Gå til innhold

Spørsmål rundt forkurs til ingeniørutdanning, trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei! Lang post, men håper noen tar seg bry med å svare, da søknadsfristen er om 5 dager. :)

 

Jeg har nylig funnet ut at en ingeniørutdanning hadde gjort seg, og har sett på muligheten for å ta et forkurs. I utgangspunktet var planen å gjennomføre førstegangstjenesten (innkalt i januar) og ta opp fag over de neste to årene til jeg har nok poeng til å søke, men dette er kanskje ikke like smart som et forkurs vil være, både med tanke på veiledning, motivasjon, og tid.

 

Så til spørsmålene:

1) Snittet jeg har og får fra vgs er ikke veldig bra, men da grunnet latskap og ikke dårlig læreevne. Kreves det gode karakterer for å komme inn på forkursene? jeg ligger et sted mellom 30 og 40 konkurransepoeng med tilleggspoeng. Om ikke, hvordan bestemmes det hvem som kommer inn?

 

2) Med gode karakterer fra forkurset, kan jeg da komme inn på en ingeniørbachelor som indøk eller datateknologi uavhengig av (dårlige) karakterer fra videregående? Og kan jeg søke meg til NTNU uavhengig av hvor jeg tok forkurset?

 

3) Er det noen forkurs (fra skole til skole) som er bedre enn andre? ser at Bergen har et tilbud på bare matte og fysikk til de som har generell studiekompetanse, og vil dette i såfall stille karakterkrav fra vgs på resterende fag (norsk og engelsk) når jeg søker bachelor?

 

4) Jeg er innkalt til førstegangstjeneste i januar, kan jeg søke meg ut av denne om jeg får plass på et forkurs?

 

5) Er forkursene støttet av lånekassen, og/eller koster forkursene noe?

 

Jeg er forøvrig veldig rask til å lære, og naturlig god i matte, så jeg tror jeg (med vesentlig større motivasjon og innsatsvilje enn på vgs) vil bestå forkurset med gode karakterer. Så det viktigste er å vite om jeg kan komme inn på en bachelor og master uten å måtte ta opp et lass med fag og bruke lang tid på dette.

 

Jeg takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

  1. Opptakskravene på forkurs vises vel ikke på Samordnaopptak, så du må kontakte skolen. På HiST i fjor lå vel snittet kanskje på 35-40 på fult forkurs, 45 på realfagskurset (kun matte og fysikk).
  2. Varierer kanskje fra skole til skole, men med fult forkurs fra HiST teller karakterene du får der. Et realfagskurs gir deg kun godkjent (må fortsatt oppfylle mattekravet ved NTNU).
    Hvis fagene du tar på forkurset tilsvarer fagene som kreves for opptak til NTNU, kan du søke der. Dette gjelder HiST, andre skoler må spørre selv.
    Fyller ikke forkurset kravet til NTNU, kan du melde deg opp til privatisteksamen. Pensum på forkurs er ganske likt vgs.
  3. Er nok flere plasser du kan ta kun matte og fysikk. Velger du hele pakken, er det kanskje lettere å forbedre karakteren dine ettersom du har hatt fagene før.
    Tar du kun matte og fysikk kun karakterene fra vgs telle på snittet ditt.
  4. Ja, mest sannsynlig.
  5. Ja, fult forkurs gir deg fult lån og stipend. Kun matte og fysikk (hvertfall ved HiST) gir deg 50% lån og stipend da det er kun 18 timer i uken.

Du bør søke på både forkurs og de studiene du vil inn på. Ser du at eksamen går dårlig og du trenger bedre karakterer så er forkurset en grei måte å forbedre de på.

Undervisning i klasserom av en lærer er ofte enklere enn selvstudium og hjelper deg godt på vei om du skal ta opp fagene som privatist.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpsomt svar! Det jeg lurer på da er hva forskjellen på en ingeniørutdanning enten i Bergen (HiB/UiB) og NTNU, med tanke på kvalitet, jobbmuligheter, og interesse fra anerkjente bedrifter. Er det verdt det å bruke et ekstra år på å ta opp fag for å muligheten til å studere på NTNU i stedet?

Har og hørt at HiB bygger ut nå, men er uviss hva dette betyr for ingeniør-linjene der.

 

Hadde og likt det om noen kunne forklart forskjellen på tittelen sivilingeniør som er eksklusiv på NTNU og Master of Science (Technology?) som de andre ingeniørlinjene i landet opererer med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for hjelpsomt svar! Det jeg lurer på da er hva forskjellen på en ingeniørutdanning enten i Bergen (HiB/UiB) og NTNU, med tanke på kvalitet, jobbmuligheter, og interesse fra anerkjente bedrifter. Er det verdt det å bruke et ekstra år på å ta opp fag for å muligheten til å studere på NTNU i stedet?

