Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Engelsk i 2012 for 10.trinn


Anbefalte innlegg

Da var vi ferdig!!

Selv valgte jeg oppg. 3a og skrev 3 sider :)

Følte det gikk helt greit, spent på karakter.

Oppgavene var forferdelige og krever mye, til og med lærerene på min skole klager på oppgavene. De sier det er oppgaver som er laget for 5er og 6er elevene... Heldigvis har jeg alltid hatt 5 eller sterk 5 i faget så føler jeg klarte å tilpasse meg greit!

Hvordan gikk det med dere andre?

 

Skrev over 3000 ord på opggave 3A, altså å fortelle om en av personene i Focus Magazine i en annen setting.

Den ble 9 sider og var inspirert av Bioshock.

Nei, jeg vet ikke jeg heller...

Endret av maikzor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var vi ferdig!!

Selv valgte jeg oppg. 3a og skrev 3 sider :)

Følte det gikk helt greit, spent på karakter.

Oppgavene var forferdelige og krever mye, til og med lærerene på min skole klager på oppgavene. De sier det er oppgaver som er laget for 5er og 6er elevene... Heldigvis har jeg alltid hatt 5 eller sterk 5 i faget så føler jeg klarte å tilpasse meg greit!

Hvordan gikk det med dere andre?

 

Skrev over 3000 ord på opggave 3A, altså å fortelle om en av personene i Focus Magazine i en annen setting.

Den ble 9 sider og var heftig inspirert av Bioshock.

Nei, jeg vet ikke jeg heller...

 

 

Oh, kvalitet framfor kvantitet. 9 sider er mye.

Lenke til kommentar

Følte at jeg gjorde det kjempe bra også :D

 

Hvilken oppgave(den lange) valgte dere? Jeg valgte den " Focus on Money " eller noe i den duren.

 

Valgte den om valg og konsekvenser.

 

Utestengte helt den oppgaven du valgte, du måtte ha med noe fakta og når du har med fakta må du ha kilder og de måtte du forberede deg på, noe som jeg ikke gjorde :p

 

Helt enig med R4ND0M! Hadde null forbredelsesmateriale/kilder til en slik type tekst og en kan ikke forutse at vi kunne få en oppgave om penger ;( men jaja, det gikk så som så, har alltid blanda følelser etter at jeg har levert tentamner og eksamen :p aldri 100% sikker ;P satser på 5, men 6 er ikke så gærnt det heller! :D

Lenke til kommentar

Du skal snakke om den kalde krige, hvor, når, hva. Er det noen kjnete personer knyttet til den kalde krigen? Skriv om dem og hvorfor de var så kjente ( kanskje en leder av noe? ).

 

Hvilke land fikk kjenne den kalde krigen best? Russland? Usa?.

 

Håper jeg hjalp litt...

 

Har du ikke samfunnsfagbok? Det står jo der alt sammen! Bruk den som utgangspunkt. Hvilken personer er nevnt der, hvilke land, hvilke hendelser osv.

Lenke til kommentar

Du skal snakke om den kalde krige, hvor, når, hva. Er det noen kjnete personer knyttet til den kalde krigen? Skriv om dem og hvorfor de var så kjente ( kanskje en leder av noe? ).

 

Hvilke land fikk kjenne den kalde krigen best? Russland? Usa?.

 

Håper jeg hjalp litt...

Takk for hjelpen :)
Lenke til kommentar

For de som vil ha oppgaven for Engelsk Eksamen 2012 her er den:

Hvorfan fikk du tak i dem?

Sry for tregt svar..

Men som sagt over her kunne man laste ned oppgaven når man logget seg inn på pgsa.udir.no på eksamensdagen. Jeg hadde også med en minnepinne med diverse forberedelse dokumenter på som jeg tok med meg oppgaven hjem på.

