Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Slektsforhold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Jepp. Barna til din mors søskenbarn, blir dine tremenninger. Dine barn og din tremennings barn, blir firmenninger...

 

Søksenbarn har felles besteforeldre.

Tremenninger har felles oldeforeldre.

Firmenninger har felles tippoldeforeldre... osv osv..

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen kaller slike for filletanter / fillenieser osv mens andre bruker det begrepet om inngiftede tanter og onkler, eller gode venner av far og mor. På engelsk finnes det et skikkelig utrykk for dette, husker ikke helt hva i farten men det er noe med "cousin once removed "elns... Men vi har ikke et godt ord for det på norsk. Synd, for jeg er "filletante "til mange:-)

Lenke til kommentar

Ei filletante er ei som er gift med din ekte onkel.. På engelsk heter slike Inlaws...

 

Ei filletante er ei som er gift med din ekte onkel.. På engelsk heter slike Inlaws...

Som jeg skrev så brukes begrepet på minst 3 ulike måter. Mange bruker det slik du gjør, det stemmer, men ikke alle. Endret av Maxie10
Lenke til kommentar

Ei filletante er ei som er gift med din ekte onkel.. På engelsk heter slike Inlaws...

 

Inlaws er vel kort fortalt inngiftet slekt, dvs det man på norsk kaller svigerfamilie.

 

Din mor sin fetter vil slekte fra din oldemor/far og dere er slik i samme blodsfamilie.

Jeg har ikke hørt inlaws bli brukt på denne måten.

Jeg tror de kaller det "First cousin, once removed".

 

Ellers er det som Maxie sier, ulikt hvordan man bruker "fille"-begrepet.

 

Jeg bruker dette om mine foreldres kusiner og fettere.

Inngiftet tante/onkel kaller jeg bare tante/onkel

Jeg har ingen onkel/tante-figurer utenom familien, så har har jeg ikke hatt bruk for noe begrep.

Lenke til kommentar

Nja.. Svigerfamilie gjelder jo for den som faktisk er gift. Min mor er gift med min far. Alt det min far har av brødre, søstre, foreldre og så videre, kan min mor betrakte som hennes svigerfamilie.

 

Altså:

min far sin mor = min mor sin svigermor = min farmor

min far sin bror = min mor sin svigerbror = min onkel

 

Jeg, sønnen i familien, er ikke gift og har derfor ingen "svigerfamilie"..

 

Så om du sitter på bussen og hører noen si: "Jeg skal feire 17. mai hos sviger-________", så må du oppfatte det som "vedkommede skal feire 17. mai hos sin ektefelles ________". Og i ekstreme tilfeller er det meningsfyllt å bruke begreper som svigerfetter, svigertremenning, svigerfarfar, etc. Svigerfarfar beskriver faktisk én konkret person på slektstreet (men da må man jo "regne det ut" ifra hvem som sier det)!

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Nå er vi jo litt på siden av det som ble spurt om, men diskusjonen er jo interessant nok.

Jeg regner med kommentaren om svigerfamilie var til meg, men jeg er litt usikker på hva du er uenig i.

 

Uansett:

Om du som ugift sønn har en gift søster, så er mannen hennes din svoger/svigerbror (alt etter hva man kaller det)

Din mor (som i dette tilfellet heller ikke trenger å være gift med din far) har da en svigersønn.

 

Det er altså ikke bare den som er inngiftet som kan ha sviger-slektninger.

 

Det er riktignok kun den som er gift som har en hel svigerfamilie, de andre vil bare ha enkeltstående sviger-slektninger.

 

Jeg har aldri brukt, eller hørt brukt, sviger-begrepet brukt utover kjernefamilien (mor, far, sønn, datter, bror og søster), men skal ikke med det si at det ikke går an. Jeg tror dog ikke de står i en ordbok.

Når det gjelder svigerfetter, er det da din kones fetter, eller han som er gift med din kusine?

Lenke til kommentar

Det er begge deler, ettersom dette går begge veier, hvis du skjønner. Har mange svigerkusiner og fetteren, jeg. De er gift med mine fettere og kusiner, og jeg er deres svigerkusiner fordi jeg er kusine av deres koner og menn.

Endret av Maxie10
Lenke til kommentar

Det var ment som en kommentar til "inngiftet slekt, dvs det man på norsk kaller svigerfamilie". Ja, la oss si at min far har en søster med navn Anne, og Anne er gift med Per. Det du skrev oppfattet jeg som at du mente at en person som Per her ville være min sviger-_____, og det var det jeg prøvde å avkrefte. Men ja, du har helt rett i at om min søster gifter seg, så blir han min svigerbror. Det gjelder virkelig å holde tungen rett i munnen her, hehe.

 

Oppsummert:

Om din sviger-_____ dør av en sykdom, så trenger du ikke være direkte bekymret for at du skal ha økt sjanse for å få den sykdommen

men, alle i slekten du ikke har arvet DNA fra er ikke nødvendigvis en sviger-slektning (som f.eks Per nevnt ovenfor)

 

Tror vi skal konkludere med at det er bra innavl ikke er så vanlig i Norge, for da kan man vel bli sin egen svigerfetter eller svigerkusine. >.<

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 7 måneder senere...

hva heter det når man er i slekt med bestemoren min sin bror? 

Anonymous poster hash: 900de...a6c

 

Man kaller det vel for gammelonkel?

 

Kalles forholdet mellom min bestefars søskenbarn og meg noe? Evt. min bestefars søskenbarns barn evt. barnebarn?

 

Har begynt å brukt My Heritage men de skrekkelige oversettelsene fra engelsk navngir slektsforholdene rart.

Eks: "Andre søskenbarn ett trinn nedover" som da er sønnen til min bestefars fetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...