Gå til innhold

Mer RAM vs. bedre gfx kort?


Anbefalte innlegg

Min forskning til innkjøp av ny pc fortsetter......

 

Jeg har 18600,- å handle for (hjemmepc ordninga på jobb).

Jeg har hele tida sikta inn på 1gb RAM. Men da har jeg bare rom for en Radeon 9600pro i budsjettet mitt. Så begynte jeg å tenke litt.... hva om jeg kutta ned til 512mb RAM? Da ville jeg faktisk ha råd til en Radeon 9800pro istedet!!

 

PC'en kommer til å bli brukt til programmering, spilling (heavy duty spill) og noe video-redigering (fra digi videokamera).

 

Jeg har VELDIG lyst på et 9800pro kort! Jeg kan alltids handle mer RAM seinere også.

 

Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha gått for 512Mb ram og Radeon 9800Pro. Jeg har selv 1024Mb ram (hadde tidligere 512Mb), og har ennå tilgode å bruke så mye som 512Mb (maks. forbruk i Task Manager). Jeg har imidlertid vært svært nær i spill som Raven Shield, med maks. forbruk på over 500Mb.

 

Det er mange som mener at hele systemet yter bedre med 1024Mb kontra 512Mb, og det er mulig dette er riktig. Jeg har ikke registrert noen vesentlig merkbar ytelsesforbedring, egentlig. Når det gjelder videoredigering er det vel best med så mye minne som mulig. Jeg tolker imidlertid innlegget ditt som at du kommer til å bruke maskina mere til spilling enn til videoredigering, og med bakgrunn i dette ville jeg gjort ovennevnte valg.

Lenke til kommentar
velg r9800 pro og kjøp meir ram når prisane går nedover (utøver vinter/vår)
Nope, det tror ikke eg at de gjør. Grunnen er at den norske kronen blir mindre verd, dollaren er nå 7.50. Stiger den mye er det ikke mye å spare om du venter. Så eg ville heller spart litt og kjøpt skjermkortet og 1024MB ddr400 ram brikker.

Er ikke fordel for vi/dere som vil kjøpe nye data komponenter nå.

Er ikke en fordel for vi/dere at styringsrenten nå er nede på 3%.

Skal selv kjøpe meg Lsd skjerm og GF5900 ultra, er redd den vil stige på de to komponentene eg skal ha, på grunn av styringsrenten er så lav.

Lenke til kommentar
hmm GF FX 5900 ultra er jo ikke mye dyrere og det er bedre

du får faktisk gf fx 5900 ultra som er billigere enn radeon 9800 pro

jeg anbefaler gf fx 5900 ultra det som er best

Ja er enig, vuderer selv dette kortet: Gainward GeForce FX 5900 256MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/1300TV-DVI", Retail til 3821kr (komplett.no)

 

Merk at det kortet der ikke er et ULTRA kort...

 

men ja... Nvidia begynner å bli litt mer konkurannsedyktige på prisene, og du kan jo alltids kjøpe et 5800 ULTRA til 3200kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...