Gå til innhold

[Løst] Hvordan er marinen?


Anbefalte innlegg

Hei, da var det litt over 1 år til førstegangstjenesten igjen. Jeg har vært veldig interessert i hæren, og lest mye om dette. Men så var det noen som anbefalte marinen, sånn at jeg får reist rundt og sett ting.

 

Jeg lurer egentlig på hva jeg kan forvente av marinen, og hva som skal forventes av meg? Hvordan er folka og miljøet? Hvordan er marinen oppdelt, og hvordan fungerer ting der?

 

Jeg satser på en utdannelse/jobb innen militæret, og jeg står mellom hæren og marinen. Jeg har mange grunner til og velge hæren, så er det noen som anbefaler marinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forsvaret er det jo uendelig muligheter, men det første jeg tenkte på når du nevnte "se verden" var å komme på et skip, som f.esk kystvakten.

 

For og iheletatt få båt tjeneste i marinen må du greie <15:00min 3000m, <03:00min 100 svømming, bestå Sanitet Nivå 2 kurs, IMO-60 kurs, helst ha fagbrev, ser vi bort i fra at 30% kommer på båt, 70% får land tjeneste. Også får dem beste velge først, så hvor bedre du gjør det på prøver, og bedre fysisk form du har, hvor større kansje har du for å få båt tjeneste.

 

Når det kommer til utdannelse/jobb tror jeg marinen har flere muligheter, men det varierer etter hvilken type jobb du ser etter. Begge sidene av forsvaret har befalskurs, men tror det er lettere å få jobb som matros på et skip etter fgtj enn å bli grenader i hæren etter fgtj. Vil du blir "soldat i intops" er det muligens mere relatert å gå hæren, om du ikke søker MJK eller KJK i sjøforsvaret. Men du har uansett mulighet til å søke deg inn på Telemark bataljon selv om du har tjenestegjort i sjøforsvaret under førstegangstjenesten.

 

Er selv inne i førstegangstjenesten nå, i sjøforsvaret, og det virker helt greit, jeg stor trives. Men virker som vi har lite fyfo(fysisk fostring) og lite straffer iforhold til hæren. Har også en god del teori. Miljøet er bra, og er stor fornøyd med mine befaler.

 

Litt usikker på hva du mener med: "Hvordan er marinen oppdelt".

Lenke til kommentar

Det er vel særdeles lite tvil om hvis du velger hæren, får du en tøffere rekruttskole, være mer ute i skogen, har mer "typisk" soldattjeneste. Alt avhenger egentlig hva du vil med førstegangstjenesten din.

 

Dessuten er det SÆRDELES få som faktisk får reist rundt på et fartøy og sett ting

Lenke til kommentar

Takk for svarene

Når jeg skrev "hvordan er marinen oppdelt" mente jeg egentlig hva slags stillinger det var og få. Men jeg fant svaret på det her tror jeg.

 

Hva er det en marine-tjeneste på land innebærer?

Kanskje jeg bare skal overlate marinen til bergenserne.

Om jeg ikke drar til marinen så skal jeg prøve og komme inn i 2. bat. :grin2:

Lenke til kommentar

Kan si en ting! Reist rundt og fått sett ting er ikke vanlig i Marinen. Som sagt, 70% av oss vernepliktige har stillinger på land. Jeg har nå vært 8 måneder på et kystvaktskip som artillerist, og har vel egentlig kun sett vestlandet. (Og vestlandet kommer du til å bli lei av spesielt når man ligger innaskjærs og kadreier, altså avventer ordre eller været).

 

Det er utrolig mye dødtid på en båt. Og det er sinnsykt mye vasking!

PS! Navnet Sjøforsvaret/Marinen misforstås av veldig mange som ikke har vært der. Det er ingen selvfølge at du havner på båt etter rekruttskolen. Og fartøytjeneste er ikke som på film, det er vasking, rustskraping, pussing av våpen og donaldlesing!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

.

