Gå til innhold

Ny (smart)telefon, og abbonoment for en student


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har for tiden en Samsung D600 som etter noe sånt som 6-7 år trofast tjeneste fortjener den evige oppbevarelse i roteskuffen.

Så jeg trenger en ny telefon, men som student så er det en økonomisk begrensning, men som interessert i duppeditter er det et ønske om at maskinvaren ikke er for stor begrensning.

Siden min kunnskap om dagens mobiler er tilnærmet null, så blir jeg forvirret om hva som egentlig finnes. Ikke har jeg kjempe-interessen for å vite hva alt betyr, og hvilke forskjeller det har for meg, men ønsker en mobil som gir en god opplevelse.

 

Jeg bruker for tiden mobilen til et par samtaler i måneden, og flere titalls meldinger i måneden. Totalt sett holdt jeg forbruket litt under hva Tele2 Sheriff tillot (ca 125,- i måneden) uten at jeg måtte betale, men siden de har gjort om villkårene sine, ønsker jeg et nytt abonoment i tillegg siden jeg føler at minstesummen er såpass dårlig for meg at jeg "sløser" ved å ha tele2 sheriff - burde gjøres om til tele2 banditt.

 

Uansett, hva jeg ønsker av telefonen min:

-meldinger sorteres som samtaler slik at jeg kan bla opp ved unike samtaler, fremfor en sortert etter dato-liste som jeg har nå (dette er vel vanlig ved nyere telefoner?)

-Størrelse. Jeg synes mange av de nyere telefonene, iPhone osv er litt for store for min del, så om det finnes noen "små" varianter uten å miste (for mye) funksjonalitet, så er dette ønskelig.

-Musikk, jeg har ikke hoppa på Spotify-bølgen (grunnet mangel på låter i mine sjangre), så jeg har en relativt stor digital (og CD-er) samlet som jeg ønsker å ha på telefonen. Det var jo et blaff med "musikk-mobiler", og det virker som fokuset har flyttet seg vekk ifra det.

-Skjermen burde ha bra bilde.

-Kamera er ikke viktig i det hele tatt.

-Jeg har trådløst nett over store deler av høyskolen, hybelen og omegn, så hvor mye "datatrafikk" koster i abbonomentet er ikke viktig siden det kommer til å bli brukt veldig lite.

-siden studiet mitt tar for seg utvikling av spill, og det er et halvt fag (5 studiepoeng) dedikert til utvikling av programvare på telefone, ønsker jeg såklart å kunne leke det dette på min egen telefon.

 

Kan si at min fanboyisme heller mot Samsung, men holder muligheten åpen for et annet merke, bortsett fra Apple (dvs iPhone vil ikke engang bli vurdert).

 

Husk at jeg også trenger et abbonoment, så da finnes det vel noen "pakketilbud" jeg kan spare noen kroner på?

 

Så finnes det en mobil der ute for meg, eller må jeg bare hoppe i det og investere i en "for dyr" modell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPhone. Unnskyld at jeg sier det, men Apple er de eneste som gjør en skikkelig bra jobb her.

 

Jeg har selv en Android-telefon, noe større enn iPhone (HTC Desire HD), og må si at jeg angrer.

 

Ang. størrelse tror jeg synspunktet ditt bør endres. Jeg for min del synes min telefon kan være for liten til tider, slik blir det med smart-tlfer

Lenke til kommentar

iPhone. Unnskyld at jeg sier det, men Apple er de eneste som gjør en skikkelig bra jobb her.

 

Jeg har selv en Android-telefon, noe større enn iPhone (HTC Desire HD), og må si at jeg angrer.

 

Ang. størrelse tror jeg synspunktet ditt bør endres. Jeg for min del synes min telefon kan være for liten til tider, slik blir det med smart-tlfer

 

Det kan hende at iPhone er alt for dyrt for en student.

Iphone er nå til de grader overprisa. :thumbdown:

 

Dessuten har iPhone verdens stygeste Design!. :yucky:

Endret av Leseren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg ønsker ikke å betale for iPhone. Og jeg finner størrelsen til disse å være store, og om jeg bruker telefonen ca like mye (mest sannsynlig litt mer) som så, så vil den jo nesten være for stor for lommer :( .

 

Er det iPhone og Android som er de to relevante operativsystem på mobil, eller er det slik at Samsung har sitt, HTC sitt, Apple sitt, Nokia sitt osv osv?

Lenke til kommentar

Det finnes jo flere, du har feks windows. Android er likevel ganske dominerende. HTC/Sony/Samsung/Huawei/ZTE osv bruker enten mest eller bare android, men legger ofte sitt eget preg på OS'et. Ang dette med abonnement så er det ikke gitt at det lønner seg å kjøpe telefonen og abonnementet samme sted, tvert i mot, kommer mye ann på bruk.

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Apple har sitt system (Ios) og resten bytter litt på å ha Symbian og Android. Det er vel mest av Android (som etter min mening er det beste). Nokia har vel gått over til Windows, men har hatt Symbian (N97 og N8 feks). Selv har jeg en HTC med Android som jeg er veldig fornøyd med. Anbefaler deg å sjekke ut HTC sine mobiler. HTC kjører vel bare Android så vidt jeg vet. Mobilene har store skjermer, ikke veldig tunge, bra musikkspiller (dette er vel en del av android xP) og har mye plass.

