Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Turte ikke å framføre særoppgaven!


Anbefalte innlegg

Jeg går tredje året på videregående og i dag skulle jeg framføre særoppgaven jeg har jobbet med i flere uker. Selve oppgaven ble nok ganske grei, men da jeg var på skolen i dag, rett før framføring, fikk jeg rett og slett avsmak ... Alt føltes feil og det endte med at jeg bare stakk. Innser at å stå foran hele klassen slik er noe jeg rett og slett ikke orker lengre. Jeg er allerede sliten av mye skolearbeide, i tillegg til at jeg sliter litt med sosial angst, så jeg har ikke overskudd til å presse meg til det. Jeg har framført ting tidligere, og til og med sunget foran publikum, men nå vil jeg bare ikke; hele kroppen stritter imot.

 

Har levert særoppgaven som avtalt, men jeg mangler som sagt muntlig framføring. Hva vil skje med karakteren min tror dere? Vil jeg få ikke-vurdert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si det er lettest å framføre enn å måtte dra til en psykolog eller lignende og få bekreftesle på at den sosiale angsten er så alvorlig at du ikke kan. Hvis man har en super-forståelsesfull lærer, kan det hende du kan fremføre bare for læreren, men dette er nok en sjelden situasjon. Ellers er det nok obligatorisk å fremføre, men på vår skole ble det praktisert at man måtte minst ha så-og-så mange prøver og fremføringer for å få grunnlag til karakter. Så man hadde kanskje kunnet slippe unna der jeg gikk.

 

I alle fall: snakk med læreren om dette her så fort som mulig.

 

Jeg var sliten av alt som hadde med fremføringer å gjøre til slutt også, men da endte jeg bare opp med å snakke ganske avslappet og litt saktere i stedet for å prøve å virke super-engasjerende. Det ble bra det også - fikk 6 i norsk muntlig.

Endret av ktmore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si det er lettest å framføre enn å måtte dra til en psykolog eller lignende og få bekreftesle på at den sosiale angsten er så alvorlig at du ikke kan. Hvis man har en super-forståelsesfull lærer, kan det hende du kan fremføre bare for læreren, men dette er nok en sjelden situasjon. Ellers er det nok obligatorisk å fremføre, men på vår skole ble det praktisert at man måtte minst ha så-og-så mange prøver og fremføringer for å få grunnlag til karakter. Så man hadde kanskje kunnet slippe unna der jeg gikk.

 

I alle fall: snakk med læreren om dette her så fort som mulig.

 

Jeg var sliten av alt som hadde med fremføringer å gjøre til slutt også, men da endte jeg bare opp med å snakke ganske avslappet og litt saktere i stedet for å prøve å virke super-engasjerende. Det ble bra det også - fikk 6 i norsk muntlig.

 

Takk for oppmuntrende ord. Likevel orker jeg ikke å framføre oppaven muntlig. Jeg orker ikke flere slike ting, og det får være grenser for mye jeg skal gå ut av komfortsonen min bare for å presse meg inn i et løp som andre har staket ut. Jeg kan være en ressurs selv om jeg ikke finner meg i alt mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I vår klasse er det også mange som deg som sliter med presset av å stå framfor en hel klasse for å bli iakttatt og dømt av andre. Resultatet ble at mange spurte læreren om å kunne ha en 1on1 framføring med bare læreren tilstede og eventuelt gode kompiser som du føler deg trygg rundt.

 

Jeg ville nok pratet med faglærer og kommet fram til en enighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi hadde det også slik, liten klasse på 13 stk. Så og si alle i klassen gikk imot muntlig framføring, fikk fram et poeng hvor vi ikke likte det. Noen av lærerne våre hadde forståelse og droppet muntlig framføring, men da måtte vi være aktiv i timene. Norsk lærern vår lot oss ha framføring foran bare lærern og det gikk greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for oppmuntrende ord. Likevel orker jeg ikke å framføre oppaven muntlig. Jeg orker ikke flere slike ting, og det får være grenser for mye jeg skal gå ut av komfortsonen min bare for å presse meg inn i et løp som andre har staket ut. Jeg kan være en ressurs selv om jeg ikke finner meg i alt mulig.

 

Det skal nok ordne seg :] De fleste lærere er ikke etter å slite på elever psykisk. Du får bare snakke med læreren din, og lykke til :)

Lenke til kommentar

Jo mer man gjør det jo mindre farlig blir det. Greit nok med TS, men når hele klasser går i mot muntlig fremføring? Hva med andre fag? Når jeg gikk på vgs hadde vi fremføringer hele tiden i alle fag. Ingen synes det var noe problem etter hvert

 

Du hadde nok tenkt annerledes om det var deg som absolutt ikke ville, hvor hele kroppen bare stritter i mot.

Lenke til kommentar

Jo mer man gjør det jo mindre farlig blir det. Greit nok med TS, men når hele klasser går i mot muntlig fremføring? Hva med andre fag? Når jeg gikk på vgs hadde vi fremføringer hele tiden i alle fag. Ingen synes det var noe problem etter hvert

 

Du hadde nok tenkt annerledes om det var deg som absolutt ikke ville, hvor hele kroppen bare stritter i mot.

 

TS = trådstarter. Jeg skjønner engangstilfeller, men noe skrev her at hele klaser klagde seg til å slippe. Muntlige fremføring er noe man får mye bruk for når man kommer inn i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...