Gå til innhold

Aprilfest 2012 - k-h-s - En mnd av livet til k-h-s


Anbefalte innlegg

Bruker: k-h-s

Deltagernivå: Entusiast

Utstyr: 7D + div glass

Utfordringen: Dokumentere en MND i livet til k-h-s

 

Utfordringen skal da gå i å prøve så godt jeg kan å dokumentere en mnd i mitt liv. Skulle gjærne gått analogt på denne, men da det kan bli et problem med å fremkalling og det tar litt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1.april - dagen hvor aprilspøken er et faktum

 

post-154783-0-34191000-1335550110_thumb.jpg

 

ISO 500, f/4.5, 17mm, 1/200s

 

1.april, dagen hvor aprilspøkene kan komme fort og ofte. Ikke var det en aprilspøk i verbal eller skriftlig form som spilte meg et puss. Derimot så var det dette været som spilte meg et stort puss.

 

Snøen kom fort, og den kom tett, men den forsvant like fort.

 

Første dag i mnd i livet til K-H-S fotballkamp i snøvær, med oppladning på pub.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2. April - Sykkel mekk

 

post-154783-0-99171200-1336509137_thumb.jpg

ISO 1250, f/3.5, 50mm, 1/100s

 

Etter å ha funnet mappen med bilder som jeg trodde jeg hadde kunne jeg konstantere at ja, jeg hadde bilder i fra 2.april .

Dagen ble brukt til å mekke og skru sykkel, landeveissykkelen skulle i fra rulla inne i vinter, og ut på veien.

 

 

 

 

 

2. April - En uviss grunn til at det ikke ble tatt bilder - Bruk av FRIKORT

 

Den 2. april vet jeg lite om hva som skjedde. Med et uavgjort resultat mot RBK dagen før, med overtids mål av Dorsin var vell humøret på bunn. Noen bilder i arkivet fra 2.april finnes vist ikke.

 

Som Entusiast har jeg fått "utdelt" 4 frikort, et er brukt og 3 frikort har jeg igjen.

Frikortet er trekt tilbake da jeg fant igjen de riktige bildene. Enda 4 kort igjen.

 

 

Endret av k-h-s
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3.april - Dagen hvor den første øl'en ble kjøpt

 

post-154783-0-10175700-1335555644_thumb.jpg

ISO 160, f/5.6, 17mm, 1/160s

 

Den 3. april ble den første øl'en kjøpt. I lag med hyggelige akam'ister på Oslo treff ble den første ølen kjøpt.

 

25.mars var dagen jeg fylte 18år. Men skulle gå over en uke før den første voksendrikken ble kjøpt. Ikke for tidlig, og ikke for sent. For i solskinnet ved Cafe Skansen passet det utmerket med en kald etter en liten fotoseanse.

Endret av k-h-s
  • Liker 3
Lenke til kommentar

4.april - Våren er helt klart kommet

 

post-154783-0-91727600-1335565675_thumb.jpg

ISO 250, f/4.5, 200mm, 1/2000s

 

En liten gåtur i påskeferien med min mor. Kan man helt klart se det at våren er kommet, selv med en aprilspøk som inneholdt snø.

 

Dagen ble ikke brukt til stort annet en en gåtur og noen late timer med noen gode fotoblader.

Endret av k-h-s
  • Liker 2
Lenke til kommentar

5.april - Nittedals "blå" motorvei

post-154783-0-68368700-1335567921_thumb.jpg

ISO 100, f/7.1, 17mm, 1/125s

 

Nittedal Kommune - Der storby og marka møtes

Nittedal Kommune - Der det grønne går bort og det grå trer frem.

 

Et bilde av elva. Den elva som må renses, riksveien kan jeg tenke durende forbi et stykke unna. En kommune som en kasteball. Mellom vegvesen og stat. Kommunen som står stille og må ta i fra det grønne for å øke interessen, ikke det grå og møkkete.

