Gå til innhold

Fagprøve dataelektroniker


Lutador

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal nå om et par dager opp til fagprøve som dataelektroniker og lurer med det på følgende:

 

Kordan vil de at dokumentasjonen skal vere? :)

Her eg jobber har vi brukt vårt eget system for dokumentasjon og det er relativt tabell/systembasert og ikkje noke sammenhengande tekst kan du si.

Kor detaljert må det gjerast?

 

Det hadde vore kanon om nokon som har tatt fagbrev har kunne delt sine erfaringa:)

 

Takker for alle svar:)

Endret av Lutador
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok fagbrevet innen dataelektroniker for et par måneder siden ( fikk Bestått Meget).

 

Jeg fikk i oppgave og sette opp et nettverk med 10 brukere (Bruker rettigheter via AD og generellt mye piss i AD som måtte konfigureres).

 

Jeg skrev en feit lefse med rundtom 10 fulle sider. Læreren min sa at det ikke vær nødvendig med så mye, men det er alltid bedre med for mye dokumentasjon. Jeg vil anbefale deg og skrive om alt du gjør NØYE forklar gjerne rundt temaet og hvorfor du gjorde som du gjorde.

 

Eventuelle avvik og feil som du gjorde bør du ta med. Feks så fungerete ikke klientrettighetene mine som de skulle ( manglende tid) men dette forklarte jeg dem, og sa hva jeg gjorde feil som fikk meg til å ligge bak tidskemaet.

 

Om sensor spør deg om ting så svarer du utfyllende og fortsett gjerne med mer avanserte ting (Min sensor begynnte å spørre meg om hvordan en DNS server fungerte, vi endte opp ved at jeg forklarte grundig om ICMP og ping/tracert.

 

Min sensor sa tilslutt at grunnen til at jeg fikk så god vurdering var fordi jeg lå alltid et skritt forran han og at jeg kunne svare utfyllende på alle spørsmål han kom med.

 

Men ja, kort sagt så bør du ikke gjøre noe annet enn å skrive dokumentasjon på fritiden, fyll godt ut og bruk GOD tid. så skal du se at det går veldig bra :)

 

 

 

dryper

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi ble vertfall fortalt at IKT-Servicefag og Dataelektroniker er noe av det samme. Forskjellen var vistnokk at Dataelektroniker fikk litt mer kunnskaper om hardware, men thats it.

 

og alarmsystem, mikroprosessorer, transistorer, strømforsyninger, telesystem etc etc..

Lenke til kommentar

Vi ble vertfall fortalt at IKT-Servicefag og Dataelektroniker er noe av det samme. Forskjellen var vistnokk at Dataelektroniker fikk litt mer kunnskaper om hardware, men thats it.

 

og alarmsystem, mikroprosessorer, transistorer, strømforsyninger, telesystem etc etc..

 

Dette lærte vi på VG2 hos oss. Eneste nye vi lærte var hvordan og håndtere et oscilliscope (skulle lære). Dette var også noe som hadde en del i fagprøven (Feilsøke en forsterker).

 

Merk deg at emner kan variere fra skole til skole, og at det nødvendigvis ikke er lagt opp identisk på alle skoler. Dette på grunn av at faget rett å slett er for bredt.

 

Normalt vil du få en eksamen som samspiller med det du har gått igjennom på skolen.

Om du tar fagbrevet ut i bedrift får du en relevant fagprøve til bedriften. akkurat som at skolen har sin egen tilpasset det du lærte der.

 

http://www.udir.no/no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&lpk=DAT3-01

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...