Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal snart flytte til det nye huset mitt som ligger på et helt nytt boligfelt der det er allerede lagt opp for fiber. Her om dagen kontaktet Canal Digital meg og kom med et tilbud.

Det ser ut som det er Canal Digital som har lagt ut kablene.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan velge leverandør av fiber, og om jeg i hele tatt må ha fiber. Tenkte da på ADSL isteden :)

 

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat nå sån som det er så kan du kun velge Canal Digital som leverandør av fiber visst det er dems kabel.

 

Anående om du MÅ ha fiber kommer an på om borettslaget har gått inn med en felles avtale på en pakke levert av Canal Digital. Visst det laget en avtale mellom beboere og CD så må du ha minimum det produktet som borettslaget har ingått.

 

ADSL tilknytning skal ikke være noe problem da det er krav om at skal ha en fast-linje inn til huset, visst det ikke er så kan du kontakte Telenor for å få det fikset siden de skal gjøre det gratis frem til første punkt i huset.

Endret av Thele
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på behovet, fiber er jo til å anbefale sterkt visst det er et stort behov for stabil og rask internet tilgang.

 

Men prisen har en stor betydning for hva man velger av produktene, visst borettslaget ditt har fått en god avtale med CD om reduserte priser på de pakkene som CD tilbyr som ikke koster allverdens.

 

Visst jeg ikke husker feil så må man abonnere på både tv og internet hos CD, man kan ikke ha bare internet tilgang alene. Er ikke helt sikker på denne siden CD ikke har bygd ut så mye fiber...

Lenke til kommentar

ADSL er jo bare tragisk, stopper jo som regel på 1Mbit ut... Er det støtte for VDSL2 har du ihvertfall mulighet for "litt" opplastingshastighet.

Når alt skal opp i den store nettskyen før eller siden kan det absolutt være greit med uthastigheter.

Jeg ville så absolutt anbefalt fiber, da får man som regel 10/10, 20/20 eller kanskje enda fetere linjer, til en ikke altfor avskrekkende pris.

 

Og ikke se deg helt blind på ADSL-prisene, det kommer som regel et tillegg på rundt 80kr for linjeleie til Telenor i tillegg (uansett hvem du velger).

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ADSL tilknytning skal ikke være noe problem da det er krav om at skal ha en fast-linje inn til huset, visst det ikke er så kan du kontakte Telenor for å få det fikset siden de skal gjøre det gratis frem til første punkt i huset.

De har gått bort ifra dette. Så lenge huset er tilknyttet en annen aktør (fiber), kan det bli et problem, særlig hvis det er et helt nytt boligfellt og fordelerene til Telenor står langt unna.

I dette tilfelle vil det ikke bli gjort noenting hvis kostnadene underentreprenøren bruker på å få inn en ny linje overstiger 25.000,-.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurte også på om det er noe modem på fiber bredbånd?

Ja det er det, de blir vanligvis fast monterte i et svakstrømskap i nye hus/leiligheter som blir bygd.

CD leverer Modem med 3 RJ45 utganger(vanlig internet kabel) og 1 coax utgang for tv som kan settes en splitter på for flere tv uttakk i huset.

 

PS: Det er ikke noe form for trådløs tilknytning på fiber modemet til CD. Man må kjøpe egen trådløs ruter.

Endret av Thele
Lenke til kommentar

Lurte også på om det er noe modem på fiber bredbånd?

Ja det er det, de blir vanligvis fast monterte i et svakstrømskap i nye hus/leiligheter som blir bygd.

CD leverer Modem med 3 RJ45 utganger(vanlig internet kabel) og 1 coax utgang for tv som kan settes en splitter på for flere tv uttakk i huset.

 

PS: Det er ikke noe form for trådløs tilknytning på fiber modemet til CD. Man må kjøpe egen trådløs ruter.

4 RJ45 kontakter.

 

 

Og ontopic: Velg fiber uansett. Kommer til å angre deg den dagen du må betale 6000 i etablering for fiber hvis du ikke gjør det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...