Gå til innhold

Automatisere email-utsendelser


Anbefalte innlegg

Jeg må et par ganger i året sende ut en bråte med email til ulike mottagere. teksten i emailen er identisk til alle sammen, men de vedlagte filene er ulike. Filene som blir vedlagt disse mailene genereres automatisk av noen lengre excel-makroer.

 

Filene som legges ved har i øyeblikket forskjellige navn fra måned til måned, men jeg kan enkelt gjøre det slik at filene som genereres heter det samme fra måned til måned (slik at person X alltid skal motta en fil som heter Y , og fil Y oppdateres for hver måned som går).

 

Slik det er idag er denne masse-mail-utsendelsen veldig manuell, og er midlt sagt kjedelig. Noen som har noen kreative forslag på hvordan man skal kunne automatisere denne jobben i størst mulig grad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at siste eksempelet bruker Visual Basic for å lage en eller annen kode som gjør en automatisk utsending av email. Det jeg var ute etter var vel et opplegg som gjorde at jeg kunne automatisk sende en fil som heter feks Y.xls og sende denne til [email protected], mens filen som heter X.xls blir sendt til [email protected]. Det er altså ulike filer som sendes til ulike mottakere (men filen heter det samme hver måned), og teksten i emailen kan være identisk til alle mottakere...

 

Mulig at denne VBA løsningen kan fungere, men etter å ha prøvd koden litt er jeg skeptisk til om det klarer det jeg spør om her...

Endret av andrevr
Lenke til kommentar

Jeg har gjort noe lignende selv og fant god hjelp i denne linken.

 

http://www.rondebruin.nl/cdo.htm

 

Ang denne VBA-løsningen, så har jeg prøvd dette CDO-opplegget litt mer. Ser egentlig veldig bra ut bortsett fra at det bare er ark i det samme regnearket man kan sende ut til ulike eposter. Det idelle hadde vært om man hadde en "browse" boks og kunne valgt en eller annen fil fra et eller annet sted på harddisken (eller skrevet inn stien à la c:\excelfiler\x.xls" selvsagt)... Tror du dette vil være mulig å få til?

Lenke til kommentar

Det jeg gjør, er at jeg har en fil med en liste over mottakerne. Her står for så vidt også hvem som skal stå som avsender, siden dette varierer fra mottaker til mottaker. I denne filen er også makroen min. Men makroen kjøres ikke her, den kjøres fra en råfil som er ny hver uke. Her ligger all informasjonen som skal sendes ut, og ved hjelp av en makro splittes denne opp i flere filer. Samtidig som dette skjer, lagrer jeg e-postadressen til mottakeren, filnavnet, og avsenderadressen i hver sine array. Når alle filene har blitt generert, da sendes e-postene ut og det knyttes til vedlegg basert på filnavnet i arrayet.

 

Dine filer genereres kanskje på et annet hvis, så da finnes det andre alternativer å benytte seg av. I stedet for et array, så kan du legge til vedlegget basert på en bane. Hvis du lager deg en liste med e-postadresser, og samtidig tar med en kolonne for filnavn, da kan du jo lage en variabel "Filnavn" som peker til cellen med denne informasjonen, så legger du til vedlegget på følgende vis

 

.AddAttachment "C:\Filer\" & Filnavn & ".xls"

 

Her er et lite utdrag fra koden min.

 

Dim iMsg As Object
Dim iConf As Object
Dim Flds As Variant
Dim Avsender As String
Dim eBody As String
Dim Emnefelt As String
Dim IkkeSendt As String

For i = 2 To Antall_Mottakere
	eBody = "Hei," & Chr(10) & _
	"Dette er teksten i e-posten." & Chr(10) & Chr(10) & _
	"mvh" & Chr(10) & _
	"Julenissen"
	Emnefelt = "Dette er emnet"

Set iMsg = CreateObject("CDO.Message")
Set iConf = CreateObject("CDO.Configuration")
	iConf.Load -1
Set Flds = iConf.Fields
With Flds
	.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2
	.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = "smtp.navnpåserver.no"
	.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserverport") = 25
	.Update
End With
With iMsg
	Set .Configuration = iConf
	.To = EpostArr(i)
	.CC = ""
	.BCC = ""
	.from = AvsenderArr(i)
	.Subject = Emnefelt
	.TextBody = eBody
	.AddAttachment FilnavnArr(i)
	.Send
End With
Next

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må ta opp igjen denne tråden (siden den er ganske aktuell igjen for min del). Ingen som vet om dedikerte programmer (gjerne freeware) med et enkelt brukergrensesnitt hvor man feks har en lang liste med emailadresser og så skal man kunne velge hvilke vedlegg de ulike email-adressene skal få tilsendt?

 

Går jo an å gjøre i Excel dette her, men hadde vært veldig smidig hvis det fantes et program som gjorde det samme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...