Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

MC delenavn / faguttrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan noen lære meg alle de viktige faguttrykkene som hører til MC?

Da snakker jeg om hvor man finner forskjellige deler, og hva de heter.

Jeg legger ved et bilde av en MC med noen navn her, og jeg håper noen retter meg hvis de ser at jeg har skrevet feil, og jeg håper noen gidder å hjelpe meg med å sette navn på flere deler.

Jeg vil så gjerne vite de riktige fagnavnene på disse delene.

Noen andre ting jeg lurer på:

*Hvor finner man tennpluggen på denne sykkelen?

*Pleier det å være med oljefilter på lettsykler? Kan du eventuelt "montere" oljefilter på alle lettsykler. Hvor skal det være i så fall?

*[Hva er det som egentlig skjer når jeg vrir om nøkkelen]*?

Er det slik at tennpluggen omgjør høytrykkstrøm og får det til og bli en liten gnist inne i besintanken, slik at det antennes? Kan noen forklare dette litt step-by-step for meg?

post-230335-0-63076400-1337298872_thumb.jpg

Endret av Fizzle
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Skrevet

Bra link det der, men den sier ikke så mye om hva de forskjellige delene på en motorsykkel heter, hehe. :p

Finnes det ikke en konstruksjonsbok eller manual som sier hva de forskjellige delene heter, som for eksempel svingarm, forgaffel, støtdemper, bremseskive osv ?

Skrevet (endret)

Bra link det der, men den sier ikke så mye om hva de forskjellige delene på en motorsykkel heter, hehe. :p

Finnes det ikke en konstruksjonsbok eller manual som sier hva de forskjellige delene heter, som for eksempel svingarm, forgaffel, støtdemper, bremseskive osv ?

Sliter med dette sjæl, men mye av det skal stå i teoriboka til MC hvis jeg ikke husker feil.

Edit: Støtdemperen sitter på forgaffelen. Hjulet og rattet er koblet sammen med forgaffelen. Svingarm er den metalstanga bakhjulet og kjede er festa til. Bremseskivene er det samme som bremseklosser på tråsykler. tror jeg..

Endret av JohnsonJr
Skrevet

Sliter med dette sjæl, men mye av det skal stå i teoriboka til MC hvis jeg ikke husker feil.

Det stemmer det. Jeg har sett i instruksjonsboken og funnet noen uttrykk der, men ikke alle. :)

Skrevet

Sagt det før sier det igjen, hvis du vil vite hvordan mcen din er skrudd sammen så skaff deg en Haynes manual. De er "bibler" for alle mc eiere :)

Står begrepene på norsk i "Haynes manual"?

Jeg vil vite hva de forskjellige delene heter på norsk, slik at jeg kan bruke terminologien korrekt.

Skrevet

Sagt det før sier det igjen, hvis du vil vite hvordan mcen din er skrudd sammen så skaff deg en Haynes manual. De er "bibler" for alle mc eiere :)

Står begrepene på norsk i "Haynes manual"?

Jeg vil vite hva de forskjellige delene heter på norsk, slik at jeg kan bruke terminologien korrekt.

Ah, nei da kommer den nok dessverre til kort. Kan jo leses sammen med en ordbok?

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...