 

Fakta og tankene om bildet i spoiler

 

 

 

 

Året var 1987, kommunevåpenet til Nittedal Kommune ble godkjent.

Et kommunevåpen bygget opp av 4 punkter.

1. Gjennomfart - Den viser de to viktigste innfartsveien mellom Hadeland og hovedstaden –først med kongevei, senere riksvei og jernbane.

2. Skispor - Skispor som viser til kommunens turterreng

3. Stav og Krike - Den ene "staven" skal symbolisere “kjerringa med staven”. Den andre skal vise til Nitedals Tændstikfabrik. Fyrstikkene som vi alle kjenner til, Nittedals Hjelpestikker.

4. Fargene – Skog og snø som er karakteristisk for Nittedal. Sølvfargen skal også symbolisere det blanke vannet i nitelva.

 

 

Men jeg ser også på dette litt annerledes. Nittedal med 21 405 innbyggere, 20 minutter kjøretid til Oslo Sentrum. RV4 bukter seg som en ”berlinmur” igjennom dalen og hindrer for utvikling og bærekraftig utvikling for kommunen. Igjennom møter, prosjektet og planlegginger har man prøvd å få veien inn i en tunnel, en tunnel ”under” Rotnes for å bedre miljøet.

 

Hvorfor vil vi ha en av hovedsfarts årene fra Oslo Hovedstad i en tunnel under kommunens ”sentrum”? Grunnen er enkel, ingen stopper. Ingen bruker et sekund på å legge igjen en krone i handel eller annet i kommunen. Riksveien er bare en gjennomfartsvei. En vei man hater, men noen vil pryde kommunevåpenet med den. Kommunen sliter, innbyggerne bruker 20minutter på å reise til hovedstaden for å handle. Kommunen kan ikke utvikle handelssentrum med en riksvei i veien for utbyggingen.

 

Jeg ser på kommunevåpenet som en mulighet for en fremtid, en fremtid med rv4 i tunnel. Hvor vi står igjen med 2 gjennomgående ferdselsveier. Elven og jernbanen. Nitelva og Gjøvikbanen. Riksveien må bort og glemmes.

 

Nitelva et slags paradis for de som har klart å finne den, en gjengrodd mørk elv. En elv uten sjarm, men med kloakklukt. Likevel velger kommunen å kalle den elven med det blanke vannet.

 

Skal storby og marka møtes. Må storbyen gå i tunnel, og marka må renses og bli ren og blank. Storbyen er tunnelen og riksveien, marka er dalen og elva.

 

Et bilde av elva. Den elva som må renses, riksveien kan jeg tenke durende forbi et stykke unna. En kommune som en kasteball. Mellom vegvesen og stat. Kommunen som står stille og må ta i fra det grønne for å øke interessen, ikke det grå.

 

 

Endret av k-h-s
  • Liker 2
Lenke til kommentar

6.april - En dag i vakre og landlige omgivelser

 

post-154783-0-83648600-1335803380_thumb.jpg

ISO 250, f/7.1, 17mm, 1/500s

 

 

For de som har fulgt mine mnds utfordringer tidligere har jeg kommet med bilder i fra en gård i Holter Nannestad. Heller ikke april 2012 ville være foruten.

 

Med nye innflygings regler ved OSL er støyproblemene blidt bedre på kvelden. Det er igjen mulig å kunne ferdes ute å oppleve de vakre solnedgangene i fra den lille toppen gården er plassert på.

 

Dagen ble som man kanskje skjønner brukt på gården i Nannestad, sammen med familien.

Endret av k-h-s
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildet av Nittdals blå motorvei er jo ikke tatt i Nittedal, men i Skedsmo og blokkene som ligger på Nitelvas bredder på Lillestrøm syd.

 

Du har skjønt det, for at man skal kunne opplevde det gode ved Nittedals Blå motorvei må man ut av kommunen. I kommunen er den gjengrodd og bortgjemt. Den er møkkete og det lukter vondt. Nedover mot Lillestrøm hvor kommunen Skedsmo tilrettelegger for aktiviteter langs elva er det mulig å oppleve den.

