Gå til innhold

Bygge en lydloes pc!


Anbefalte innlegg

Skal bygge en helt lydloes pc til aa ha i stua. Tenkte aa basere den paa den gamle pcen min:

CPU: t-bird 900

256 MB PC 133 SDRAM

Lian Li PC31

Asus A7V hovedkort

ATI radeon 7500

 

 

Den skal jo kun brukes til a spille musikk og filmer. Har tenkt aa gjoere foelgende med den:

SilentDrive til en Samsung 160.0GB IDE 5400RPM Noisegard

Zalman GPU-kjøler, Heatpipe til radeon 7500

NoiseControl CPU-kjøler eller vil Zalman's CNPS6000-Cu cooler kjoele godt nok uten vifte?

Noen som har et godt forslag til stroemforsyning. Trenger nok ikke store greiene. Men den skal jo vaere lydloes..

Ellers har jeg tenkt dempe kassa med matter for sikkerhets skyld. Tror ikke noen av komponentene kommer til aa stoeye saa mye at det har noe aa si :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at det kan bli et problem med luft sirkulasjon.. Har en Enemax 12cm med hastighets regulator hvis det blir behov for det.. Kunne jo kanskje ha brukt en temperatur styrt 12cm.. Da vil den jo bare svive naar det er behov for det?? Ville helst ha klart meg helt uten vifter i det hele tatt da..

Lenke til kommentar
hvorfor må han det? mange ferdigkjøpte som ikke har kabinettvifte :wink:
men da er det vifte i PSU. Jeg veit ikke om det er aktuelt her.

 

Fortron/Source PSUen de har hos MP bråker ikke mye. Gidder du å betale kan du jo ta den vifteløse SilentMAXX. Den burde hole til ditt bruk. Velger du den vifteløse bør du nok ha en kabinett vifte.

 

Edit: det er nok ikke nødvendig med kabinett vifte, et alternativ er å slenge inn en 12cm du kan slå på etter behov. La den gå mens du ser på film, da kommer du stort sett ikke til å høre den uansett :wink:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har sett paa den SilentMAXX PSU'en ja, men ser at de anbefaler kabinett vifte hvis man skal bruke den.. Da er man jo egentlig like langt.. Kan jo like gjerne gaa for en Fortron/Source med 12 cm vifte, og kanskje voldt modde denne litt :woot:

 

Har Fortron/Source PSU. Denne trenger IKKE noe voltmodding. Den er STILLE. I mitt system med vannkjøling er det nå 2 ting jeg kan høre. Hard-diskene og chipset-kjøleren. Chipsetkjøleren kan jeg sette vannkjøling på, men da må jeg ha større radiator. Kan også sette på en stor passiv kjøler. Har for tiden 3 disker i maskinen. 2 av dem er hengt i Noise-Control drevramme , og den siste er plassert i en Zalman heatpipe hard-disk kjøler. Kabinettet (Chieftech) er kledd innvendig med NoiseControl støydempingsmatter.

 

Linker:

Fortron/Source PSU

Noise-Control drevramme

Zalman heatpipe hard-disk kjøler

NoiseControl støydempingsmatter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
hvorfor må han det? mange ferdigkjøpte som ikke har kabinettvifte :wink:

Dersom man ikke har noe som helst luftgjennomstrømning vil jo all varmen forbli inne i kabinettet, og temperaturen vil øke mer og mer etterhvert. En god ide kan være å sette inn store (120mm) vifter i kabinettet (en foran som suger inn luft, og en bak som blåser ut). Kjøp stillegående Papst vifter, og kjør dem på 7 volt for å redusere hastigheten.

 

Se også tråden Generelle tips for støydemping

Lenke til kommentar

Kjøpte denne for morro fordi den var så billig. at den var brukt tror eg ikkje noko på fordi den var heilt støvfri. Veit ikkje om den leverer 250w men til ditt prosjekt så er den nok.

Vart overaska når eg fekk prøvd den. Den mest lydløse eg har prøvd.

Til 160 kroner er det verd å prøve.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=5&GrpID=3&s=pl

 

Edit. er ikkje noko proft svar dette. har bare prøvd q-tec og chieftec og synest dei bråka enormt.

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Har nettopp mottatt mitt Antec Sonata kabinett, og støydempinga av harddiskene er suveren.

 

Men den 120mm vifta som følger med støyer mye, selv på 7V som jeg kjører nå, så jeg anbefaler å bestille to stillegående Papst vifter samtidig, for montering foran og bak i kabinettet. Kjør disse seriekoblet, så de får 6V hver... og pass selvsagt på å kjøpe gummifester, istedet for skruer, for å montere dem med!

 

Ellers er kabinettet veldig ålreit. Kjempepraktisk med den måten harddiskene monteres, forholdsvis god plass, og ikke minst: det ser meget stilig ut! :thumbup:

Endret av Quietman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...