Lenke til kommentar

Men så blir problemet å finne telefonen da :wee: .

Når jeg ser på lista over "passende" telefoner finner jeg over 200 telefoner fra 500 til 5000, så jeg vet ikke hva som er bra og hva som ikke er bra. Var en Samsung-tlf jeg fant, så billig ut, til jeg leste kritikk - dårlig skjerm.

Hva med disse "Huawei"-telefonene, billige ser det ut til ihvertfall :) .

 

Får finne telefon først, og så ta abbonoment senere om det er det beste alternativet.

 

Håper jeg klarer å holde meg under 2.500-3.000 utifra hva jeg ser som finnes der ute.

Om jeg klarer å ha neste mobil like lenge som forrige så ligger jeg godt an i løpet :wee: .

Lenke til kommentar

De er klart noen av tlf hvor du får mest for pengene, men for TS er den gjerne litt stor? mener den er litt større enn iphone. Blir uansett litt sånn at så lenge man skal ha mindre enn iphone finnes det knapt tlf til over 2500kr såvidt meg bekjent, dette pga at de aller fleste vil ha en stor skjerm

 

Forøvrig kan du (TS) sjekke ut xperia ray / xperia mini (pro), de faller innenfor kategorien "mindre enn iphone" mer er samtig greie ellers. Må selvfølgelig kontrollere de og se at de har alt. Personlig ser jeg ikke helt hvorfor du vil ha en såpass liten tlf, etter min mening er 3,5"-3,7" ikke fryktelig stort...

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en telefon som er mindre enn iPhone (som er ganske liten) blir skjermen så liten at den blir vanskelig å bruke. Har du vært i butikker og sett på forskjellige størrelser? Jeg synes du i hvertfall bør ha rundt 4" skjerm. Det tar ikke mange dagene å venne seg til en større telefon, og jeg tror du kommer til å angre hvis du kjøper noe mindre.

Lenke til kommentar

Er mer at jeg er bekymret for lommeplass enn a den er ubehagelig/uvandt å bruke :wee: .

Men av hva jeg har sett de siste dagene, så tror jeg jeg gir opp det prosjektet med størrelse.

Så "iPhone-størrelse" er helt OK, og det tillater meg større frihet til å finne en passende mobil.

 

For bare mellom 1500 og 3000 så er det 20-ish fra hver produsent, så er det noen "fordeler" og "ulemper" ved de forskjellige produsentene? For eksempel at Samsung har svakt design, eller at HTC har vanskelig programvare eller no?

 

 

Og det er vel en fordel å gå for en mobil som brukr nyeste operativsystem? Tenker på at mange har Android 2.3, mens nyere har Android 4.0, eller er det bare et tall uten å bety noe mer?

Lenke til kommentar

Om du ikke bruker så mye vil jeg anbefale dette abonnementet : http://mobil.onecall.no/#detalj_grunnpakka

 

Du finner egentlig ikke en liten android telefon med gode spesifikasjoner. Den best billige mobilen er vel Huawei Honor ! Skjermen er større en iPhone men koster rundt 2000, du får mye mobil for pengene. Ellers kan du titte på Huawei U8800 som koster rundt 1500 og har like stor skjerm som iPhone, også mye mobil for pengene.

Lenke til kommentar

Sånn generellt er det vanskelig å skille produsentene, en må sette telefonene opp mot hverdandre. Angående android 4.0 så er det jo en fordel å se etter en tlf som har det, men huska at mange av de som ikke har kan oppgraderes, så du akn udnersøke om det har kommet allerede. Personlig hadde jeg uansett sett fordelen i å få en som "starter" på 4.0. Man kan tenke seg at dersom man kjøper enn Sony som man oppgradrerer med en gang, så kommer gjerne Sony ikke til å oppgradere til neste igjen, osv. Men igjen, er lettere å vurdere sånt når man ser på spesfike telefoner.

 

Kan likevel prøve, her må noen gjerne arrestere meg:

 

Alle her er android, men det kjøres noen ulike løsninger oppå fra produsentene. Alle skal være omtrent like greie å bruke, ikke store forskjeller. Har blitt mer å mer vanlig å legge inn egene løsninger fra brukerens side også.

 

Huawei og ZTE: Mest for pengene. Ofte svakere kamerea. Ofte ganske straight Android

 

Sony(Ericsson): Gode kameratelefoner, ok med oppdateringer (nå), småkjip byggekvalitet. Rimelig standard android, men noe ekstra lagt inn.

 

Samsung: Mye for pengene, greie på det meste. Kanskje noe blandet byggekvalitet. Har noe oppå standard android.

 

HTC: God ytelse, bra byggekvalitet, kanskje litt dyre? HTC sense oppå android, ganske populært

 

LG: Mye samme som samsung, kanskje noe dårligere på oppdateringer, og litt "kjipere"

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...