Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Kompartmentsyndrom

 

 

Sliter du med å springe mellom 5-15 min på 3D-Mølla?

Gjør det vondt i skinn-leggene når du går fort, bærer tungt,eller går i oppoverbakke? Blir skinn-leggene steinhard? Dunker de pulserende? Føles det som om de skal til å eksplodere? Da er det sannsynlighet for at du har Kompartmentsyndrom.

 

Hva skjer vanligvis?

 

Det som skjer er at når du øker aktiviteten til skinn-leggen øker også blodtrykket, slik at mer friskt blod kan sirkulere inn og opprettholde aktiviteten muskelen utsettes for. Pga det er mer blod i muskelen nå, utvider muskelen seg proporsjonalt med den nye volummengden.

Muskelen er omgitt av et tynt bindevev (muskelhinnen, eller en fascia på medisinsk), vanligvis vil denne muskelhinnen utvide seg proporsjonalt med volumøkningen av muskelen.

 

Hva skjer når man har Kompartmentsyndrom?

Det som forekommer når man har Kompartmentsyndrom er at muskelhinnen er for stram(for lite elastisk), slik den ikke klarer å utvide seg sammen med muskelen. Det som nå skjer er: fordi blod strømmer inn i muskelen, men muskelen klarer ikke utvide seg pga muskelhinnen, danner det seg et vanvittig trykk inne i selve muskelen. Dette trykket reduserer blodsirkulasjonen til muskelen, slik at friskt blod blir mangelvare og man får da produksjon av melkesyre.

Dette verker veldig, og man blir tvunget til å avbryte økten.

 

Verste utfall

Man kan faktisk presse seg så langt at blodsirkulasjonen til muskelen stanses helt. Da er blodet fanget inne i muskelen og blitt det vi kaller Akutt Kompartmentsyndrom. Muskelen er nå døende, pga mangelen på friskt blod. Akutt Kompartmentsyndrom krever øyeblikkelig operasjon, og etter later et stygt arr, selv om operasjonen går vellykket og muskelen ble reddet. Akutt Kompartmentsyndrom kan også forekomme med beinbrudd og slag mot muskel.

 

 

Muligheter

Men for oss som har vanlig Kompartmentsyndrom er det 2 muligheter.

Operere eller, ikke operere.

Kompartmentsyndrom går fint an å leve med. Men hvis du er et aktivt menneske, ønsker ha muligheten til å løpe mer enn 5 min, gå på toppturer, og leve fult ut, er operasjon den eneste langtidsrettede veien.

 

 

Operasjonen

Operasjonen er veldig simpel. Du får narkose, skinn-leggen bedøves. Kirurgen lager et snitt oppe og nede på den tykkeste delen av muskelen(ca 2-3cm) derfra brukers et redskap til å snitte opp hele muskelhinnen på langs. Deretter syes det igjen. Operasjon ferdig.

 

 

Restitusjon

Muskelhinnen trenger 4 uker på å danne nytt hinne-vev på det snittede området. Etter dette kan man begynne å trene opp muskelen igjen.

 

Resultat

Det er nå snart over et år sidenoperasjonen. Har 4 arr, 2 på hvert bein, men de er lite synlige nå. Høyre foten er helt fin nå, men venstre foten er ikke helt 100% god. Men forsatt, bedre enn før. Klarer 30min uten problemer på 3D-mølla.

 

 

 

Til dere som sliter med dette,

Vær så god:)

 

mvh

Daniel Tafjord

 

 

Compartment Syndrom Compartmentsyndrom

Endret av Taffenh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Mange takk! Selv om jeg ikke liker det jeg leser, gir det et klokt svar på et problem jeg har slitt med i årevis. Jeg registrerte bruker her ens for å takke deg!

 

Drev og lenge og lette på nettet etter diagnoser som passet mine symptomer. Tenkte det var greit å legge ut resultatet av det jeg fant ut, slik andre slepper å lete så veldig:)

Lenke til kommentar

Det er godt å vite at det ikke er bare meg. Jeg har hatt noe jeg tror jeg er kompartmentsyndrom i over 2 år, i begge leggene. Jeg blir ikke trodd av vennene mine når jeg har vondt, vet ikke hva som er verst.

