Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg er på jakt etter en php bok :)

 

Jeg er da på jakt etter en bok som tar for seg alt det grunnleggende til det mer avanserte gjerne ha med en bit om oppkobling mot mysql også

 

Et annet krav er at det er oppgaver tilhørende hvert kap.

Den bør vel helst være ganske ny (slik at den er up2date)

Språk: eng

 

Så om noen har en eller flere anbefalinger av relativt nye php bøker som er up2date

setter jeg stor pris på det;)

 

 

Vet det finnes mange fine video tuts ute der, men jeg lærer best ved bruk av bok :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Å lære PHP så føler jeg du ikke trenger en bok. Virkelig.

http://www.php.net/manual/en/langref.php

Begynn der!

Her står alt om selve språket!

Lurer du på hvordan skal gjennomføre noe, hvordan bygge det opp? Spør på forumet, mange har gjort det samme før. Nesten helt sikkert. Og kan gi deg råd.

Eller du kan sjekke innom her: http://stackoverflow.com/questions/tagged/php

Spørre PHP spørsmål der, masse svært dyktig programmerere der, som vil fortelle deg hvordan du virkelig bør gjøre noe!

Lykke til, og spare de pengene dine til noe annet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

www.php.net er ikke stedet å begynne å lære seg PHP. Det er mest egnet som oppslagsverk for å finne oversikt over funksjoner og syntaks. PHP 5.4.0 kom for noen få dager siden, men en bok fra 2009 er absolutt fremdeles aktuell. Nye PHP-versjoner dreier seg stort sett om bugfixes og flere muligheter å gjøre ting på. HTML-koden i boken er sannsynligvis XHTML1.0 eller HTML4.01, men det er en smal sak å gjøre den om til HTML5.

 

Denne ser ihvertfall kul ut http://amzn.com/0596006306/tag=thecirungweb-20 (klikk "Look inside")

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

@MikkelRev, boka vil bare bruke et få tall sider faktisk på å forklare hvordan PHP fungerer... syntaks messig... også er den i gang med å vise metoder! Og ofte... lets face it! Det er mye drit metoder presentert i disse bøkene. Ofte tar de i bruke massiv bruk av OOP som er helt hinsides å bruke i PHP. Og du lenker han en bok som ser 'kul' ut! Bra.

 

OP: ikke kjøp deg bok. Bare begynn med engang. Google wamp, installer det. Og du er i gang. Åpne C:\wamp\www\ og lag ny fil test.php, og fyll inn: <?php echo 'heia!';

så går du til http://localhost/test.php <-- og du kan begynne å teste eksemplene i php.net, prøv og feile hele veien! Sitter du fast, spørr du.

Lenke til kommentar

@MikkelRev, boka vil bare bruke et få tall sider faktisk på å forklare hvordan PHP fungerer... syntaks messig... også er den i gang med å vise metoder! Og ofte... lets face it! Det er mye drit metoder presentert i disse bøkene. Ofte tar de i bruke massiv bruk av OOP som er helt hinsides å bruke i PHP. Og du lenker han en bok som ser 'kul' ut! Bra.

Har du lest den boken egentlig siden du er så negativ til den? Jeg har ikke lest den selv, men ser at den har fått mange positive kommentarer for å lære seg php. Ja jeg synes Head First-bøkene ser flotte ut, og de har også fått mye bra omtaler. Er det noe galt i det?

Ellers må du nok utdype hvorfor det er hinsidig å bruke OOP i PHP.

 

 

Hvorfor skal han ikke kjøpe bok? Trådstarter spør etter en bok, ikke etter et oppslagsverk for de som kan PHP. Noen foretrekker og lærer best av å lese en bok, andre foretrekker å sitte på iphonen og google random tutorials på weben og youtube.

 

Er litt skeptisk til O'Reilly-boken over da den også tar for seg Javascript. Er du ny på både JS og PHP, pleier JS alltid å forvirre nybegynnere. Glem JS inntil du har noenlunde kontroll på PHP. Og glem PHP om du ikke har grei kontroll på HTML.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...