Har og hørt at HiB bygger ut nå, men er uviss hva dette betyr for ingeniør-linjene der.

 

Hadde og likt det om noen kunne forklart forskjellen på tittelen sivilingeniør som er eksklusiv på NTNU og Master of Science (Technology?) som de andre ingeniørlinjene i landet opererer med.

 

1. Ser at du vurderer Indøk og datateknologi. På NTNU krevde Datateknikk i fjor over 50.1 poeng etter at alle tilleggspoeng er tatt med mens Indøk krevde over 61.5! poeng. Er dette realistisk for deg? Om du fortsatt vurderer Datateknikk kan det være en idé å se på informatikk her på NTNU (veldig likt datateknikk bortsett fra at du ikke får en siv.ing-tittel og slipper unna mange realfag. Også må du søke om master etter tredjeklasse.

Jeg har i alle fall fått inntrykk av at om du gjør det noenlunde ok på NTNU vil du ikke sitte arbeidsledig etter endt studie, vil egentlig anta det samme gjelder de andre studiestedene. Men for noen er det klart prestisje å gå på NTNU.

 

2. Tror at det kan tolkes til det samme, står i alle fall følgende på wikipedia:

Som en konsekvens av tilpasninger til internasjonale forhold gjennom Bologna-prosessen får nyutdannede kandidater i dag tittelen master i teknologi heller enn siv.ing. Denne standarden ble vedtatt i 2002, som et resultat av Kvalitetsreformen. Ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ble dette imidlertid sterkt kritisert, og 9. desember 2003 ble det vedtatt at kandidater fra teknologistudiene ved NTNU får graden Master i teknologi/sivilingeniør.[2] På den engelskspråklige utgaven av vitnemålet er tittelen Master of Science. Også Universitetet for miljø- og biovitenskap opererer med graden Master i teknologi for den som tidligere ble kalt «sivilingeniør»[3] Siste mulighet for å få tildelt grad på høyere nivå slik de var før kvalitetsreformen var studieåret 2006/2007.[4] Etter dette blir heller ikke graden sivilingeniør gitt.
Kilde: http://no.wikipedia....ilingeni%C3%B8r

 

Men angående NTNU sine siv.ing-linjer er det slik at du ikke først tar en bachelor for så å ta en master, men man går rett inn i et fem år langt løp. Ta for eksempel meg som går Bygg på NTNU, om jeg slutter etter tre år sitter jeg i teorien ikke igjen med noen formell tittel. Hadde jeg derimot gått på HiST hadde jeg etter tre år vært ferdig med en bachelor og hatt mulightet til å søke meg inn på et masterprogram eller gått rett ut i arbeidslivet.

 

Er det noe mer du lurer på angående NTNU er det bare å rope ut!

Lenke til kommentar

Sitter med samme problemet, er snart ferdig på forkurs og har gode nok karakterer til NTNU, men det å kunne hoppe av etter 3 år med en grad hadde vært fint. Er det noen fordeler ved å ta en 5 årig grad over en 3+2 årig grad ?

Endret av Trifate
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Forkurset på hist var på 49 poeng i 2012. Derfor jeg stresser noe sykt den siste tida på vg3 nå. Jeg SKAL inn, om ikke aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Tipper poenggrensa blir på rundt 50 i år, da det hele tiden har økt. Hist har også et halvårig realfagskurs. Hva snittet på dette var i fjor, vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Forkurset på hist var på 49 poeng i 2012. Derfor jeg stresser noe sykt den siste tida på vg3 nå. Jeg SKAL inn, om ikke aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Tipper poenggrensa blir på rundt 50 i år, da det hele tiden har økt. Hist har også et halvårig realfagskurs. Hva snittet på dette var i fjor, vet jeg dessverre ikke.

 

Tja, søke andre steder?

Lenke til kommentar

Det beste svaret på denne 3 +2 vs 5 problematikken finnes i denne

tråden her på forumet.

Kort oppsummert virker det som om det er muligheten til å hoppe av som er den store forskjellen. En annen forskjell er jo at man må søke seg inn på masteren, ergo er man ikke garantert å få plass.

Det siste er ikke (nødvendigvis) riktig. Studerer ved UiS med 3+2-modellen, og ble tatt inn på det 5-årige programmet etter videregående. Ble med adre ord sikret plass på master da jeg kom inn.

 

Den store forskjellen på integrert løp og 3+2-modell er for det første muligheten til å hoppe av etter 3 år med en formell grad, samt at du skriver både bachelor- og masteroppgave. I tillegg er det enkelte steder man må søke seg inn på mastergraden også, men det avhenger fra universitet til universitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...