Gå til innhold

ønsker råd: ny PC basert på Intel 2.8 Ghz


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe ny pc, og ber om råd for en pc basert på en intel 2.8 ghz prosessor.

 

* Skal maskinen overklokkes: nei

* Bruksområde: videoredigering, webdesign, noe spill.

* Prisklasse kr. 10.000.- (u/skjerm, tastatur)

 

SPØRSMÅL:

 

hvilket grafikk kort anbefales? (prisklasse kr. 2000.-)

hvilket hovedkort bør jeg ha til prosessoren?

Kan jeg klare meg med noe billigere enn hovedkortet Abit IC7-G?

Hvilken ram passer best? tenker på twinmos - noen konkrete forslag?

Hvilken DVD brenner?

Noen som har invendinger mot chieftec TX-10SL-D?

Hvilke kabinettvifter anbefales? (80 mm)

 

 

BESTILLE AV SAMME WEBSHOP`?:

 

Har noen erfaring med å bestille deler fra ulike webshopper, for så å bygge pcèn`? Eller bør jeg bestille alt fra f.eks mpx.no?

 

 

Takk for hjelpen!

Mvh Exiton[/b]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

kan svare på det jeg vet..

 

setter opp to forslag til deg, det eneste som vil variere er typen skjermort.

 

a) bestiller du fra samme webshop, dvs mpx.no så kjøp

et tilfeldig ati radeon 9600 pro

B) bestiller du skjermkortet alene fra en annen webshop så gå for 9700 non pro. (mpx.no har ikke dette kortet)

 

grunner til å kjøpe alt fra mpx

du slipper å betale ekstra frakt for den ene varen du bestiller fra en annen side. du slipper å tenke "hvor pokker blir det av det skjermkortet".

er kjipt å vente på en siste del når du har fått alt det andre..

 

grunner til å kjøpe skjermkort fra en annen side.

ati radeon 9700 non pro er et veldig bra kort som du kan klokke til 9700 pro, bra kort til en rimelig sum, ligger på rundt 2100.

problemet er at kortet er på vei ut av markedet, derfor er det litt vanskelig å få tak i det, kan hende det blir litt venting..

9600 pro som du kan få hos mpx.no er et bra kort, skal ikke være noen problemer å spille dagens spill (og de i fremtiden).

 

- angående hovedkortet, det du har valgt ut er et hovedkort til 1700kr..

hva er det du trenger mest ?

siden du skal jobbe med video-redigering,webdesign og leke deg med spill så har du først og fremst behov for firewire, du må uansett ha nettverkskort siden du skal holde på med webdesign, men siden ic7-g har gblan så slipper du å gå til anskaffelse av nettverkskort.

utenom det så har det også onboard lyd..

du kan vel gå for ic7-g, velger du noe billigere så må du f.eks kjøpe inn nettverkskort og da går det liksom opp i opp igjen, samtidig så er det greit å ha minst mulig pci kort (min mening)

det har alt du trenger.

 

- TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz - gå for f.eks 2 av disse siden du skal jobbe med webdesign og videoredigering, minne kommer godt med..

 

- dvd brennere har jeg null peiling på.

- har ingen innvendinger mot det kabinettet.

- jepp, 80mm.

 

personlig er jeg stor fan av mpx.no , de har en ypperlig kundeservice noe som gjør at man faktisk er fornøyd etter å ha betalt regningen, de svarer raskt på mail og er veldig imøtekommende.

det lureste er nok å bestille fra samme webshop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
kan svare på det jeg vet..

 

setter opp to forslag til deg, det eneste som vil variere er typen skjermort.

 

a) bestiller du fra samme webshop, dvs mpx.no så kjøp

et tilfeldig ati radeon 9600 pro

B) bestiller du skjermkortet alene fra en annen webshop så gå for 9700 non pro. (mpx.no har ikke dette kortet)

 

grunner til å kjøpe alt fra mpx

du slipper å betale ekstra frakt for den ene varen du bestiller fra en annen side. du slipper å tenke "hvor pokker blir det av det skjermkortet".

er kjipt å vente på en siste del når du har fått alt det andre..