Jeg skal oppsøke legen min til sommeren og be om å bli sendt til spesialist, fordi jeg kan ikke leve slik som dette lengre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er godt å vite at det ikke er bare meg. Jeg har hatt noe jeg tror jeg er kompartmentsyndrom i over 2 år, i begge leggene. Jeg blir ikke trodd av vennene mine når jeg har vondt, vet ikke hva som er verst.

Jeg skal oppsøke legen min til sommeren og be om å bli sendt til spesialist, fordi jeg kan ikke leve slik som dette lengre.

 

Spør om å bli henvist til en Ortoped. De er spesialister på slikt.

Lenke til kommentar

Har lurt på om jeg kan ha dette. Spilte fotball i 6-7 år, fra barneskolen og ut i ungdomsskole-årene. Jeg kunne ofte få smerte i (spesielt) venstre legg, den ble helt stiv/stram og jeg klarte ikke bevege foten ordentlig pga dette. Kjentes ofte ut som leggen skulle "sprenge". Kan fortsatt merke samme symptomer og smerte (er 27 år nå) om jeg går i et raskt tempo, som regel etter 5-10 minutter med gåing. Kan dette høres ut som kompartmentsyndrom?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har lurt på om jeg kan ha dette. Spilte fotball i 6-7 år, fra barneskolen og ut i ungdomsskole-årene. Jeg kunne ofte få smerte i (spesielt) venstre legg, den ble helt stiv/stram og jeg klarte ikke bevege foten ordentlig pga dette. Kjentes ofte ut som leggen skulle "sprenge". Kan fortsatt merke samme symptomer og smerte (er 27 år nå) om jeg går i et raskt tempo, som regel etter 5-10 minutter med gåing. Kan dette høres ut som kompartmentsyndrom?

 

Kjenner meg igjen, spesielt det med gåing i raskt tempo etter 5-10min.

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet fastlege og be om å bli henvist til en ortoped(spesialist for muskler og ledd), han kan fastslå om du har det eller ikke:)

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen, spesielt det med gåing i raskt tempo etter 5-10min.

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet fastlege og be om å bli henvist til en ortoped(spesialist for muskler og ledd), han kan fastslå om du har det eller ikke:)

Spurte fastlegen om det og han sa det hørtes ut som kronisk losjen syndrom. Han nevnte igrunn ikke så mye mer enn det, så antar det ikke er.. farlig.

Lenke til kommentar

Spurte fastlegen om det og han sa det hørtes ut som kronisk losjen syndrom. Han nevnte igrunn ikke så mye mer enn det, så antar det ikke er.. farlig.

 

Virket ganske lik Kompartment syndrom, kanskje det er det samme?

http://nhi.no/sykdommer/muskel-skjelett/legg-ankel-fot/muskellosjesyndrom-i-leggen-11441.html

 

Spør om å få bli henvist til en spesialist for muskler/ben (Ortoped).

Hva sa fastlegen at du skulle gjøre for å bli "Bra igjen" da?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei

 

Godt det gikk  bra for deg.

Korrigere vedr losjesyndrom. Akutt losjesyndrom kan komme av mange forhold, slik som revmatisk reaksjon, vaskulitter, knusningsskade, gips eller flere forhold. Akutt losjesyndom fordrer god behandling, men det er IKKE alltid en simpel operasjon. Pasienten får narkose og der situasjonen krever det, åpnes alle losjer ( fascier med saks ) og sårene legges åpne ( dvs ikke sys igjen ) før en ser at karene og huden tilsier at det kan lukkes med feks sekundær sutur. dvs åpne losjer / som hender og armer i ca 5-10 dager. Dersom det er ikke er sirkulasjon, tas biopsier av vev og blodkar samt andre kirurgiske forhold. Kompartment syndrom er vanlig innen krigskirurgi der en ser mange hardt skadede soldater som krever akutt behandling får å redde lemmer og liv. Ubehandlet kompartmensyndrom avhenger av hvilket situasjon som er den eller de angjeldende kroppsdeler. Koldbrann ( gangren ) er ikke uvanlig dersom det i tillegg også er nekrotiserende vev / kar/ som står for lenge ubehandlet. Det anbefales lese

