Gå til innhold

[Løst] norsk guide til overklokking


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har en form for norsk guide til overklokking. jeg har tenkt å prøve for første gang når jeg snart får ny data. er 3770k og p8z77-v-deluxe og asus 680 som blir min nye build.

hadde vært greit med en norsk guide i og med at jeg er litt redd for å gjøre ting feil. (er ikke veldig sterk på min engelsk) eller er det bare bortkastet å prøve å overklokke nå? heller vente i et par år?

 

takker for gode svar og tips:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du overklokker så løper du en reell risiko for å ødelegge utstyr. Rikgit nok ikke så stor nå, som tidligere, men det er en annen sak.

 

Jeg anbefaler at du begynner å overklokke den gamle maskinen du har når du har fått en ny. Da er det ikke krise om noe går skikkelig til faens.

Utover det så er det ikke mer til overklokking enn å skru frekvensen opp til maskinen slutter å virke og så skru den ned igjen til maskinen er stabil.

Lenke til kommentar

Når det gjelder CPU'en din så må du ha en god kjøler på den for å kunne klokke den noe særlig da den fort blir varm. 680 kortet kan klokkes så langt det går/klarer uten at det trenger noen ny kjøler.

 

Klokking av 3770K kan gjøre på flere måter, den enkleste er vel å øke det vi kaller "turbo multiplier" for da vil du ha ytelsen når du trenger den men CPU'en vil klokke seg ned når den ikke har last, feks. når du bare surfer på nett.

 

Når det gjelder 680 kortet er det bare å sett opp volt(gjerne til maks), øke offsett MHz på kjernen(på 680 setter du ikke frekvensen direkte men legger til på toppen av stock derav "offsett", de fleste kort klarer vel ett sted mellom +150 til +200mhz i økning) og øke offsett mhz på minnet( her klarer vel de fleste fr +400 til +500mhz)

 

Du kommer garantert til å få blåskjermer og "frys" på maskinen når du holder på men det er en del av "morroa" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...