Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Saab 9-3 2004 TID - Sjekk motor-lampa lyser gult konstant


iNeo

Anbefalte innlegg

Heisann. Skulle kjøre hjem fra en venn, så la jeg merke til at motorlampa har begynt å lyse.

Dette har medført at bilen kjører i "safemode" og ikke vil over 2.5k omdreininger.

Noen som har noe tips på hva dette kan være? Har sjekket olje, og den er grei. Bilen blir ikke for varm, lyden er normal, turbo virker normalt. Ingen lukt eller rare lyder. Hadde det ikke vært for at lampa lyser, ville jeg nok tro at bilen var i orden.

Setter meget stor pris på all hjelp jeg kan få.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta turen innom et verksted så plugger de vel diagnoseverktøy til og sjekker. Kan vel være alt fra defekt sensor til defekt motor.

 

Defekt motor er vell litt å ta i, men forstår hva du mener. Skal ta turen innom noen verksteder i morgen å undersøke saken litt, men er nok neppe mange verksteder som har oppe så sent som nå.

 

Tenkte hovedsaklig på tips jeg kan undersøke selv uten, som f.eks. se etter løse slanger/sjekke olje etc.

 

Tusen takk for svaret og skal kjøre innom ett verksted ASAP :)

Lenke til kommentar

Saab 9-3 2.2 TDI 125HK Fikse.

 

Har vært til verksted nå og fikk koden P0400. Feil med EGR'en. Har tatt den av og renset den skikkelig, sjekket at det mekaniske fungerer etc.

 

Får fortsatt feilmelding. Må bilen resettes før den evt. forsvinner eller holder det å ta strømmen i 10-15 min?

 

Har tatt strømmen i 15min, men feilen vedvarer.

Lenke til kommentar

OK. Samme motor som meg da.

Da har de kanskje brukt en universal leser, siden den koden du får er en generell kode. Med en "skikkelig" leser, som de har hos Opel/Saab (eller en OpCom, som du kan kjøpe på nettet), ville du fått en mer "nøyaktig" feilkode.

P0400 er altså en generell feilkode for EGR, men der finnes mange "underkoder" som mer spesifikt kan fortelle hva det er.

Kanskje ikke så veldig viktig å få vite nøyaktig, det er ganske typisk hva som feiler disse motorene.

 

Går den greit nå, til tross for feilmeldingen? Eller går den konstant i nødmodus?

Har du selv rengjort, eller verkstedet?

Det er et kurant arbeid å gjøre selv.

Men det er mer enn bare EGR som bør rengjøres. Hele innsugsmanifolden (både den nederste og øverste del, øverste del er den som slangen fra ladeluftkjøleren kommer fra) må også rengjøres.

Vær forberedt at det er et seriøst drittarbeid, men det lønner seg, bilen går bedre etterpå.

Det er og en føler som står på øvre innsug. Mener at det på Saab bare er 1 føler i dette området (se vekk fra innsug før turbo), kan det stemme? Denne føleren er litt følsom for mekanisk påkjenning. Rengjøres enklest med å spraye på med bremserens/innsugs-rens.

 

Så: Både EGR og hele innsuget må rengjøres, samt den ene føleren. Sjekk at EGR stempel går jevnt. Du kan vippe av det lysegrå dekselet på EGR-en, for å rengjøre armen som beveger stempelet. Ta også å smør mekanismen der med tynt lag fett som tåler varme.

 

Når alt dette er rengjort og satt sammen, skal det være OK å kjøre, uten at den lyser på feil i instrumentene.

 

Årsaken til at dette skjer, er soting pga for mye småkjøring på lave turtall. Fra tid til annen kan det være smart å kjøre litt hardt på, for å blåse ut litt dritt. Ellers har jeg rutine å rengjøre innsug/EGR en gang i halvåret, for å være sikker.

Bortsett fra denne sotingen, er motoren generelt temmelig idiotsikker, og varer nok lengre enn bilen selv :green: (vet om en fyr i Romania som har kjørt halvannen million KM på slik motor!). Bare sørg for at den har god olje, og ikke strekk skiftintervallene for langt. Vet om flere som har knertet turboen i disse, men da har de kjørt for langt på billigolje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for skikkelig godt svar!

 

Har bare tatt av EGR'en (tok 3-4 min) og rengjort den totalt, både stempel og styringen. Var forsiktig når det kom til styringen.

 

Skal ta og undersøke det du nevner her så snart som mulig!

 

Edit: Og det var tydligvis det som skulle til. Skulle starte den for å se om feilen vedvarte, og det gjorde den ikke. Selv ikke etter 4 mil :)

 

Tusen takk for hjelpen!

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Nedre del av innsuget (som står fast i blokken) er i utgangspunktet litt klønete å rengjøre. Noen velger å skru den av, men da må du og skru av dieselrørene og div annet, så det blir litt arbeid med lufting etterpå. Jeg har aldri skrudd den av, men rengjort med innsugsrens/bremserens, en fleksibel arm med klør (Biltema) og små filler. Da må du være nøye med at du får ut alle rester av fillene, og ikke minst at det er tørt for innsugsrensen, før du starter opp. Er det rester av innsugsrens der, kan du få for høyt turtall når du starter, med evt havari som resultat... Men jeg har aldri hatt problemer med å få det rent der, det tar bare litt tid. På det nederste innsuget er det også noen små virvelspjeld på annenhvert innsugskanal. Disse bør kunne beveges fritt, noe du sjekker med å dytte på armen til vakuumklokken som står på høyre side av innsuget (venstre side av bil...).

