Gå til innhold

Kosthold for styrketrening


Anbefalte innlegg

Skrevet 7 minutter siden

Hei, jeg lurer på om det har noe å si om jeg spiser "dritt mat" som pizza,hamburger osv mens jeg trener? jeg får i meg nokk proteiner og kanskje i overkant av kalorier,salt,fett,sukker.

Vil dette ødelegge eller redusere mine strength gains?

Ville jeg fått bedre fremgang om jeg hadde spist bare sunn mat?

Er ute etter og bli svær, få store muskler før jeg begynner å bry meg om markeringer som man får ved lav fettprosent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt får du best effekt av å spise sunt og mykje, men personlig så et eg sunt så lenge det lar seg gjere, et hamburger til tider, pizza i helger og div. Ta f. eks grandis, perfekt byggemat i mine auger :) Med tanke på framgangen du vil ha, kva målet ditt er, fortsett som du gjør med kosemat ;)

Lenke til kommentar

Om du får i deg nok proteiner ved å spise søppelmat vil du nok oppnå samme styrkeeffekt, men fettprosenten vil samtidig øke. Å bli sterkere, men ende opp som feit er etter min mening en dårlig kombinasjon. Det er derfor det er anbefalt å spise proteinrik mat som samtidig ikke inneholder så mange kalorier, f.eks proteinpulver, karbonadedeig, kylling, biff osv. En burger, pizza, kebab vil tilfredstille store deler av kaloribehovet ditt hver dag, men ikke proteinbehovet.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis så enkelt som at man kun trenger proteiner for å bygge, selv om det er hovedbestanddelen. Husk at det også er forskjeller i proteinkvaliteten. Det samme gjelder karbohydrater, det er naturligvis ikke det samme hvor disse kommer fra. Det viktigste er at du er i kalorioverskudd, men naturlig er alltid best.

 

Det er et komplisert samspill mellom hormoner og reaksjoner i kroppen når man går inn for å stimulere musklene til vekst. Å fylle kaloriene dine med nyttige kalorier vil definitivt være mer hensiktsmessig enn å kaste de bort på junk. Du får mer energi, hormonene dine får en naturlig balanse, kortisonnivåene blir bedre, og kroppen din vil generelt restituere seg bedre etter påkjenninger. Transfettsyrer som finnes i junk er ikke "muskelmat" i det hele tatt. Ved å spise junk generelt som inneholder stoffer som fører til celleoksidasjon (altså frie radikaler), øker man katabolismen og dermed hindrer muskelvekst. Et kosthold med motsatt innhold - altså antioksidanter - vil fremme muskelvekst. Det er selvsagt mulig å bygge på junk, men det vil være mer hensiktsmessig å gjøre det basert på et tilrettelagt kosthold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...