Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

For en god stund siden fikk jeg et Nikon FE2 av min far, og det har funket helt fint frem til for noen dager siden - jeg har ikke trengt å gjøre noe med det. Men så en dag jeg var ute og gikk, skulle jeg ta et bilde, holdt "knappen" halveis nede for å se hvor lysmåleren inni gikk, men da føk den bare opp og falt ned igjen. Da jeg prøvde å ta bilde forholdt lukkeren seg bare lukket hele tiden.

Min far sa at jeg burde skifte batteri, og det gjorde jeg, kjøpte helt likedanne batterier, men det fungerte fortsatt ikke.

 

Og nå vet jeg rett og slett ikke hva som er galt med det? Noen som har en idé? Er det kanskje noe mer komplisert enn batteriene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme skjedde på min FE2 for et drøyt år siden, vet ikke om det er samme årsak til deg, men prøv følgende: sett lukkerentiden til 250 og se om lukkeren fungerer da, den skal i prinsippet gjøre det uten batterier. Hvis den fungerer, er det sansynligvis batteriet ditt eller noe med elektronikken. Hvis lukkeren fortsatt ikke fungerer, eller at lysmåleren reagerer (slik det var til meg), så kan det være at lukkergardinen har kilt seg fast i nedre stilling, det var iallefall problemet til meg.

 

Vet ikke om du har film i kamerahuset, om så, trekk den tilbake og ta den ut så du ser lukkergardinen. Sitter den fast, hvilket den kan gjøre med siden den har såkalt "honeycomb" aluminium lukker, så kan du prøve å lirke den løs, det fungerte til meg iallefall.

 

Hvis ikke kan du prøve å google "nikon fe2 shutter stuck", så ser du raskt at det er flere som har erfart samme problem, kanskje kjenner du igjen noen av "symptomene" på ditt kamera og finner en løsning. Gi iallefall ikke opp, det er et veldig godt kamera som alltid lar seg fikse på en kurrant måte.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapt svar! :)

 

Kameraet fungerer på M250, men ikke på noen andre instillinger - da bare holder lukkeren seg lukket.

Søkte på det du sa, og leste litt forskjellige steder, men fant dessverre ingen ting som hjalp.

Har nå prøvd å rense batteriene og sette dem inn på to forskjellige måter, men ikke det hjelper heller.

Prøvde også å se på lukkergardinen, den låser seg liksom fast men jeg klarer ikke å få den løs, og må sette innstillingen på M250 for at den skal gå ned igjen.

Det samme gjelder med speilet - det fyker opp og kommer ikke ned før jeg setter kameraet på M250 igjen.

 

Hmm... Vet virkelig ikke helt hva jeg skal gjøre. Kanskje bare levere den til reperasjon?

 

EDIT: Fungerte heller ikke som du sa 3G - å ta den ut og tilbake av auto.

Endret av GrevenLight
Lenke til kommentar

tomsi42: Leste noe om å rense batteriene og kontakten i kameraet med en fin"klut", men det hjalp heller ikke. Kan godt stemme som du sier, at elektronikken har gått ut. Da må den vel til reperasjon?

 

3G: tror ikke jeg har en slik. har i alle fall ikke prøvd det. men de nye batteriene skal være helt like som de forrige, bare fullladede ...

Lenke til kommentar

Rep blir fort dyrt. med ustabil eller defekt i elektronikk. Bruktmarkedet på foto,no kom det ut en FA som et alternativ? Jeg fant en strøken F1 og 100% mint F2 m/ motor for 7500,-. Har det meste i Minolta mc/md og nesten alt i Leica R men Nikon F2 virkelig fasinerer meg!!!!. Slik byggekvalitet har jeg bare sett på Icarex, SRT, OM1, SL2, Alpa 9/10d, Contarex og ikke minst Canon F1 old. Jeg skal kjøpe en sort F2 til som jeg skal bygge om med Leica R bajonett. Så i disse digitale tider er det en F2 som fasinerer mest.

La oss høre hva du tenker?

 

Med litt verktøy går det å skru opp selv og se om noe kan fikses, det virker jo ikke likevel så det kan gå? Det er jo defekt?

Johs

Endret av 3G
Lenke til kommentar

Nå skal dere høre noe underlig!

Det gikk i stykker noen dager før jeg postet her, og jeg har siden det regelmessig sjekket det uten hell. Men nå har jeg vært borte siden fredag, så kom jeg hjem nå og bare for morroskyld tar opp kameraet, og så funket det! Det er så rart. Det har vært ødelagt hele tiden, og har ligget på akkurat samme sted som forrige gang jeg testet det på torsdag, men nå plutselig fungerer det igjen ...

Jeg har ikke rørt det siden jeg sist sjekket det uten hell ...

Noen som vet hvordan det kan ha skjedd? :)

Jeg er uansett kjempefornøyd! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...