Vannet ser bedre ut, og lukta er bedre. Og ikke minst er det gjort i stand med fiskeplasser og annet langs elvebredden.

 

 

Et i utgangspunktet artig og spennende prosjekt (hvor jeg hadde tenkt å se på alle dagene), men tror nok du får det veldig så travelt med resten av dagene i april.......!

 

Ingen ting gikk som planlagt i April. Mistet en god venninne som tragisk valgte å ta livet sitt i midten av april. En uke i uvisshet hvor hun var i mellom liv og død.

Det er grunnen til bildene har kommet sent, men det er tatt bilder nesten hver dag. Jeg har enda et frikort igjen. Bildene er tatt de respektive dagene, og det er det som er meningen her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

7.april - Påskens innedag

 

post-154783-0-94182700-1335804011_thumb.jpg

ISO 500, f/2.2, 50mm, 1/15s

 

 

 

Påsken er tid for skitur med Kvikk Lunsj, kakao og appelsin. Men når været ikke er med på ens side, og heller ikke snøen er der må man finne på andre ting. Dagen ble inne, og med en PlayStation gikk timene fort unna.

 

For de som ikke ser hva dette er så er det en PS3 kontroller.

Endret av k-h-s
  • Liker 1
Lenke til kommentar

8.April - Hyggetur i skogen med det rare

 

post-154783-0-34623900-1335804613_thumb.jpg

ISO 250, f/4.5, 70mm, 1/400s

 

 

Dagen ble brukt ute i naturen. Et sted hvor jeg har brukt mange timer med kamera. Bare noen hundre meter unna huset er det et lite skogholt, skogen med det rare i.

 

Der kan man finne rådyr, elg, ekorn og alle mulige fugler. Det er mange av de alle, noe som gjør det relativt greit å komme tett på for gode bilder. På veien tilbake tok jeg turen ut av skogen i retningen barneskolen. Der var det vist loppemarked. Eller egentlig ikke.

 

Er vell et skilt som barna ved skolen har funnet og lekt med og satt det opp slik at det pekte mot skolen. Men ikke bare mot skolen. Jeg fulgte skiltet mot loppemarked ved barneskolen. Der fant jeg...

 

 

 

en kniv. En stor kniv lå rett ved skolen der barna leker. Litt usikker hvordan loppemarked de egentlig leker ved barneskolen nå. Vi lekte iallefall ikke sånne leker når jeg gikk der.

 

post-154783-0-70103000-1335805203_thumb.jpg

ISO 250, f/4.5, 70mm, 1/500s

 

Endret av k-h-s
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et i utgangspunktet artig og spennende prosjekt (hvor jeg hadde tenkt å se på alle dagene), men tror nok du får det veldig så travelt med resten av dagene i april.......!

 

Ingen ting gikk som planlagt i April. Mistet en god venninne som tragisk valgte å ta livet sitt i midten av april. En uke i uvisshet hvor hun var i mellom liv og død.

Det er grunnen til bildene har kommet sent, men det er tatt bilder nesten hver dag. Jeg har enda et frikort igjen. Bildene er tatt de respektive dagene, og det er det som er meningen her.

Da forstår jeg! Leit det med venninna di. Kondolerer!

 

Skal følge med og se på bildene dine videre....!

Take care! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9. April - Dagen hvor igjen vinteren skulle gjøre et vellykket comeback

post-154783-0-59839400-1336509457_thumb.jpg

ISO 800, f/5.0, 200mm, 1/800s

 

 

9.april og jeg våkner opp til et hvitt landskap med snø og sludd. Dagen skulle vies til fotball. LSK skulle møtes ODD Grenland. Kampen lar vi ligge og glemmer, men været huskes godt. På veien til Skien blir vi sjekket før vi skulle over "fjellet" mot Skien om vi hadde kjettinger med til bussen.