Om den ikke slukker feil-lampen etter dette, kan du ta av batteriet en stund, evt kortslutte pluss og minus-kablene. Bare vær obs at når du gjør det, mister du div lagret info. Dvs evt tyverikode på radio (usikker om du har det, på Vectra-en fra 2004 må man legge inn koden på nytt, men du har jo Saab, så..), samt evt opplæring av automatkasse (om du har det?). Har du automat, bør du etterpå foreta en viss innkjøring/opplæring av kassen. Ellers vet jeg ikke om annet du "mister" når du kortslutter polene, men igjen, dette er Saab, så det kan være forskjeller. Kanskje du må lære opp fjernkontrollen på bilnøkkelen, men det merker du (du kommer deg uansett inn i bilen med å bruke låsen).

Men i utgangspunktet skal du ikke behøve å ta av batteriet, den skal slette (dvs lagre) feilene selv, når feilene er borte. Sjekk forresten også at pluggen til EGR står skikkelig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant du feilen? Hva gjorde du?

Har bare tatt av EGR'en (tok 3-4 min) og rengjort den totalt, både stempel og styringen. Var forsiktig når det kom til styringen

 

 

Nedre del av innsuget (som står fast i blokken) er i utgangspunktet litt klønete å rengjøre. Noen velger å skru den av, men da må du og skru av dieselrørene og div annet, så det blir litt arbeid med lufting etterpå. Jeg har aldri skrudd den av, men rengjort med innsugsrens/bremserens, en fleksibel arm med klør (Biltema) og små filler. Da må du være nøye med at du får ut alle rester av fillene, og ikke minst at det er tørt for innsugsrensen, før du starter opp. Er det rester av innsugsrens der, kan du få for høyt turtall når du starter, med evt havari som resultat... Men jeg har aldri hatt problemer med å få det rent der, det tar bare litt tid. På det nederste innsuget er det også noen små virvelspjeld på annenhvert innsugskanal. Disse bør kunne beveges fritt, noe du sjekker med å dytte på armen til vakuumklokken som står på høyre side av innsuget (venstre side av bil...).

Om den ikke slukker feil-lampen etter dette, kan du ta av batteriet en stund, evt kortslutte pluss og minus-kablene. Bare vær obs at når du gjør det, mister du div lagret info. Dvs evt tyverikode på radio (usikker om du har det, på Vectra-en fra 2004 må man legge inn koden på nytt, men du har jo Saab, så..), samt evt opplæring av automatkasse (om du har det?). Har du automat, bør du etterpå foreta en viss innkjøring/opplæring av kassen. Ellers vet jeg ikke om annet du "mister" når du kortslutter polene, men igjen, dette er Saab, så det kan være forskjeller. Kanskje du må lære opp fjernkontrollen på bilnøkkelen, men det merker du (du kommer deg uansett inn i bilen med å bruke låsen).

Men i utgangspunktet skal du ikke behøve å ta av batteriet, den skal slette (dvs lagre) feilene selv, når feilene er borte. Sjekk forresten også at pluggen til EGR står skikkelig i.

 

Det som skjedde når jeg tok av strømmen av batteriet var følgende:

  • Klokka måtte stilles inn på nytt (automagisk via RDS)
  • Alle data på Heads up displayen ble borte (L/100km, top fart, etc)
  • Radio måtte slås på (starter automatisk ellers, men etter å ha tatt av batteriet så må den slås på manuelt) Alle lagrede kanaler var tilstede.

Ikke oppdaget noe annet foreløpig. Har manuell kasse så det er ikke noe problem.

Endret av iNeo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahh, ser nå du har endret post lenger oppe, og der lå svaret. Bra!

Alltid kjekt å kunne hjelpe noen som er litt "selvgående" :w00t:

 

Generelt er jo dette et problem på "alle" diesler, men denne motoren er noe mer følsom for sot enn snittet. Heldigvis er det som regel gratis/billig å fikse :)

Jeg bruker QMI sin "drivstofforbedrer", et stoff en blander i dieselen, for å holde ting litt renere. Funker veldig bra det. Soter ikke fullt så mye i innsuget, mindre sot ut av eksosen, en anelse mindre forbruk, og ikke minst så er det mer sprut i maskineriet. Ikke det at denne motoren er dau i utgangspunktet (det er sterke 125HK synes jeg iallfall), men min motor er iallfall blitt sprekere, over tid.

Har sett bilder av innsug som er så tett at du knapt får inn 1 finger (!) i innsuget. Grusomt hvor mye sot det kommer fra de EGR-ene :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Heisann!

 

Skal selv i gang med dette nå, etter at motorlampa nå har begynt å lyse og bilen drar dårlig, "safemode".

 

Virkelig glad for at jeg fant denne tråden og håper dette løser problemet.

 

 

Dette løste problemet med motorlampa og bilen går så det suser :-)

Endret av SondreG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...