Gå til innhold

Led dioder svidd


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å ha 4 LEDs i serie på en 3pin header, som er på 12v.

Jeg gjorde det, men det som skjedde da, var at dioden ble svidd. Da de ble svidd, testet jeg de på en 12v, 30w kanal på en viftekontroll.

Jeg lurer på hva som har skjedd og hva jeg kan gjøre for at den nye serien med dioder jeg skal lage, ikke svir seg. Diodene er på 3,6v, så spenning skal ikke være noe problen, og ingen kortsluttning, da jeg kan lodde og har brukt krympestrømpe på dem. Og de takler maks, 30mA continously.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å koble opp LED uten motstand (eller annen strøm regulering) er som å be om problemer.

 

Hvis du har 12V, så kan du ikke bruke mer enn 3 LED i serie.

Regnestykket blir da:

12V - (3.6V* 3 LED) = 1.2V

Motstanden må da være på 1.2V/0.03A = 40ohm

 

Du må da bruke en mostand som er på MINST 40ohm, så du faller vell da på 47ohm.

Motsanden må tåle en effekt på P=R*I^2 = 47*0.03^2 = 0,042W (som ikke bør være noe problem).

 

Hvor motstanden står har ingen betydning så lenge den står i serie med alle LEDene.

Lenke til kommentar

Oki :-) Men vet du hvor mange watt en 4pin molex gir? Slik at jeg ikke svir motstanden og?

 

Den gir mer enn nok. Men du kan sette en sikring i serie med kretsen til for å være absolutt sikker. alt mellom 50 mA til 1 A gjør susen. Tror seriøse PSUer er kortslutningssikre og det er ikke vanlig å ha sikring på det som tilkobles.

Lenke til kommentar

Du må da bruke en mostand som er på MINST 40ohm, så du faller vell da på 47ohm.

Motsanden må tåle en effekt på P=R*I^2 = 47*0.03^2 = 0,042W (som ikke bør være noe problem).

Motstandene jeg skal handle inn, tåler 1/4W, altså 0.25W så effekten burde vel ikke være et problem sant?

Lenke til kommentar

En bryter gir ikke motstand i kretsen.

(det er faktisk "litt" motstand i en bryter, men det er så lite at det vil ikke innvirke på kretsen).

 

Det du må være ops på er at når det står 3.6V på en diode, er dette spenningen dioden skal ha, om den får litt over dette kan den fortsatt fungere, men levetiden vil bli redusert.

Gir du den mer en dette vil den bli "svidd", eller rett og slett eksplodere (varm plast i fjeset er ikke morro).

 

Sikring er normalt ikke påkrevd, men sørg for å isolere mot kortslutning.

 

 

edit: 1/4W motstander skal funke helt fint.

Endret av ebola950
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...