 

grunner til å kjøpe skjermkort fra en annen side.

ati radeon 9700 non pro er et veldig bra kort som du kan klokke til 9700 pro, bra kort til en rimelig sum, ligger på rundt 2100.

problemet er at kortet er på vei ut av markedet, derfor er det litt vanskelig å få tak i det, kan hende det blir litt venting..

9600 pro som du kan få hos mpx.no er et bra kort, skal ikke være noen problemer å spille dagens spill (og de i fremtiden).

 

- angående hovedkortet, det du har valgt ut er et hovedkort til 1700kr..

hva er det du trenger mest ?

siden du skal jobbe med video-redigering,webdesign og leke deg med spill så har du først og fremst behov for firewire, du må uansett ha nettverkskort siden du skal holde på med webdesign, men siden ic7-g har gblan så slipper du å gå til anskaffelse av nettverkskort.

utenom det så har det også onboard lyd..

du kan vel gå for ic7-g, velger du noe billigere så må du f.eks kjøpe inn nettverkskort og da går det liksom opp i opp igjen, samtidig så er det greit å ha minst mulig pci kort (min mening)

det har alt du trenger.

 

- TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz - gå for f.eks 2 av disse siden du skal jobbe med webdesign og videoredigering, minne kommer godt med..

 

- dvd brennere har jeg null peiling på.

- har ingen innvendinger mot det kabinettet.

- jepp, 80mm.

 

personlig er jeg stor fan av mpx.no , de har en ypperlig kundeservice noe som gjør at man faktisk er fornøyd etter å ha betalt regningen, de svarer raskt på mail og er veldig imøtekommende.

det lureste er nok å bestille fra samme webshop.

 

forslag -

 

Intel Pentium 4 - 2.8Ghz Socket PGA478 kr 2852

Pioneer DVD-RW 4x brenner IDE/ATAPI kr 1390

Abit IC7-G Socket478/800Mhz P4 Hovedkort kr 1786

Seagate 120GB Barracuda 7200.7 Harddisk kr 999

2 * TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz 184pins kr 940 per stk

Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis 128MB kr 1767

 

Total sum - 10 674,00

Lenke til kommentar

ytelsesforskjell 2,8 Ghz PC533 eller PC800 ?

Jeg ser du har valgt en Intel 2,8 Ghz pc 800 i følge prisen (2852.-). Er det stor ytelsesforskjell på disse?

 

Kanskje jeg bør vurdere å gå et hakk ned i prosessor, f.eks til dette:

Intel Pentium 4 - 2.6Ghz Socket PGA478

PC800, 512KB cache, Boxed inkl. vifte

Noen invendinger?

 

twinmos = dobbelt?

jeg trodde nesten twinmos minnet kom i dobbel-pakker? Må jeg bestille 2 stk. for å få fysisk 2 stk. ram brikker altså? kanskje tåpelig spm., men jeg har visst misforstått...

 

HD uten 8 mb catche?

Jeg har forøvrig en 120 gb hd jeg tenkte å bruke, men denne har ingen 8 mb catche, som er vanlig i videoredigering. vil dette by på problemer? den er naturligvis på 7200 rpm.

 

TAKK for hjelpen! :p

Lenke til kommentar

var jeg deg ville jeg beholdt den 120gig hardisken du har fra før og kjøpt en ny raptor disk, med tanke på at du skal drive mye med videoredigering. Noe som skal gå ganske bra er 2 raptor disker i raid. Tror ikke forskjellen mellom 2.6 og 2.8 er så voldsom stor. bruk heller penga da på et bedre skjermkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jepp, ytelsesforskjellen blir stor, om den blir stor nok til å rettferdigjøre prisen kan jeg ikke svare på.

 

har ingen innvendinger mot å gå ned et hakk til 2,6ghz.

er ikke det dummeste du kan gjøre, ytelsesforskjellen på 2,6 og 2,8 er ikke akkurat stor.