Så sånn er det med den saken :D

Endret av saproe
Lenke til kommentar

Hei! Jeg har skrevet ferdig en oppgave til sammfunsfag prøvemuntlig. Jeg lurer på om noenn kan fortelle meg om jeg er på rett spor, om det er som kan forbedres, noe som mangeler ? Eller om den er bra som den er? Oppgavelyd: `` 'Forkalare og bruk begrep knyttet til den kalde krigen. Vis at du har oversikt over kjente personer fra perioden og hvorfor de var kjent. Gi en oversikt over viktige land fra perioden og lokaliser dem``

Oppgaven jeg har skrevet:

Den kalde krigen

Begrepet kald krig ble tatt i bruk for å karakterisere det spente forholdet som oppstod etter den andre verdenskrig mellom vestmaktene, ledet av USA, og kommunistlandene, ledet av Sovjetunionen. Begrepet kald krig var noe nytt og betegnet en situasjon hvor to parter var i strid på alle måte bortsett fra at de ikke slåss. Den kalde krigen var “krigen uten krig”. Partene bygget opp allianser over det meste av verden og involverte seg i en rekke stridigheter og konflikter rundt om i hele verden. Direkte og altomfattende krig mellom de to hovedmotstanderne brøt imidlertid aldri ut, selv om det var nære på ved flere anledninger, som for eksempel Koreakrigen på 1950-tallet og Cubakrisen i 1962. Samtidig var ikke den kalde krigen bare en sammenhengende krisetid. Forholdet mellom de to parter vekslet hele tiden mellom tilstramming og avspenning.

 

Den kalde krigen skiller seg fra andre perioder med spent forhold mellom stormaktene på tre hovedpunkter. For det første kom det aldre til våpen sammenstøt mellom stormaktene. Selv om faren for det har var til stede noen ganger, og da spesielt under Cuba-krisen i 1962, har det aldri var noe direkte sammenstøt mellom USA og Sovjetunionen. For det andre er det et særtrekk ved denne krigen at internasjonal politikk ble dominert av bare to makter, og to land hadde aldri hatt samme innflytelse på forholdene i verden som under den kalde krigen. Et tredje særtrekk ved en kalde krigen er den raske utviklingen av ødeleggelsesvåpen av et helt nytt omfang, som atom - og hydrogenbomber. Den kalde krigen dreide seg om mange problemer og konflikter mellom øst og vest blokken. Øst blokken var under den kalde verdenskrig betegnelsen på Sovjetunionen og dens allierte, mens vestblokken var betegnelsen på USA og dens alierte.

Den kalde krigen brøt ut for alvor etter den 2. verdenskrig. De første konfliktene dreide seg blant annet om kampen om makten i Øst- og Sentral-Europa. Storbritannias statsminister Winston Churchill kalte denne splittelsen av verden "Jernteppet". Med dette begrepet mente han at Europa var delt i en vestlig, demokratisk del,og en østlig, sovjetkontrolert kommunistisk del.

 

Den kalde krigen utenfor Europa

Den kalde krigen spredte seg raskt til andre verdensdeler. Det var viktig for USA og Sovjet å hindre at motparten fikk nye allierte. Land som var i konflikt med et naboland, eller som kjempet mot opprørere i eget land, kalte seg gjerne antikommunister og fikk nesten automatisk støtte fra USA. Og da var fienden sikret hjelp fra Sovjet.

Når krigen var slutt, startet kolonienes kamp for frigjøring fra de gamle europeiske kolonimaktene, men kolonimaktene var allierte med USA, og USA kunne derfor ikke støtte koloniene. Da stod Sovjetunionen og også Kina, klar til å hjelpe. Sovjet hadde klart å forandre seg fra et gammeldags jordbruksland, til et moderne industriland, og ble et forbilde for mange land i Asia og Afrika.

 

Cubakrisen

I 1962 fant USA ut at Sovjetunionen var i ferd med å innstalere atomraketter mindre enn 160 kilometer fra amerikansk jord. I steden for et luftangrep eller en invasjon bestemte president Kennedy seg for å innføre en skipsblokade rundt øya. Hvis russerne fortsatte den militære oppbygging på øya, ville ytterligere skritt bli tatt. Stor var derfor spenningen da to sovjetiske lasteskip med rakettutstyr fortsatte mot Cuba. Like før de brøt den amerikanske blokaden, snudde skipene. Krisen ble løst ved at Sovjet fjernet rakettene fra øya mot at USA lovet å ikke invadere øya. president Kennedy og Khrutsjov ble enige om en avtale om forbud mot kjernefysiske prøvesprengninger i atmosfæren og i havet. Men denne avspenningen varte ikke lenge, før en ny konflikt brøt ut, denne gang i Asia.

