Gå til innhold

Hvilken nettbutikk til PC-deler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Garanti er det produsenten som gir, ikke butikkene. Hvis du tenker på ferdigbyggde PCer varierer det fra side til side. Jeg handler som oftest hos dustinhome. De er som oftest billigst på sluttsummen og har god kundeservice. Hvis du bor i nærheten av et pickup point fra komplett er jo det positivt, men komplett er som oftest litt over i pris.

Lenke til kommentar
Jeg handler som oftest hos dustinhome. De er som oftest billigst på sluttsummen

 

post-22278-0-34341400-1333856204_thumb.jpg

 

... og har god kundeservice.

 

Advarer på det sterkeste mot denne "butikken":

Jeg bestillte 04.01.12 en "ASUS Eee PC 1215B". Denne ble postet samme dag den var bestilt, og ankom postkontoret 3 dager senere.

Synes dette var raskt og effektivt levert, og gledet meg til å sette opp maskinen for min samboer.

 

 

Det viste seg snart at jeg hadde gledet meg på forskudd:

Etter at batteriet var fulladet (8 t. i flg. bruksanvisningen), var det på tide å starte "vidunderet".

 

Det begynte med feilmelding om at: "The string of FLORA not in the bios." (Ret. code 1)."

Det neste som dukket opp var: "Fail AC-in test Error Error Error Error".

Så kommer: "Battery Charge NG NG NG NG NG NG".

Etter litt "tankevirksomhet", lot jeg maskinen stå på (uten AC forbindelse) til batteriet var litt tappet. Feilmeldingene forsvant, og den begynte å installere OS (Win. 7.0).

 

Det neste som skjer, er at det hopper opp et "DOS-vindu" på skjermen, og den ene feilmeldingen etter den andre dukker opp. Maskinen låser seg, og ved ny oppstart skjer akkurat det samme.

 

Jeg bestemmer meg nå for å kontakte "Dustin Home", for å få returnert defekt vare, og få tilsendt ny.

 

Dette er blitt et mareritt:

Jeg ble bedt om å ringe "ASUS support", og evt. sende maskinen til reparasjon hos dem! Etter å ha snakket med disse, konkluderte de med at maskinen var en sk. "DOA" (dead on arrival). De anbefalte meg å kontakte leverandør (Dustin Home) for å få tilsendt ny maskin.

 

Dustin Home "kundeservice" påstår at de ikke kan sende ny, uten at de først får forsøke å reparere den jeg fikk tilsendt. De hevder å ha rett til dette etter "Lov om forbrukerkjøp". Problemet er bare at denne loven ble endret i 2002, og du har nå krav på ny vare (§29) med mindre du selv godkjenner reparasjon.

 

Da forlangte jeg bare å benytte meg av "angreretten", og sende maskinen i retur, med tilbakebetaling til min konto.

 

Dette var i følge (en noe overrasket "kundebehandler") OK. og frankert returlapp skulle sendes. Denne ankom i posten etter et par dager, og maskinen ble returnert.

 

Tok på nytt kontakt med "kundeservice", og fikk nå en helt annen beskjed: "Klart jeg skulle få ny maskin", og: "Han du snakket med sist, har nok ikke satt seg inn i gjeldende regelverk", og til slutt : "Vi beklager så mye"....

Ti dager etter at maskinen var sendt i retur, kontakter jeg igjen "kundeservice" for å få informasjon om hvor saken står.

 

"Maskinen er ankommet Oslo, og videresendt til Sverige. hvor den vil bli undersøkt før vi refunderer dine utlegg."

 

Jeg påpekte da at jeg var blitt lovet ny maskin, og at jeg hadde ventet lenge på dette. Dette var ikke "loggført" i Dustins ordreregister. Der sto det bare "Benyttet angrerett". Igjen fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på ny maskin. Jeg fortalte da vedkommende hva som står i §29-30, men dette ble avfeid med at:

"Vi holder oss til gjeldende lovverk, og kan ikke sende ny maskin."

"Du kan sende meg linken til denne loven, men jeg kan den, og har gått kurs."

"Du vil få dine utlegg refundert i løpet av 2-3 uker."

"Vi må bare få åpnet pakken først, så vi er sikker på at du ikke har sendt oss noen gamle sokker."

 

Det neste som skjer, er at jeg (til tross for at angreretten skulle benyttes som avtalt), mottar beskjed om at ny maskin er sendt.

 

Det vedlegges faktura og sporingsnummer på pakken, som allerede er kommet til terminal da jeg mottar beskjeden.

