Gå til innhold

Trenger en virkelig å ta datakurs for å lære diverse programmering og databaser? Og hvilke er de mest vanligste?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Det jeg lurer på er som følgende; Er det mulig å lære programmering uten datakurs?

 

Jeg er interessert i å lære PHP-programmering, MySQL-database, osv. Men er jeg avhengig av å gå på en høyskole eller ta et datakurs hos for eksempel NKI for å lære dette?

 

Sist gang jeg meldte meg på hos NKI så får du ingen undervisning, men bare "retting" og automatisk fremdriftsplan. Så egentlig så er du helt alene.

 

I teorien så burde det være mulig å sette seg inn i det dersom en har en lærebok rettet mot programmeringsspråket, som for eksempel "Snarveien til PHP-programmering" etc?

 

En annen ting, er det noen som kan gi meg en grei oversikt over de mest vanligste programmeringsspråk og databaser? Jeg har ingen oversikt, som du ser på denne Listen og denne Listen.

 

Hva er verdt å sette seg inn i av programmeringsspråk og databaser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Tenker du på karriere innen programmering må du nok ta noe

utdanning så du har papirer å vise fram når du eventuelt skal søke jobb.

 

Er målet ditt å programmere på hobby basis skulle det ikke være

noe problem å lære programmering uten noen kurs.

Hadde vel også kanskje vært en fordel å begynt å lært noe før du eventuelt søker deg inn på noe kurs / skole så du har litt grunnlegende kunnskap og kan lettere forstå undervisningen.

 

Anbefaler "thenewboston" kanalen på youtube for å lære programmering så sant

du behersker engelsk bra.

 

Når det gjelder "Hva er verdt å sette seg inn i av programmeringsspråk og databaser?"

Det kommer an på hva målet ditt er.

Har du bare tenkt å programmere for web så begynn med enten php eller python sammen med mysql eller sqlite som database.

Anbefaler at når du føler du behersker ditt første språk å utforske andre språk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette er først og fremst bare pga av personlig interesse. Jeg er på vei til å skaffe en server, noe som er blitt drøftet i en annen Tricell-tråd.

 

Dersom en går inn på denne listen Her, hva er verdt å sette seg inn i? Jeg vet at NKI tilbyr kurs i PHP og MySQL, men du er som sagt alene, og da kan jeg like gjerne være alene uten kurs.

Lenke til kommentar

Tja...

 

Der var det jo en lang liste med bøker, men tror ikke du har bruk for alle de der. Tror du egentlig kommer veldig langt hvis du ser på noen tutorials om HTML til å starte med. Så kan du fortsette med CSS, så PHP og tilslutt MySQL. Kommer du deg gjennom alt dette, så har du et godt grunnlag for å lage noen dynamiske sider ;)

 

Kan være greit med en bok i PHP, og kanskje en som om handler databaser, men utenom det kommer du mer enn langt nok med det du finner på nettet ;)

 

 

Lenke til kommentar

Om det i hovedsak er webutvikling med PHP og SQL du skal se på, så vil jeg virkelig anbefale deg og sørge for å ta for deg en bok som KUN går gjennom SQL og det å utforme databaser + avansertr spørringer. Bøker som i hovedsak lærer deg webutvikling har som oftest hovedfokus på PHP og HTML/CSS, mens de bare tar for seg enkle databaser med enkle spørringer. Og da ender man gjerne opp med å skrive relativt dårlige utformede systemer som er lite skalerbare. Jeg merket selv hvordan jeg fikk en helt annen måte å tenke på når det kom til databaser etter å ha tatt 10 studiepoeng i det.

 

Det å sette opp gode databaser, normalisere de og det å kunne skrive avanserte spørringer som effektive og skalerbare er noe som er nok pensum til en egen bok.

En av de første hovedfeilene mange gjør er at de gjerne skriver 3-4 spørringer for å få ut dataen de vil ha, eller putter den i en løkke å kjører samme spørring med ulike parametere, når den egentlig kunne ha blitt skrevet som en enkel spørring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg hadde ingen planer om å bestille alt på den liste, det var bare en oversikt som jeg gravde frem. Jeg liker bedre å lese i en bok enn å lese fra skjermen. Ellers pleier jeg å skrive det ut, deretter leser jeg det på papir.

Lenke til kommentar

Bøker har aldri gitt meg noe som helst. Følge slavisk et fast oppsett for å så måtte huske alt man har lest. *GRØSS* :)

 

Å starte på egne prosjekter man har _lyst til å lage selv_, fullføre ved prøving og feiling, være aktiv på utviklerforum innenfor det du holder på med, tutorials og mer prøving og feiling har alltid fått fart på sakene.

Feil man har gjort husker man også til neste gang istedet for å finlese side 163 i en eller annen bok for å finne den ene linja i koden som ikke fungerer - da har man egentlig ikke skjønt hva man har holdt på med.

 

Skal man jobbe innen programmering så er det ikke alle som tar kurs-X og kurs-Y som god fisk. Å vise frem egne prosjekter man har laget selv er et stort pluss.

 

Edit: dette er sånn det virker for meg iallefall. Kan fungere annerledes for andre.

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Bøker har aldri gitt meg noe som helst.

 

snipp

 

Edit: dette er sånn det virker for meg iallefall. Kan fungere annerledes for andre.

Det laserlars anbefaler er veldig bra, men man bør lese litt i tillegg for å sørge for at fundamentet er på plass. Hull i kunnskapen kan for eksempel føre til at du gjør ting unødvendig tungvindt.

 

Den beste kilden til hva som er de mest brukte/mest populære programmeirngsspråkene er forresten TIOBE. Der ser du at Java og C ligger på topp, og at C# og C++ følger et lite stykke bak. Men språkene er verktøy, og ulike verktøy egner seg best for ulike oppgaver. For å lære programmering, spesielt når du gjør det på egenhånd, anbefaler jeg et dynamisk språk. F.eks. Python, Ruby, eller (grøss) PHP.

 

Tenk også på at de beste arbeidsgiverne verdsetter kunnskap om litt sære språk - det viser at du ikke bare følger strømmen, men er villig tl å lære noe som ikke alle andre kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velkommen,

 

Det jeg lurer på er som følgende; Er det mulig å lære programmering uten datakurs?

 

Ja. Snur en på det er det ikke mulig å lære programmering med kun "datakurs". En må ha en genuin interesse for det; en slags kombinert hobby + jobb holdning til det.

 

Jeg er interessert i å lære PHP-programmering, MySQL-database, osv. Men er jeg avhengig av å gå på en høyskole eller ta et datakurs hos for eksempel NKI for å lære dette?

 

Nei.

 

Det kan være lurt å vurdere noe annet enn PHP forresten.

 

I teorien så burde det være mulig å sette seg inn i det dersom en har en lærebok rettet mot programmeringsspråket, som for eksempel "Snarveien til PHP-programmering" etc?

 

Drit i å bruke norske bøker til dette. Gå direkte til den beste boken du finner om emnet; disse er på engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...