Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Corsair HS1 Vs Logitech G35

 

http://www.corsair.c...ng-headset.html

http://www.logitech....ts/devices/5095

 

 

Jeg gikk til innkjøp av HS1 i første omgang og har brukt dem i ca 6 måneder nå. Så var jeg innom Expert forleden dag og så en pakke med G35 stående til redusert pris. Jeg kjøpte dem og tok dem med hjem, og dermed begynte tankene å surre...

 

 

 

 

Slik foregikk duellen:

Design og byggekvalitet

Software og innstallasjon, samt innstillinger

Lydmessig ved bruk av 2 FLAC avspillinger

Surroundfølelse ved spilling, BF3 og MW3

Surround ved film

 

 

 

Corsair HS1:

 

qi1Rn.jpg

 

-Design

Førsteintrykket da jeg pakket dem opp var egenltig "hm, litt retro design, ikke helt wow effekten", men den følelsen var fort vekke da jeg undersøkte dem bedre. Dem kjentes teknisk sett bedre ut i byggekvaliteten enn mange andre "billige" headsett. Myke og fine puter som sitter godt, uten å verken gnage eller lage svette. De sitter regelrett perfekt på hodet. Så kommer det et minus, og det er valget av volumkontrollplasseringen. Den sitter næmlig på ledningen, og den er så langt unna at når man sitter på en stol, med ledningen hengene løst, så ligger volumkontrollen på gulvet, og er svært utsatt for trakk og rullende stoler. Heldigvis er ledningen av "innpakket" sort med en tynn nettinghylse som beskytter den, men det er svært lett å trakke på kontrollen. Ellers er byggekvaliteten svært god.

 

Software og innstallasjon:

Det anbefales å laste drivere fra nett, innstallere dem først, og så plugge i headsettet. Softwaren er enkel og grei, ikke noe bloatware eller laggete menyer. 1 minutt og de er klare til bruk (inkl laste ned driver og innstalere)

Man har noen enkle valg, selforklarende sånn sett, der man kan velge mellom å slå av og på surround effekten, samt noen equalizer valg og stemmeforandring for mikrofonen. Etterhvert ble det klart at DSP/Dolby surround funksjonen er overflødig og bare lager grøt og tull av lyden, så jeg har satt softwaren til 7.1 og ingenting annet er klusset med.

 

Lydmessig:

Jeg begynner alltid med å spille inn headset i 24 timer, noe jeg fortsetter med og anbefaler alle å gjøre. Der gjør jeg ved å finne en radiokanal, og spille litt lavt i 24 timer. Valget av radio er fordi man får alle varianter av lyder.

Valget av låter er Alice in Chains: Rotten Apple FLAC, og Dire Straights: Brothers in Arms FLAC. Alle surroundmodusene gir meget dårlig lyd, så her er det bare stereo som gjelder. Corsair lever svært okay lyd og jeg kan ikke si at jeg er negativ i forhold til pris/lydkvalitet. Alle toner blir gjenngitt, noen bedre enn andre, men ingen spektre som knaker eller spraker, eller høres ut som knust glass. Klar og fin lyd, og man kan i tilleg finjuster equalizer på HS1 softwaren, slik at den holder seg i både spill og film, så vel som musikk. Godkjent!

 

Surround ved spilling:

Det jeg oppdager nå etterhvert er at all form for simulert surround med HS1 er bortkastet. Sett den til 7.1, ingen emulering eller noe kluss, og lyden er meget bra i forhold til surround. Både i BF3 og MW3 kunne jeg skille godt mellom forran og bak, samt langt venstre/høyre osv. Alt ble gjengitt godt og kan trygt anbefales som gamerheadset på den siden.

 

Surround med film:

Her er det det samme som før, unngå all simulering av surround, og filmer har meget god lyd på dette settet. Merk, det er forskjell på surround følelsen hvis man har satt softwaren på stereo, det er viktig at den står på 5.1 eller 7.1

Godkjent som filmheadsett også!

 

 

 

 

 

Logitech G35

 

 

GzePY.jpg

 

 

 

Design og byggekvalitet:

Her oser det av design når man pakker den ut, og det ser direkte lekkert ut etter min mening. High tech så det holder. Når man holder det i bøylen og rister det lett, så virker det litt skranglete, men det er meningen for at den ikke skal sitte stramt på hodet. Overflaten er god å ta på, en slags matt, gummioverflate. Klokkene kunne vært hakket større, dessverre begynte klokken på venstre øret å gnage litt etter 2 timer, og "skinnet" svetter litt hvis det er varmt. Knappene derimot er helt geniale. At dem er plassert på selve klokken er alpha omega i mine øyne, da dette er hvor Corsair tabbet seg ut. Enkelt å finne fram til knappen, og de er pgramerbare til hver detalj. Volumet er et behagelig hjul som man ruller lett, samt en mute knapp ved siden. Man kan og bare vippe opp mikrofonen, så muter den seg selv.

Men designmessig, utseende, så er G35 lekkert å se på, og ta på, samt byggekvaliteten er meget god. Eneste minuset er små klokker og blir litt ubehagelig i lengden.

 

 

Software og innstallasjon:

Samme som med Corsair, laste ned fra nett, plugge i, og alt er på plass. Logitech sin software er en smule mer fancy med tanke på design og funksjoner, samt den integrere andre Logitech produkter i samme software. Men her trenger man ikke stille inn noe som helst egentlig, man har næmlig en bryter på venstre klokken som man kan aktivere eller deaktivere surround emulering. Surround emuleringen er grei å ha, for i Logitech sitt tilfelle, så funker det bra med tanke på lydkvalitet, men ikke på musikk da.

Enkelt og greit, like enkelt som med Corsair.

 

Lydmessig ved bruk av 2 FLAC avspillinger:

Her er lyden veldig fin og klar, og bassen er fin og rund. Som nevnt, her blir det bare i stereo modus, og takk for det, surround høres helt j#¤¤# ut. Begge låtene høres bra ut, men i forhold til HS1, så MÅTTE jeg bruke equalizeren for at det skulle høres bra ut. Men godkjent på alle måter her og.

 

Surroundfølelse ved spilling, BF3 og MW3

Her slår man på surroundknappen og nyter effekten. Det blir veldig klart og tydelig hvor og hvem som skyter og sprenger hva i luften. Ingen problemer med bak forran, høyre venstre osv. I stereo, så blir det rein stereo, og jeg anbefaler alle å bruke surroundmodus i spill.

 

Surround ved film

Her og er det bare å bruke surroundmodus, og man får en knakende god filmopplevelse med mye lyd i god kvalitet.

 

 

 

Design = Logitech vinner her med klar margin pga valget av knapper, samt det lekre utseende

Komfort = Corsair scorer høyest helt klart pga fløyelsputer og større klokker

Byggekvalitet = Uavgjort

Software og innstallasjon = Uavgjort

Lydmessig = Uavgjort

Surroundfølelse ved spill =Uavgjort

Surround ved film = Uavgjort

 

Konklusjon

Begge settene holder det de lover i forhold til prisklassen, man får det man har "krav" på. Det hele koker ned til komfort vs praktisk volumkontroll/knapper. Hvis du er heldig, så vil G35 ikke gnage eller virke tunge og ubehagelige, men hvis komfort er å foretrekke, helt klart HS1. Praktisk sett er G35 vinneren pga knappene og en hendig muting av mikrofon. Det kan sies at jeg holder en knapp på G35 i forhold til lytting av musikk, men det er ikke noe avgjørende...

 

UAVGJORT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...