 

tror ikke de kommer i dobbel-pakker nei..

bestiller du 1stk 512 mb brikke så får du 1 stk 512 mb brikke..

bestill 2 av typen jeg skrev tidligere så har du 1gb ram som forhåpentligvis holder til dine krav.

 

siden du har en 120gb fra før så bure du beholde denne ja.

forslaget om å kjøpe en ekstra disk, vel , ser ikke så stor grunn til å investere i 2 nye hdd`r for å kjøre dem i raid.

personlig hadde jeg heller investert i dyrere skjermkort.

 

nytt forslag :

Intel Pentium 4 - 2.6Ghz Socket PGA478 kr 2200

Pioneer DVD-RW 4x brenner IDE/ATAPI kr 1390

Abit IC7-G Socket478/800Mhz P4 Hovedkort kr 1786

2 * TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz 184pins kr 940 per stk

Sapphire Radeon 9800 Atlantis 128MB kr 2900

 

Total sum - 10 156,00

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jeg føler at dvd brenner er ekstremt nødvendig for videoredigering!

slipper stresset med at videoen blir for stor for cd`n..

kan alltids bytte ut dvd brenneren med en combo som brenner både dvd og vanlig cd.

Lenke til kommentar

Jeg har fått god hjelp av en person på forumet, og det ser ut til at jeg har bestemt meg (ihvertfall foreløpig) for denne pc`en. Tenker i tillegg å kjøpe en dvd brenner (NEC) til kr. 1400.-

 

Har noen tanker rundt anbudet er det fint med inspill.

 

AOpen H600B Midi Tower kabinett SORT

IC7 Abit IC7 Socket478/800Mhz P4 Hovedkort

Intel Pentium 4 - 2.6Ghz Socket PGA478 PC800,

2 stk. 512MBPC3200 TwinMOS DDR 512MB PC3200

Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis 128MB

2 stk. Enermax justerbar kabinett vifte - 8cm

 

Pris totalt hos mpx: 8 247,00

 

Mvh

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg ville gått for NEC DVD brenner, ettersom at jeg har hørt at de ikke liker alle DVD+-RW platene du får kjøpt i butikken. Ikke så gøy å komme hjem å skal starte brenningen for så å finne ut at DVD brenneren ikke liker platene. Synes jeg husker at det var NEC som kunne være kresen på dette.

 

Jeg har alltid gått for Plextor, så jeg kan egentlig ikke svare for andre merker, men Plextor har iallfall alltid vært 100% å stole på. De har nå kommet med DVD brennere, men er som kjent ikke like billige som andre.

 

Ellers, prøv å spørre om å få et tilbud om en slik maskin på f.eks Multicom.no, de kan også sette sammen PCen din til litt ekstra penger hvis ikke du liker å gjøre det selv. De vil også sende dine deler i en pakke, og kanskje du til-og-med kan klare å få ned prisen litt ;-) Service vennlige har de vært mot meg når jeg har gjort tilsvarende.

 

Ser ut som en grei PC nå, men som sagt, les litt mer på NEC brenneren om hvilke plater den ikke liker.

 

-Heiper-

Lenke til kommentar

Siden du skal drive en del med video redigering så ville et ati AIW kort vært veldig nyttig. Regelen for videoredigering er jo mer minne jo bedre. Ville da værtfall ha kjøpt 1 gig med minne. Hvis du skal beholde harddisken din, skal jeg komme med dette forslaget:

 

P4 2,6 800

Abit IC7-G

twinmos pc3200 512*2 m/winbond

Connect3d 9600pro AIW

DVD brenner plextor

DVD spiller plextor

 

Sum: ca 10000kr

 

Raskt og mye minne, bra hovedkort med firewire, bra skjermkort med alle nødvendige inn og utganger og gode DVD brenner og spiller fra plextor. Grunnen til at jeg la til en dvd-spiller i stedet for en cd-spiller er pga kopiering av dvd-plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...