Om jeg ikke drar til marinen så skal jeg prøve og komme inn i 2. bat. :grin2:

 

Har du lyst på en særdeles fet tjeneste innenfor hæren, sats på 2.bn, Panser eller KESK. Mye skyting, mye action + store kjøretøy :D

 

What you said :new_woot:

 

Stemningen, kulturen og tjenesten i en kampavdeling er bare helt utrolig!

For å si det sånn, ingenting er som å brenne løs med all slags våpen og vite at iallefall noen skattepenger blir brukt fornuftig! :D

 

Utifra noen av mine kompisers fortellinger ifra deres tid i hæren der de prøvde å slækken mest mulig, er jeg vel ikke enig i at alle skattepengene som ble brukt på de var fornuftig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tror det er på tide å avkrefte litt påstander her. Ja, det er et krav om å løpe 3000 meter på under 15 minutter for å komme på båt, men det er en del som havner på båt uansett. Spesielt jenter (..). Det du må tenke på for å havne på båt, er helsetallene dine. Syn er det som mange feiler på. Du må ha 7/9 eller bedre, med mindre du er i radio. Du trenger ikke å ha fagbrev, selv om de gjerne vil ha folk som har kunnskap. Kan du russisk er du en stor ressurs for kystvakten. Har du fagbrev som kokk blir du satt i byssa. Men, har du gått allmenn og bare vil på båt så er ikke det noe problem heller. Det er bare å stå på under rekrutten.

 

Jeg er selv på kystvakt, og det er kjempebra. Vi er ganske få ombord, så alle er viktige for at alt skal gå rundt. På fregatt tror jeg man fort kan bli litt borte blant alle. En vanlig dag kan være å vedlikeholde lettbåtene etter frokost, ti-kaffe, vaske ytre rom, lunsj, pusse kanon, kjøre befalet til fiskeriinspeksjon, trene på hivelinekasting, tre-kaffe, oppskvær(vaske fellesområder) og fri etter det. Det er en del vasking, ja, men er du på ytre kystvakt så veies det opp av alt du får oppleve. Inspeksjoner, båtkjøring, helikopter, Nordsjøen, Stadt, Svalbard, hval, dårlig vær, masse god mat (kake til tre-kaffen og dessert hver dag), turnus (6 på 3 av) og godt samhold. Det er i grunn veldig lite militært, sånn med tanke på tiltale osv. Det går på fornavn, og du kan tulle like mye med skipssjefen som med den du deler lugar med. Det eneste jeg savner er grønn tjeneste. Er man på båt er det ikke felt etter rekrutten. Så den soldat-følelsen har du ikke, men så er kystvakten kanskje den ene avdelingen i forsvaret som er kjempeviktig også i fredstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så er kystvakten kanskje den ene avdelingen i forsvaret som er kjempeviktig også i fredstid.

 

Telemark Bataljon som bestandig er på beredskap? FSK/HJK? Garden som står 24/7 utenfor slottet? GSV som patruljerer grensen? Militær livvaktavdeling som beskytter statsråder på utenlandsreise?

 

Og mange, mange flere....

 

Garden passer på slottet, mot kystvakten som hevder suverenitet i havområder og Svalbard, fiskerioppsyn, miljø og tollvirksomhet? Ja, gardistene er fine å se på for tyske turister, men Norge hadde gått rundt uten dem også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men så er kystvakten kanskje den ene avdelingen i forsvaret som er kjempeviktig også i fredstid.

 

Telemark Bataljon som bestandig er på beredskap? FSK/HJK? Garden som står 24/7 utenfor slottet? GSV som patruljerer grensen? Militær livvaktavdeling som beskytter statsråder på utenlandsreise?

 

Og mange, mange flere....

 

Garden passer på slottet, mot kystvakten som hevder suverenitet i havområder og Svalbard, fiskerioppsyn, miljø og tollvirksomhet? Ja, gardistene er fine å se på for tyske turister, men Norge hadde gått rundt uten dem også..

 

Her klarer du å svare på 1 av de 6 jeg ramser opp. Jeg kunne sikkert ramset opp 6 avdelinger til også.

 

 

 

For å være litt on-topic, referer jeg til mitt tidligere innlegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...