Gå til innhold

Lekkasje i hovedkortets kondensatorer


karebo

Anbefalte innlegg

Se tråden "erstatte gammelt 939 sokkel hovedkort".

Min 7 år gamle stasjonære PC sloknet altså og diagnosen er: defekt hovedkort.

Nå er jeg i ferd med å demontere PCen og ser straks hva som er galt: flere av de store kondensatorene lekker.

Hvor vanlig er det?

Etter et kort søk fant jeg flere historier:

1) En japansk ingeniør stjal oppskriften på kondensatorelektrolytten, reiste til Taiwan og startet sitt eget firma. Formelen var imidlertid feil, slik at verden nå er full av defekte kondensatorer med kort levetid.

Bare tull?

2) Man kan fjerne de ødelgte kondensatorene, kjøpe nye med de riktige spesifikasjoner for etpar 10-ere og lodde på HK. Så har man spart kr 1000 til nytt HK, som kanskje ikke engang er å få tak i lengre.

Har noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å skifte dei ut med tilsvarende kondensatorer, har gjort dette på eit par hundre hovedkort hvorav mesteparten var på starten av 2000 tallet (Var ein IBM modell som var spesielt utsatt som gjekk ut av garanti då).

 

Så lenge du passer på å bruke tilsvarende eller bedre kondensatorer, og er forsiktig når du lodder, så vil dette ikkje være eit problem å gjennomføre. Når du skifter dei ut, vær nøye og undersøk alle kondensatorene, er det antydning til buling på toppen så skifter du dei.

 

Edit: Vet ikkje kor mye du kan om elektronikk, men bare sånn i tilfelle. Kondensatorene du har problemer med er polariserte, så når du skifter kondensatorene, pass på at du plasserer polariseringen riktig. Det er som regel avmerket på hovedkortet kva side minus'en skal på.

Endret av The Red Devil
Lenke til kommentar

Har tidligere skrevet en guide til slik kondensatorbytte her på forumet.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1255274

 

At det er industrispionasje gone bad er ikke den eneste grunnen. Hovedkortprodusenter har med vilje og viten brukt kondensatorer som ikke er ratet for lengre enn 2000 timer. Vi hadde også en sak med Mist PSU-er hvor Microplex først avfeide hele problemet med at de brukte billige kondensatorer av lav kvalitet. Etter mye press fra brukerne og en stor returandel krøp de til korset.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar.

Særlig takk for henvisningen til instruksjon om kondensatorbytte.

Jeg har lite erfaring med lodding. Går det an å gi et tips om en god loddebolt, hvor får man kjøpt egnet utstyr, loddetinn og loddelisse?

 

Det er en grei guide her.

http://www.hardware.no/artikler/loddeguide/15350/2

 

Pass på å bruke en loddebolt some er "liten" nok, altså maksimalt 25 watt.

 

Spørs hva kvalitet du kjøper, men det kan rask bli billigere å skifte hovedkort om man må kjøpe alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...