 

Dustin blir kontaktet igjen, og de sier de skal stoppe sendingen.

 

Likevel mottar jeg hentemelding, men da jeg kommer til posten, er pakken returnert..

 

Pakken går fra Ålesund til Oslo, for der å bli videresendt til Sverige.

Plutselig er pakken igjen på veg til Ålesund, og er nå ankommet terminalen for 3. gang....

 

Har Dustin omestemt seg, eller har posten rotet det til denne gangen?

Her står (fremdeles) saken i dag:

Ingen penger, ingen maskin og en utrolig uprofesjonell kundebehandling!

 

Ser for øvrig at Dustin Norway AS har knallrøde tall i regnskapet, negativ egenkapital, driftsresultat på -6,9 mill. Nkr. og null kredittverdighet.

 

Lenke til kommentar

Komplett og dustin home. Som oftest blir sluttsummen på Dustinhome billigere en Komplett.no. Jeg har aldri kjøpt fra Dustinhome selv, da jeg har så mye god erfaring med Komplett.no :)

 

Bryr du deg om kanskje 500kr ekstra, gå for dustinhome. Vil du gå får en jeg aldri har hørt noe dålig om, og som er størts i norden. Gå for Komplett.no.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Nå har ikke jeg handlet hos deal før, men laget to identiske handlelister bare for å sjekke og deal sin var 3-400kr billigere. Vet ikke hvor mye man betaler i frakt fra deal, men fra dustin er det bare 99,-.

Og når det kommer til dårlige omtaler så er det vel ikke en eneste nettbutikk som ikke har en av de.

Dustin har også fine tilbud og som oftest varer på lager. Men som sagt har jeg ikke handlet hos deal før, så vet ikke hvordan det er der.

Lenke til kommentar

Jeg kunne kommet med mitt skrekk-eksempel fra komplett.no også, men skal spare dere for det.

Man kan såklart være uheldig å oppleve dårlig kundebehandlig, eller defekt vare hos forskjellige nettbutikker, men såvidt jeg vet, så er ikke dette noe kjent problem hos Dustinhome. Jeg har aldri hørt om lignende tilfeller.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye man betaler i frakt fra deal, men fra dustin er det bare 99,-.

Tror de beregner ut i fra vekt. Et 550D kabinett koster 223 i frakt med postens servicepakke.

 

Om man er gjerrig på fraktkostnad handler man fra CDON. 49,- flat rate ;)

 

Men ja, sier ikke at dustin er en dårlig butikk. Langt derifra. Men billigst er de sjeldent.

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Bruk prisjakt.no og finn billigste alternativ. Nå er sjelden en butikk billigst over hele linja, slik at det kan lønne seg å kjøpe fra 2 eller 3 butikker, selv etter at ekstra frakt er tatt med.

 

Defekte deler er alltid noe dritt, men etter å ha bygd ca 10 PC'er, er fasit her at kun 1 sett med ram ikke har fungert som det skulle ved mottak. I tillegg har en HDD, et skjermkort (viftestøy), en skjerm og en UPS blitt returnert og erstattet etter noen tid. Av disse, er det bare UPS'en som ikke er i drift, den var nemlig like defekt etter at jeg fikk den tilbake fra Komplett. Det endte med at jeg kjøpte en ny for egen regning. Det er tross alt bedre å betale for mye en gang enn alle ganger.

 

Nå er forøvrig ny UPS bestilt fra Deal.no, de tar 146 i frakt og de har i tillegg et adm. gebyr på 38. Sistnevnte har jeg aldri registrert hos noen web shop før.

Lenke til kommentar

Men ja, sier ikke at dustin er en dårlig butikk. Langt derifra. Men billigst er de sjeldent.

 

Trådstarter lurer på hvor det er billigst å kjøpe pc deler.

Min erfaring, er at Dustinhome er billigst på dette området.

Men det vil såklart alltid være en fordel å bruke tjenester som prisjakt.no etc.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Jeg handler som oftest hos dustinhome. De er som oftest billigst på sluttsummen

 

post-22278-0-34341400-1333856204_thumb.jpg

 

... og har god kundeservice.

 

Advarer på det sterkeste mot denne "butikken":

Jeg bestillte 04.01.12 en "ASUS Eee PC 1215B". Denne ble postet samme dag den var bestilt, og ankom postkontoret 3 dager senere.

Synes dette var raskt og effektivt levert, og gledet meg til å sette opp maskinen for min samboer.

 

 

Det viste seg snart at jeg hadde gledet meg på forskudd:

Etter at batteriet var fulladet (8 t. i flg. bruksanvisningen), var det på tide å starte "vidunderet".