 

Vietnamkrigen

Den verste og langvarige krigen var Vietnamkrigen. Vanlige vietnamesere beundret kommunistene fordi de hadde fått utlendingene ut av landet. Regjeringen i Sør-Vietnam var korrupt og lite effektiv, og hadde derfor liten støtte blant folket. Så det ble dannet en kommunistisk opprørsbevegelse, Vietcong. Det var ikke mange kommunister i sør, men her ble også opprørssoldatene beundret, selv om de brukte brutale metoder for å få støtte. I sør bad de USA om hjelp mot kommunistene. Den amerikanske regjeringen mente at landene i Sørøst-Asia var så svake at hvis et land ble kommunistisk, ville resten følge etter.

Derfor sendte han amerikanske soldater til Vietnam. Amerikanerne brukte bl. a. napalm for å ødelegge landsbyer og rismarker. Napalm er en brennende væske som klistrer seg fast til huden og brenner i hjel mennesker. Kjemiske midler ble brukt til å fjerne bladene fra regnskogen så ikke geriljasoldatene kunne skjule seg. Store bombefly slapp ut flere bomber under Vietnamkrigen enn under hele den andre verdenskrigen. Men det hjalp ikke. Vietcong blandet seg med vanlige folk om dagen, og kjempet om natten. Til slutt ga USA opp, og kongressen ville ikke bevilge mer penger til det, og den nye presidenten, Richard Nixon, brukte som slagord ”Bring the boys home”. Det ble sluttet fred mellom USA og Nord-Vietnam, men med amerikansk nederlag. Vietnam fikk kommunistisk regjering, og et lite bondefolk hadde slått verdens mektigste stat, USA.

 

Den kalde krigen avsluttes

 

 

 

I 1984 var det valg i USA, og den daværende presidenten, Ronald Reagon, ville unngå åpne konflikter under valgkampen. Han snakket mye om behovet for å bremse opprustningen. Han var kjent som bitter motstander av Sovjetunionen, som han kalte ondskapens imperium.

Året etter ble Mikael Gorbatsjov leder over kommunistpartiet i Sovjetunionen. Han syntes ikke noe særlig om rustningskappløpet, blant annet fordi det gikk med enorme utgifter som reduserte landets produksjon. For å få en løsning på dette begynte Gorbatsjov å snakke med amerikanerne. Det ble avtalt et toppmøte mellom de to supermaktene.

Supermaktenes lederne likte hverandre overraskende godt , og lyttet vennlig til hverandres tanker om nedrustning. Til slutt ble det utsendt en felles erklæring, der det ble uttrykt at de ville arbeide for å unngå alle former for krig og at begge parter skulle halvere antall kjernefysiske våpen. Noen måneder senere hadde det ikke vært noe særlig fremgang i nedrustningen, så Gorbatsjov fikk til et nytt toppmøte. Der ble de enige om å slette alle kjernefysiske våpen i løpet av et tiår. Først i1987 begynte begge parter på selve nedrustningen.

Særlig Sovjetunionen gjorde store fremskritt i nedrustningsprosessen. Gorbatsjov gav et godt inntrykk på resten av verden da han opphevet jernteppet i 1988. Den nye presidenten i USA, George Bush, tvilte en stund på nedrustningsplanen før det gikk opp for han hvilke bedringer som var skjedd i Øst-Europa. Forholdet mellom myndighetene i USA og Sovjetunionen ble langsomt bedre i de siste månedene av 1989.

Ved inngangen til 1990-årene var Den kalde krigen nærmest utslettet. Nedrustningstiltak var satt i gang, forholdet mellom USA og Sovjetunionen var bedre enn noen gang.Dette ble på en måte slutten på den kalde krigen….

 

Kommunismens sammenbrudd i Sovjetunionen

Sammen med Ronald Reagan klarte Grobatsjov å få slutt på den kalde krigen. Men han klarte ikke å få ordnet på forholdene i Sovjetunionen. Forandringen han prøvde å få i stand, fungerte ikke godt. Folk fikke det verre, ikke bedre. Streik og uroligheter spredde seg. Sovjetunionen besto av mange ulike delstater, med ulike språk og kulturer. Nå kom motsetningene mellom de ulike folkeslagene til overflaten. Flere steder utviklet det seg væpnede kamper. I 1990 bestemte Gobratsjov at andre partier skulle bli tillat fram til da hadde det vært helt utenkelig at andre partier skulle være tillat. I og med at andre partier ble akseptert, ble det slutt på komunismens diktatur.

I 1991 ble unionen oppløst. Gobratsjov hadde ikke lenger noe å være sjef for og måtte trekke seg. I stede for et stort Sovjetunion fikk vi nå 15 nye, selvstendige stater.

Endret av McMuffinMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...