Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med Elektronikk-oppgave


Anbefalte innlegg

Hei. Sliter litt med en oppgave om vipper:

 

På kretsen ovenfor er det koblet sammen en operasjonsforsterker med noen vipper.

Hva gjør denne kretsen?

Dersom vi setter "1" til 1V, Hva vil vi da måle på utgangen av operasjonsforsterkeren? Her er det snakk om teoretiske verdier. Det som er viktig er hva som skjer på utgangen av operasjonsforsterkeren. Bruk gjerne figur.

Størrelsen på CP (klokkepulsen) er også 1V.

 

Tror jeg har skjønt hva kretsen gjør, ser jo ut som at det er en telle-krets. Men jeg skjønner ikke hva jeg skal måle på utgangen på op-ampen?

post-40511-0-41852500-1335098381_thumb.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heia.

Sånn i farten ser det ut som om du overfører en digital tellekrets, til et analogt signal. LSB, er som kjent det minst signifikante bittet, mens MSB er det mest signifikante. Som du ser så har LSB høyeste motstand inn på den inverterende forsterkeren, mens det blir mindre og mindre motstand for jo mer signifikant bit posisjonen blir. Dette fører til at en logisk 1 på MSD vil føre til en større forsterkning på det analoge signalet, enn en logisk 1 på LSD. Det analoge signalet ut vil dermed være en analog omforming av det digitale signalet på telleren din.

 

Håper det var forståelig! :)

 

Edit: Og det du måler på utgangen er et signal som er avhengig av Op-ampen sin forsterkning, og tilførselspenning:)

Endret av TotaltAnonymous
Lenke til kommentar

Heia.

Sånn i farten ser det ut som om du overfører en digital tellekrets, til et analogt signal. LSB, er som kjent det minst signifikante bittet, mens MSB er det mest signifikante. Som du ser så har LSB høyeste motstand inn på den inverterende forsterkeren, mens det blir mindre og mindre motstand for jo mer signifikant bit posisjonen blir. Dette fører til at en logisk 1 på MSD vil føre til en større forsterkning på det analoge signalet, enn en logisk 1 på LSD. Det analoge signalet ut vil dermed være en analog omforming av det digitale signalet på telleren din.

 

Håper det var forståelig! :)

 

Edit: Og det du måler på utgangen er et signal som er avhengig av Op-ampen sin forsterkning, og tilførselspenning:)

 

Men jeg vet jo ikke utifra det du sier hva som blir utgangssignalet på opampen? Jeg vet jo ikke hva forsterkningen er?

Lenke til kommentar

Det vil heller ikke være mulig å si, uten å vite motstandsverdiene og tilførselspenningen til OP-ampen. Men her er et eksempel:

 

Gitt at Rx = 10Kilo-Ohm, og R=1Kilo-Ohm

 

Forsterkning ved en inverterende forsterker er definert ved: -(Rx/Rinn).

 

Ved binærverdi 1000, vi du ha en forsterkning -(10 000/1000) = -10.

 

Ved binærverdi 0001, vil du har en forsterkning -(10 000/8000) = -1.25.

 

Altså, du vil få -10Volt ved 1000, og -1.25 ved 0001.

Lenke til kommentar

Det vil heller ikke være mulig å si, uten å vite motstandsverdiene og tilførselspenningen til OP-ampen. Men her er et eksempel:

 

Gitt at Rx = 10Kilo-Ohm, og R=1Kilo-Ohm

 

Forsterkning ved en inverterende forsterker er definert ved: -(Rx/Rinn).

 

Ved binærverdi 1000, vi du ha en forsterkning -(10 000/1000) = -10.

 

Ved binærverdi 0001, vil du har en forsterkning -(10 000/8000) = -1.25.

 

Altså, du vil få -10Volt ved 1000, og -1.25 ved 0001.

 

aah, takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...