Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp til å rette et foredrag om sms-språk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har skrevet et foredrag om sms-språk. Jeg synes det er utrolig vanskelig å skrive en "muntlig artikkel" med tanke på kilder og slike ting, så jeg lurte på om noen kunne lese gjennom manuset og se om det jeg har skrevet er i orden?

 

Jeg har skrevet teksten på en veldig muntlig form, så dersom det er litt uformelt språk, er det nok derfor :D

 

Jeg håper du kunne se gjennom, og kanskje gi meg karakter for den? :D :D

 

Tusen takk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

(Jepp, vet det er påske, menmen :p )

 

Framføring i norsk – SMS-språk

Hvordan har dette såkalte sms-språket oppstått? Vil det vare i lang tid fremover, eller død ut? Hvordan påvirker det oss?

 

Språk er i konstant utvikling, både muntlig og skriftlig. Det vil bli funnet opp nye ord, uttrykk og forkortelser for å gjøre hverdagen noe lettere og raskere å beskrive. Og det vil føre oss videre til noe vi kaller for Sms – språket, spill-språket, chatte-språket og leet speak, men kort sagt; forkortelser innen skriftspråket. Forkortelsene oppstod først og fremst på slutten 1990-tallet da mobiltelefonene ble tatt i bruk. Helge Krogh (17) forteller til Dagbladet i 1999 at “ - Grunnen til at vi bruker forkortelser når vi sender tekstmeldinger fra mobilen er enkel: Det er ikke plass til mer enn 160 tegn i en melding, og vi får skrevet mer hvis vi bruker forkortelser” (Krogh, 1999)

 

Så for å si det kort; for å få inn så mye informasjon som mulig i liten format, måtte man ty til forkortelser. I tillegg er det også raskere å skrive, noe som kan være praktisk for de som spiller rollespill med chat-funksjoner på internet, informerer nettsiden “meremed.no” om sms- og chatte-språk. Fullstendige linker og kildehenvisninger vil bli vist på slutten av dette foredraget.

 

Noen eksempler på ofte brukte forkortelser er: brb, lol, g2g, fyi, btw, pwned som opprinneleig kommer fra ordet owned, og mange andre som jeg ikke vil lese opp høyt nå (wtf, fml, lmfao).

 

Når det gjelder dette såkalte sms-språket og forkortelsene, er det en diskusjon om det kan skade barna ettersom de lærer å skrive forkortelser i stedet for riktig stavelse. Men ifølge Niklas Plikk fra IT-avisen(2009) har tre forskere fra det engelske universitet “Coventry University” i 2009 kommet fram til at sms-språket ikke er skadelig for barn, men kan faktisk gjøre dem mer bevisst på den korrekte skrivemåten (Plikk, 2009). Men så klart, det å skrive er en ting, man kan lett skrive forkortelser for det man gjerne vil få fram, men det å kunne lese og tolke forkortelsene kan være langt verre. Universitetslektor Nenagh Kemp ved University of Tasmania i Australia har testet ut lese- og skriveferdighetene til 55 elever ved en VGS i engelsk og sms-språk. Resultatet var at de brukte kortere tid på å skrive på sms-språk enn vanlig engelsk. Men ca. halvparten av elevene brukte dobbel så lang tid på å lese sms-språk i forhold til vanlig engelsk, forteller Emil Holst i artikkelen sin på IT-avisen.no(2009).

Og man kan ikke gå helt bekymringsløs når det gjelder sms-språk i skolestiler eller formelle sammenhenger heller. Fredrik Ljunggren, klasse 10A ved Hunstad ungdomsskole forteller til Dagbladet (18.6.2001) at “- Av og til når jeg skriver stiler må jeg tenke meg om så jeg ikke forkorter ord og skriver feil”. Men sms-språket er ikke nødvendigvis bare negativ. Lærerne på Hunstad ungdomsskole forteller i samme artikkel at sms-språket ofte smyger inn i skolestiler, men det gjør at ungdommen bruket skriftspråket mer aktivt i hverdagen (Glendrange, 2001).

 

Språket er i stadig forandring, og mye av "slangen" og uttrykkene ungdommer bruker i dag er engelske låneord. “Jeg henter ord og setninger fra personer jeg synes er kule - for selv å virke kulere. Det tror jeg de fleste gjør.” Forteller en gutt på 14 til aftenpostens Si;D. Artikkelen er publisert i 2012, altså ganske nylig (Aftenposten Si ;D, 2012). Noe av grunnen til at ungdommen tar til seg flere engelske ord er på grunn av globaliseringen eller internasjonaliseringen. Globaliseringen har ført til at det er lettere å kommunisere og forhandle med forskjellige land. I tillegg har det også blitt utviklet internasjonale nyhetskanaler som sendes over hele verden, forteller artikkelen om globalisering på Wikipedia. “Mesteparten av det som vises på engelskspråklige kanaler kommer også fra USA. Dette tilfellet kalles amerikanisering og peker til den store innflytelsen USA har på resten av verden.” (Wikipedia, 2012).

Internett har gitt oss tilgang til å kommunisere globalt med resten av verden, og selvfølgelig er engelsk det dominante språket online. Berit Skog(58) fra NTNU forteller at “mobil og nett gjør oss mer sosiale, ikke mindre”. Og med tanke på utviklingen av teknologiske duppe ditter, vil jeg anta sms-språket kun vil utvikle seg videre fremover. “Men med stadige endringer i måten vi snakker, globalisering og internasjonalt sterk engelsk dominans - hvor mange år har det norske målet før det går på dunken? Det er ingen grunn til pessimisme.” Sier Gunnstein Akselberg, professor i nordisk språkvitenskap ved Universitet i Bergen, til forskning.no i 2003 (Foss, 2003). Dette tar oss da tilbake til det jeg sa tidligere om engelske låneord.

 

Så for å oppsummere og konkludere for spørsmålene jeg stilte i starten av foredraget, vil jeg si at sms-språket oppstod fordi man ville få inn mye tekst og informasjon på kort tid i liten format, som i en tekstmelding. Sms-språket kan både ha noen fordeler og ulemper, men forskningen viser at det ikke skader barna. Språket vil da fortsette å utvikle seg fremover med tanke på teknologien, tilgang til nett og globaliseringen. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her synes jeg var utrolig bra, du tar for deg alle spørsmålene man kan ha om sms språket og besvarer med informasjon og fakta. I tillegg oppgir du kildene dine underveis på en god måte uten at det virker forstyrrende eller ett "stopp". Jeg lærte utrolig mye, skulle ønske jeg fikk høre foredraget muntlig :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette her synes jeg var utrolig bra, du tar for deg alle spørsmålene man kan ha om sms språket og besvarer med informasjon og fakta. I tillegg oppgir du kildene dine underveis på en god måte uten at det virker forstyrrende eller ett "stopp". Jeg lærte utrolig mye, skulle ønske jeg fikk høre foredraget muntlig :)

 

Tusen takk :D Læreren likte det visst hun også, ga masse positiv tilbakemelding på måten jeg hadde gjort det på :D Framføringen var grei, antar jeg. Fikk vite at det var litt "automatisk" og monotont i starten... Men ble visst en 5'er da :) Læreren min er meget streng O__O Hun sa at jeg fikk meget god og pluss på alle områder, men framføringen var ikke "eksepsjonelt" og kunne derfor ikke tilsvare en 6'er.

 

Men glad at foredraget mitt kunne lære deg litt :D Ble veldig glad for tilbakemeldingen din :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...