelpte etter kvart Nord-Korea, men krigen "ente" resultatlaust (sjølv om landa endå ser på seg sjølv som i krig ).

 

Den dag i dag er dei to delane framleis splitta fordi dei ikkje greier å bli einige seg i mellom, fordi Nord-Korea vil ha kommunisme og Sør-Korea vil ha kapitalisme. Trulig er nord-kora agresive fordi dei er redd for sin eksistens som nasjon og ynskjer at heile Korea skal ha eit kommunistisk system. Mens Sør-Korea ynskjer å samle landet under eit kapitalistisk system. Konflikten handlar altså om kommunisme mot kapitalisme, og kanskje delvis om at diktatorane i nord ikkje vil miste makta si.

 

Ein god artikkel frå Aftenposten som handlar om detta temaet: http://www.aftenpost...ce#.T7gl1UVMu38

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...