Gå til innhold

[Løst] Fordeler og Ulemper


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettop kjøpt deler til en pc på totalt ca 10000. Avogtil lurer jeg på om det er så lurt? Kan dere gi meg noen fordeler og ulemper med å bruke 10000 på en pc? her er ca opsettet mitt.

 

347bash.jpg

 

Jeg kommer mest sannsynelig til å vente til 3.generasjonen av intel prosessorer kommer til Norge, så jeg skal ikke ha den i5 2500k.

Men kan dere gi meg noen fordeler og ulemper med å bruke mye penger på pc?

Endret av kristia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fordeler:

 

du får en raskere og bedre maskin som vil yte bedre i tyngre oppgaver

 

ulemper:

 

bruker du maskinen lite, eller kun til lettere ting som browsing etc. kan du fort sette skjegget i postkassen ved pris vs nytte faktoren

 

hva slags oppsett har du laget deg sier du?

Lenke til kommentar

10-14k er et bra prisnivå å legge seg på om en har råd til det, siden en får mye for pengene. Går en lenger opp i pris blir det mye ekstreme og nyvinnende ting, som ofte er veldig dyrt, selv om det ikke er så mye raskere.

 

Når det er sagt kjøpte jeg selv en PC for rett under 6000 nå i januar, inklusive skjerm, og er meget fornøyd med den. Jeg bruker den til gaming, skolearbeid og browsing, og det meste går meget bra. Det eneste jeg kanskje ville hatt på min er SSD, men det er bare 1000 kr ekstra. Den har Intel i3 og GTX 560 Ti, så den klarer det meste av spill på ganske høye innstillinger.

Lenke til kommentar

Bruk så mye penger som du trenger for å få den ytelsen du faktisk trenger - ikke overdriv. Pga. det er så rask utvikling så får du mindre og mindre tilbake for pengene i faktisk ytelse jo mer du investerer, og verditapet er stort over tid. Derfor er det nesten alltid smartest å ikke overdrive på prisklassen når du kjøper, og heller oppgradere til nyere utstyr litt oftere. Ikke gå i fellen med å bruke ekstra mye penger på en ny maskin i det håp om at den fremdeles skal være bra (i forhold til andre maskiner) om 5 år. Dette er umulig uansett hvor mye penger du bruker. Gå heller for mest-for-pengene deler som likevel er "god nok" for ditt bruk.

 

Det finnes et par unntak, slik som chassis og PSU der hvor man kan legge noe mer penger i delene om man kan se for seg å bruke det videre i senere maskiner, men ellers vil de fleste deler bli ganske så utdaterte og verdiløse (dog ikke funksjonsløse) over relativt få år.

 

Om 10.000 er for mye er ikke så lett å svare på uten å vite hvike forventninger og krav du har. Det burde vært nok til en rimelig kraftig gaming + generellt bruk PC. Hadde det vært en ren arbeidsmaskin så hadde det vært for dyrt, men man må påkoste seg et par ekstra tusen over det nivået for en gaming rig.

 

EDIT: Jeg vil si at delene på listen din er bra valutta for pengene. De går ikke opp i prisklassen der du får lite igjen for de ekstra pengene, så du har lagt deg på riktig nivå IMO. Det er ikke noe særlig spesiellt på den listen som jeg ville annbefalt å nedgradere egentlig - så lenge du faktisk vil bruke maskinen til noe spilling. Skulle du ikke spillt kunne du selvfølgleig droppet hele skjermkortet og brukt den innebygde IGPen som er mer enn nok til alt som ikke er avanserte 3D spill.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...