 

 http://www.oslo-universitetssykehus.no/fagfolk_/utdanning_/nettundervisning_/ortopedi_/presentasjoner_/Documents/2013_Presentasjoner/2013_12_03_Akutt%20compartmentsyndrom[1].pdf

 

og: http://metodebok-ortopedi.ihelse.net/Metodebok_leger/kompartmentsyndrom.htm

Endret av Doktor Isachsen
Lenke til kommentar

Hei, og takk for en fin forklaring!

 

Har selv slitt mye med beina mine i sikkert 5 6 år.Fikk fortsatt beinhinnebetennelse, men da det ikke gikk over med flere år med fysioterapeut og trening ble jeg henvist til å ta en mrunde av beina, den viste da ingenting. Smertene ga seg ikke, og ble bare værre. Nå mer enn 2 år etter mr, har jeg fått påvist compartment syndrom. Jo mer legene jeg snakker med og mer jeg leser på nettet, jo mer sikker blir jeg på at det faktisk er dette jeg har. I dag er det fredag og på mandag skal jeg på en ny time til spesialist for å se om jeg må opereres eller ikke. Det ser ut som om jeg må det da problemene er begynt å spre seg til badet lår og ankel på den ene foten. Smerter merker jeg og i nerven på siden av leggen som legen som begynte å bli berørt av trykket.

 

Jeg har og vært sykemeldt siden slutten av mai, og nå er vi i slutten av august.

 

Det hjelper å vite at det ikke bare er jeg som sliter med dette her!!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei

 

Godt det gikk  bra for deg.

Korrigere vedr losjesyndrom. Akutt losjesyndrom kan komme av mange forhold, slik som revmatisk reaksjon, vaskulitter, knusningsskade, gips eller flere forhold. Akutt losjesyndom fordrer god behandling, men det er IKKE alltid en simpel operasjon. Pasienten får narkose og der situasjonen krever det, åpnes alle losjer ( fascier med saks ) og sårene legges åpne ( dvs ikke sys igjen ) før en ser at karene og huden tilsier at det kan lukkes med feks sekundær sutur. dvs åpne losjer / som hender og armer i ca 5-10 dager. Dersom det er ikke er sirkulasjon, tas biopsier av vev og blodkar samt andre kirurgiske forhold. Kompartment syndrom er vanlig innen krigskirurgi der en ser mange hardt skadede soldater som krever akutt behandling får å redde lemmer og liv. Ubehandlet kompartmensyndrom avhenger av hvilket situasjon som er den eller de angjeldende kroppsdeler. Koldbrann ( gangren ) er ikke uvanlig dersom det i tillegg også er nekrotiserende vev / kar/ som står for lenge ubehandlet. Det anbefales lese

 

 http://www.oslo-universitetssykehus.no/fagfolk_/utdanning_/nettundervisning_/ortopedi_/presentasjoner_/Documents/2013_Presentasjoner/2013_12_03_Akutt%20compartmentsyndrom[1].pdf

 

og: http://metodebok-ortopedi.ihelse.net/Metodebok_leger/kompartmentsyndrom.htm

 

Jeg fikk akutt kompartment syndrom i min venstre legg etter å ha våknet etter en 14-15 timer søvn i en vond stilling, der antagelig leggen har ligget i klem på en måte, selve foten og leggen min var så hoven og stor at jeg ramlet bare i sammen da jeg prøvde å reise meg opp fra sengen, jeg ble hastet inn med ambulanse til sykehus hvor de spaltet opp min venstre legg på begge sider,før alt dette skjedde så var jeg en aktiv jogger, som jogget 10km hver eneste dag, det er vel dette som er grunnen virker det som,.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...