 

Det begynte med feilmelding om at: "The string of FLORA not in the bios." (Ret. code 1)."

Det neste som dukket opp var: "Fail AC-in test Error Error Error Error".

Så kommer: "Battery Charge NG NG NG NG NG NG".

Etter litt "tankevirksomhet", lot jeg maskinen stå på (uten AC forbindelse) til batteriet var litt tappet. Feilmeldingene forsvant, og den begynte å installere OS (Win. 7.0).

 

Det neste som skjer, er at det hopper opp et "DOS-vindu" på skjermen, og den ene feilmeldingen etter den andre dukker opp. Maskinen låser seg, og ved ny oppstart skjer akkurat det samme.

 

Jeg bestemmer meg nå for å kontakte "Dustin Home", for å få returnert defekt vare, og få tilsendt ny.

 

Dette er blitt et mareritt:

Jeg ble bedt om å ringe "ASUS support", og evt. sende maskinen til reparasjon hos dem! Etter å ha snakket med disse, konkluderte de med at maskinen var en sk. "DOA" (dead on arrival). De anbefalte meg å kontakte leverandør (Dustin Home) for å få tilsendt ny maskin.

 

Dustin Home "kundeservice" påstår at de ikke kan sende ny, uten at de først får forsøke å reparere den jeg fikk tilsendt. De hevder å ha rett til dette etter "Lov om forbrukerkjøp". Problemet er bare at denne loven ble endret i 2002, og du har nå krav på ny vare (§29) med mindre du selv godkjenner reparasjon.

 

Da forlangte jeg bare å benytte meg av "angreretten", og sende maskinen i retur, med tilbakebetaling til min konto.

 

Dette var i følge (en noe overrasket "kundebehandler") OK. og frankert returlapp skulle sendes. Denne ankom i posten etter et par dager, og maskinen ble returnert.

 

Tok på nytt kontakt med "kundeservice", og fikk nå en helt annen beskjed: "Klart jeg skulle få ny maskin", og: "Han du snakket med sist, har nok ikke satt seg inn i gjeldende regelverk", og til slutt : "Vi beklager så mye"....

Ti dager etter at maskinen var sendt i retur, kontakter jeg igjen "kundeservice" for å få informasjon om hvor saken står.

 

"Maskinen er ankommet Oslo, og videresendt til Sverige. hvor den vil bli undersøkt før vi refunderer dine utlegg."

 

Jeg påpekte da at jeg var blitt lovet ny maskin, og at jeg hadde ventet lenge på dette. Dette var ikke "loggført" i Dustins ordreregister. Der sto det bare "Benyttet angrerett". Igjen fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde krav på ny maskin. Jeg fortalte da vedkommende hva som står i §29-30, men dette ble avfeid med at:

"Vi holder oss til gjeldende lovverk, og kan ikke sende ny maskin."

"Du kan sende meg linken til denne loven, men jeg kan den, og har gått kurs."

"Du vil få dine utlegg refundert i løpet av 2-3 uker."

"Vi må bare få åpnet pakken først, så vi er sikker på at du ikke har sendt oss noen gamle sokker."

 

Det neste som skjer, er at jeg (til tross for at angreretten skulle benyttes som avtalt), mottar beskjed om at ny maskin er sendt.

 

Det vedlegges faktura og sporingsnummer på pakken, som allerede er kommet til terminal da jeg mottar beskjeden.

 

Dustin blir kontaktet igjen, og de sier de skal stoppe sendingen.

 

Likevel mottar jeg hentemelding, men da jeg kommer til posten, er pakken returnert..

 

Pakken går fra Ålesund til Oslo, for der å bli videresendt til Sverige.

Plutselig er pakken igjen på veg til Ålesund, og er nå ankommet terminalen for 3. gang....

 

Har Dustin omestemt seg, eller har posten rotet det til denne gangen?

Her står (fremdeles) saken i dag:

Ingen penger, ingen maskin og en utrolig uprofesjonell kundebehandling!

 

Ser for øvrig at Dustin Norway AS har knallrøde tall i regnskapet, negativ egenkapital, driftsresultat på -6,9 mill. Nkr. og null kredittverdighet.

 

Sansynligvis et engangstilfelle. Jeg kjøpte engang en SATA hardisk fra dustin jeg ikke fikk til og funke. Sendte de en mail og etter noen timer fikk jeg svar at ny disk var på vei i posten og jeg kunne beholde eller kaste den gamle. Fant etterpå ut at det bare var jeg som ikke hadde formatert disken, så den funket likevell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...