Gå til innhold

icenet og bruddgebyr


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har icenet med bindingstid kan dem tvinge meg å betale mnd beløp for utstående mnd igjen får å gi oppsigelse?

 

Har 10 mnd igjen da jeg har fått oppsigelsestid på 18mnd.

 

Dette utgjør rundt over 3000 kr i bruddgebyr, for at dem skal slippe meg ut.

 

 

Hvordan funker lover om bruddgebyr og oppsigelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 10 mnd igjen da jeg har fått oppsigelsestid på 18mnd.

 

Du har én (1) måned oppsigelsestid på abonnementet, men 18 måneders avtaletid, dersom det er bedriftsabonnement. Privatabonnement har 12 måneders avtaletid.

 

Dette utgjør rundt over 3000 kr i bruddgebyr, for at dem skal slippe meg ut.

 

Hvordan funker lover om bruddgebyr og oppsigelse

 

Ingen lover sier at det ikke er tillatt med oppsigelsestid, avtaletid og/eller bruddgebyr på Ice-abonnementene. Hva kontrakten du har inngått sier er derimot helt avgjørende. Avtalevilkårene sier for øvrig:

 

9. Avtaleperiode, bindingstid og oppsigelse m.m.

9.1 Avtalen gjelder fra tidspunktet nevnt i punkt 2 ovenfor i den tid som er angitt i Abonnementsavtalen og de Spesielle vilkårene for den enkelte Tjenesten. Med mindre annet er avtalt, kan den enkelte Tjenesten sies opp av begge parter med 1 måneds varsel regnet fra førstkommende måned etter at oppsigelsen kom frem til den andre parten. En oppsigelse skal i alle tilfeller være skriftlig, per brev, faks eller e-post. Eventuell bindingstid medfører begrensninger i oppsigelsesadgangen. Dette reguleres av Abonne- mentsavtalen.

[...]

9.6 Ved terminering av abonnement har NMT rett til å fakturere kunden et bruddgebyr om kunden er innenfor bindingstid. Bruddgebyret er begrenset oppad til månedsavgiften ut gjenværende bindingstid. Utstyr som kunden har fått tilsendt skal da også returneres.

Endret av zetlitz
Lenke til kommentar

ice net endrer jo vilkårene helt uten å gi informasjon om noe, da jeg første gang ble medlem fikk jeg ingen informasjon om at det var begrensning på hvor mye jeg kan laste ned ingen slik informasjon var lagt ut på nettsiden så etter ei periode merker jeg hastigheten har gått ned og ringer å spør hvor dem seier at det står i vilkårene noe som de har endret etter jeg var blitt kunde.

 

Jeg får da vente ut bindingstiden og gi oppsigelse har bedriftsabonnement.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt og har fortsatt mobilt bredbånd fra ICE i over 1 år og i denne perioden har de alltid skrevet på sidene side at man har en kvote på 6 GB så jeg tror ikke at trådstartet klarer å bruke manglende informasjon om kvote som argument for å si opp avtalen.

 

Mitt tips til trådstarter er å lese enkelte punkt i vilkårene grundig:

 

I vilkårene (sist oppdatert i mai 2010) finner du dette under "Spesielle vilkår for Mobilt Bredbånd":

 

1.4 For å sikre at alle våre kunder opplever mest mulig lik

tilgang til og god ytelse på Mobilt Bredbånd, forbeholder

ICE seg retten til å begrense overføringshastigheten til

maksimum 200 kbit/s for kunder som konsumerer mer enn

henholdsvis 6 GB (privatkunder)

 

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg men hos meg er det er hastigheten strupt til maks 100 kbit/s når jeg har brukt opp kvoten min og slik har det vært de siste månedene uten at ICE har justert vilkårene sine.

 

Videre så skriver ICE dette i vilkårene sine:

 

13. Endringer i vilkår

13.1 ICE kan endre Tjenesten uten varsel dersom

endringen ikke påvirker Tjenesten vesentlig negativt. Det

vil ikke være en vesentlig negativ endring av Tjenesten

at Kunden må oppgradere eller skaffe nytt utstyr jf.

punkt 3.4.

 

Når maks hastighet halveres fra 200 kb/s til 100 kb/s når man har brukt opp kvoten så er dette en vesentlig endring i tjenesten mener jeg, og ICE har da brutt sine egne vilkår når de ikke leverer 200 kb/s.

 

Hvis du opplever det samme som meg at makshastigheten er 100 kb/s når du har brukt opp kvoten ville jeg ha brukt dette som argument for oppsigelsen og hevde at ICE bryter vilkårene og ikke kan levere i henhold til punkt 1.4 ang. maks overføringshastighet når man har brukt opp kvoten.

 

Jeg forstår at ICE ønsker å ha muligheten for å strupe hastigheten slik at ikke noen belaster nettet ekstra mye slik at dette går utover andre. Men de månedene jeg bruker nettet lite så har jeg alltid god hastighet (ca. 1,5 mb/s inn og 0,6 mb/s ut) så det er tydeligvis mye ledig kapasitet på senderen jeg pleier å være tilkoblet.

 

Dessverre så er de norske kundene bare noen kunder man kan melke for penger og levere dårlig service til. Til sammenligning så får de svenske kundene 30 GB i måneden for den samme prisen som vi bare får 6 GB pr. måned her i landet. ( http://www.net1.se/p...t/bredband.aspx ) Jeg har tenkt å finne frem motorsagen en dag og kutte ned noen trær så jeg får fri sikt til en av Direct Connect sine sendere og bestille bredbånd fra dem (uten kvote) og si farvel til ICE...

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

ice net endrer jo vilkårene helt uten å gi informasjon om noe

 

Avtalevilkårene for bedrift ble sist endret 15. mai 2010, og du startet ditt abonnement i august 2011. At du ikke har lest eller satt deg inn i vilkårene eller kontrakten er ikke Ice sin feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
ice net endrer jo vilkårene helt uten å gi informasjon om noe
Avtalevilkårene for bedrift ble sist endret 15. mai 2010, og du startet ditt abonnement i august 2011. At du ikke har lest eller satt deg inn i vilkårene eller kontrakten er ikke Ice sin feil.

 

Jeg er medlem siden 2009 som jeg sa så fikk jeg tilbud om å binde meg og få halvpris i 6mnd.

 

Ice er ikke noe av de beste når det gjelder vilkårer, husker første gang jeg ble medlem at det ikke var noe informasjon om nedlasting begrensning også ikke i vilkårene men etter et stund så endret de uten å gi beskjed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...