Gå til innhold

Trenger hjelp til å bytte radiator til min waterchill.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

i et forsøk på å få enda lavere temperaturer (54 grader idle vcore 1.9 på en amd xp2500) lurer jeg på om en ny radiator kan bidra bedre enn den originale.

 

Noen som har forslag til en bra radiator? Den kan ikke være noe særlig større en den originale radiatoren fordi den da blir for stor for kabinettet mitt (chieftech miditower) samt at jeg har laget hull i toppen for en 120 mm vifte og radiatoren bør derfor stå der.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, tror ikke det er noen radiatorer for 120mm vifter som er annet en marginalt bedre enn waterchill radiatoren, men du kan øke effekten på den du har ved å anvende push-pull metode, altså en vifte som suger og en som blåser på hver side av radiatoren. Det kan jo tenkes at det vil være noe å hente i ytelse på å flytte radiatoren ned i front, kjipt for deg med hull i toppen, men tenkte bare jeg skulle nevne det. Du kan jo også bruke 2 radiatorer, behold den i toppen og legg til en ny i fronten. Du vil få mere "motstand" i systemet så fortrinnsvis en radiator med lite motstand. Lykke til.

 

PS: Sjekk PM

Lenke til kommentar

Helt riktig som Joey1313 sier. Begrensningen ligger IKKE i radiatoren men i luftmengden som transporteres mellom den. Løsningen er å enten skaffe en kraftigere vifte, eller en ny/extra radiator slik at du kan bruke flere vifter.

 

(Ved veldig mange vannkjølesystem er temperaturen på luften som kommer ut av radiatoren veldig nær temperaturen på vannet i systemet. Denne luften kan altså ikke fjerne mer av varmen fra vannet, (luften kan selvfølgelig ikke bli varmere enn vannet.) Ved å trekke mer luft igjenom radiatoren vil man klare å trekke ut mer av varmen til vannet.)

 

space

Lenke til kommentar
Det du også kan gjøre er å flytta radiatoren ned i bunnen. Det gjorde jeg med min waterchill radiator og gikk ned noen grader da. Mått sette på noen hjul under lian li kabinette for å få nok klaring men. Blir fint til vintern siden det er veldig gulvkaldt hos meg.

 

Det eneste som ikke er bra med ditt forslag er at støvet som samler seg på gulvet til nerder i norges vidstrakte land ofte har en tendens til å nulle ut de fordeler en lavt plassert radiator gir. Suger den luft inn i kabinettet, suger den også det som ligger under og rundt kabinettet.

 

DrE

Lenke til kommentar
Hei,

 

i et forsøk på å få enda lavere temperaturer (54 grader idle vcore 1.9 på en amd xp2500) lurer jeg på om en ny radiator kan bidra bedre enn den originale.

 

Noen som har forslag til en bra radiator? Den kan ikke være noe særlig større en den originale radiatoren fordi den da blir for stor for kabinettet mitt (chieftech miditower) samt at jeg har laget hull i toppen for en 120 mm vifte og radiatoren bør derfor stå der.

 

Takk!

 

Jeg satte en vifte til på den , en som blåser på andre siden av radiatoren

dette senket tempen med 10 grader hos meg .

Lenke til kommentar
Det du også kan gjøre er å flytta radiatoren ned i bunnen. Det gjorde jeg med min waterchill radiator og gikk ned noen grader da. Mått sette på noen hjul under lian li kabinette for å få nok klaring men. Blir fint til vintern siden det er veldig gulvkaldt hos meg.

 

Det eneste som ikke er bra med ditt forslag er at støvet som samler seg på gulvet til nerder i norges vidstrakte land ofte har en tendens til å nulle ut de fordeler en lavt plassert radiator gir. Suger den luft inn i kabinettet, suger den også det som ligger under og rundt kabinettet.

 

DrE

 

Filter

Lenke til kommentar
Det du også kan gjøre er å flytta radiatoren ned i bunnen. Det gjorde jeg med min waterchill radiator og gikk ned noen grader da. Mått sette på noen hjul under lian li kabinette for å få nok klaring men. Blir fint til vintern siden det er veldig gulvkaldt hos meg.

 

Det eneste som ikke er bra med ditt forslag er at støvet som samler seg på gulvet til nerder i norges vidstrakte land ofte har en tendens til å nulle ut de fordeler en lavt plassert radiator gir. Suger den luft inn i kabinettet, suger den også det som ligger under og rundt kabinettet.

 

DrE

 

Ja, som sagt filter. Polerduk, tykk type funnker også veldig bra. Bruker det selv, er nesten ikke noe støv inni kabinette. må skiftes av og til da eller bare ta støvsugern å feie over en tur.

Lenke til kommentar

Jeg satte en vifte til på den , en som blåser på andre siden av radiatoren

dette senket tempen med 10 grader hos meg .

 

10 grader? Det var mye. Hva slags vifte bruker du da?

 

En papst fra komplett ,da har jeg en på hvær side av radiatoren .

Den orginale som suger og papst'n på andrre siden som båser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...