 

Her morgenværet med snø og sludd.

Lenke til kommentar

10.april - Nittedals mørke motorvei

post-154783-0-15383100-1336509719_thumb.jpg

ISO 400, f/5.6, 70mm, 1/125s

 

Her er Nittedals mørke og grå motorvei. RV4 som bukter seg igjennom dalen og kommunen.

 

 

 

Dagen var som mange dager, på skolen. Men etter skoletid var det jobb for avisen og jeg så hvordan denne mørke delen faktisk er. Fotballag som velger å reise ut av kommunen for å spille egne fotballkamper, nettopp for det er billigere og lett å komme seg ut av kommunen. Det grunnet den mørke RV4.

 

Dette var også første gang etter jeg hadde lappen jeg kjørte til jobb, noe som var en ny "opplevelse".

Lenke til kommentar

April 11 - En kjedelig morgen

post-154783-0-68926200-1336509988_thumb.jpg

ISO 1600, f/4.5, 50mm, 1/60s

 

Etter en påske med mulighet til å sove lenge om morgenen uten vekkerklokke var torsdag første dagen jeg måtte tidlig opp. Men med bare 2 dager til en langhelg på 4 dager var det mulig å komme seg opp.

 

Tunge dager på skole, så enhver mulighet til oppmuntring var på sin plass i perioden.

 

 

Legg også merke til en oppdatering og endring i 2.april.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

12- April Den triste dagen - FRIKORT

 

Det ble ikke tatt noen bilder den 12.april. Min gode venninne forlot oss alle. Etter 5 dager på A-hus kunne ikke kroppen holdes i gang lengre, respiratoren ble slått av. Hun døde av skadene hun pådro seg av at hjernen var uten oksygen i for lang tid etter at hun valgte å henge seg selv. Hun vil alltid bli husket for de gode minner, de gode øyeblikk og det gode humøret.

 

Vi vil aldri få vite hvordan hun hadde det, men vi må alle passe godt på hverandre. Det er mange ting man ikke kan se, men som kan skje.

 

18år gammel ble hun, russetiden og livet lå foran henne.

 

 

 

Som Entusiast har jeg fått "utdelt" 4 frikort, et er brukt og 3 frikort har jeg igjen.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

13.april - En ny erfaring

 

post-154783-0-46757000-1336511245_thumb.jpg

ISO 2000, f/5.0, 17mm, 1/160s + 430exII

 

Avgjørende NM finalen mellom Lørenskog Ishockey og Stavangers Oilers.

En ny erfaring å fotografere Ishockey, tidligere hadde jeg heller aldri sett en ishockey kamp i ishall. Kun på tv.

 

Stavanger Oilers vant

 

 

 

Lørenskog Tapte

post-154783-0-70737700-1336511254_thumb.jpg

 

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

14.april - Idrettsglede

 

post-154783-0-00711500-1336724912_thumb.jpg

ISO 100, f/4.5, 200mm, 1/800s

 

GIF VårCup del 2 ble spilt 14-15.april. Jeg fikk jobben fra avisen for å dekke saken til en bilde serie som skulle dekke en dobbeltside. Blant de mange lagene og gruppene var det også en Unified turnering.

 

I Unified turneringen var det en idrettsglede som ikke var mulig å spore noen annet sted. Selv om motstanderen skårer mål klapper alle og gratulerer. Alle er med, og aller er likeverdige. Ingen er bedre enn andre, for alle er like.

 

Hans var en av spillerene på laget til Bull, en mann som mange kjenner igjen i fra dokumentarserien Tangdruebakken. Han var bare en av de mange som viste sin idrettsglede. Men den kjente klokken hans var like viktig underveis i fotballen. I mellom fotball taklingene og pasningene sjekket han jevnlig klokken sin. Hans liker å vite hva klokken er. Ved skåring var det første han sjekket hva klokken var, før han strakk armene i været og jublet for sitt mål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...