Gå til innhold

Sende en gullgave til utlandet med posten? Mulig?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er bittelitt stresset akkurat nå. Det har seg slik at jeg har kjøpt en vennine som bor utlandet et gullarmbånd i bursdagsgave. Så var jeg jo selvsagt så dum, at jeg ikke sjekket om det var mulig å sende dette med posten til utlandet. For meg virket det helt ulogisk at det ikke skulle være mulig å få sendt en gave til folk i andre land. Så jeg sjekket posten i dag og fant:

 

"Ulovlig innhold

Pakken må ikke innholde: våpen, ammunisjon, levende dyr, levninger, sigaretter og andre tobakksvarer, farlig gods eller verdifullt innhold som gull, sølv, edelsteiner, mynter, sedler eller verdipapirer."

Fra posten.no

 

Fikk et svar fra et annet forum om at det var mulig å sende det med posten, bare at du ikke fikk noe forsikring av pakken/erstatning.

 

Da jeg ringte posten for en drøy halvtime siden, for å høre om det var mulig å få sendt denne pakken. Fikk jeg et helt klart nei. Det var overhode ikke mulig, og dem brydde seg fint lite om min situasjon nå:( Spurte jo da om noen alternativer men dem kunne ikke nevne noen og la på.

 

 

Så mitt spørsmål er om noen vet om det er mulig å få sendt en "gull"gave i posten til utlandet, evnt alternativer til å få pakken frem?

Hadde vært så evig takknemlig!! Er jo helt på tryne at posten ikke kan sende slike pakker til utlandet....

Endret av sneakyy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det kak være en ide å sende en mail til post og teletilsynet og forklare situasjonen din, kanskje de kan gi deg en forklaring på hvorfor posten ikke sender verdisendinger til utlandet lenger. Jeg vil påstå at det er et problem hvis det er helt umulig å sende verdisaker ut av norge. Jeg fant ingenting i postloven som tilsier at de kan nekte deg å sende pakken, men de kan godt være noe jeg har oversett.

Lenke til kommentar

Hei.

Det kak være en ide å sende en mail til post og teletilsynet og forklare situasjonen din, kanskje de kan gi deg en forklaring på hvorfor posten ikke sender verdisendinger til utlandet lenger. Jeg vil påstå at det er et problem hvis det er helt umulig å sende verdisaker ut av norge. Jeg fant ingenting i postloven som tilsier at de kan nekte deg å sende pakken, men de kan godt være noe jeg har oversett.

 

Nei, men forsikring ville bli et reint h*****

 

Jeg tror de sier nei fordi de ikke kan forsikre den, prøv å ring igjen men si at du er klar over at du IKKE kan forsikre den.

Lenke til kommentar

I praksis vil de nok ikke nekte å sende pakken. Det er jo ingen på posten som fysisk undersøker innhold. Men da må du for all del ikke nevne hva som er inni pakken heller. :innocent:

 

Problemet er vel mer et spørsmål om forsikring i tilfelle brevet forsvinner.

Det kan også være et spørsmål om innførselsegler i landet pakken skal til. Blir en falsk deklarasjon oppdaget kan det være varen sendes i retur. Det er ikke alle land som tillater at gull og andre lett omsettelige verdier som pengesedler innføres.

 

Du kan ta kontakt med andre fraktleverandører om noe slik er mulig.

 

Eksempel er Mail Boxes Etc, de kan videresende med både DHL, UPS, TNT og FEDEX. Om ikke annet vet de sikkert om hva som er best måte å sende en slik gjenstand. http://www.mbe.no/index.asp?chp=Butikker

Lenke til kommentar

Tusen takk for god info!!:) Har ringt endel andre leverandører uten hell:) Alle sier det samme på grunn av innholdet...:/ Gjør ikke noe om pakken ikke har forsikring...:) Hadde selvsagt vært best med forsikringen,men er ikke noe problem for min del og sende uten.:)

Skal prøve å ringe tilbake å se hva dem sier.

Lenke til kommentar

Nevnte til posten at jeg ikke trengte den forsikringen bare jeg fikk sendt gaven. Fikk da slengt i trynet at innførsel av gull var ulovlig til landet. Pakken ville bli beslaglagt og jeg ville ikke få den refundert eller få tilbakemeldning om pakken.

 

://///////////

Endret av sneakyy
Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent sendes da gull med posten, f.eks fra gullsmeder og inn til verksteder (rekomandert) og fra leverandør til butikk.

 

Vi fikk jo gullvarer fra danmark i butikken jeg jobbet, ble hentet på posten..

Vi sendte også gull og diamantsmykker i retur til danmark, var aldri noe problem den gangen (et par år siden nå)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Glemte å nevne at hun nå bor i Romania. Så var til Romania pakken skulle sendes. Fant heller ingenting på nettet om at det var ulovlig å sende gull til Romania. Er jo nesten utrolig at det skulle være så vanskelig å gi en bursdagsgave til noen som bor i utlandet.

 

Fant http://pe.usps.com/text/imm/ps_012.htm :/

 

Hvis det som står på den siden er det samme som er vedtatt ved lov i Romania, så kan du risikere at pakken blir beslaglagt ja.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at hun nå bor i Romania. Så var til Romania pakken skulle sendes. Fant heller ingenting på nettet om at det var ulovlig å sende gull til Romania. Er jo nesten utrolig at det skulle være så vanskelig å gi en bursdagsgave til noen som bor i utlandet.

 

Fant http://pe.usps.com/text/imm/ps_012.htm :/

 

Hvis det som står på den siden er det samme som er vedtatt ved lov i Romania, så kan du risikere at pakken blir beslaglagt ja.

 

mm:/ var noen på ebay som mente at dette kun var hos USPS og den ikke hadde blitt oppdatert på lenge. Han mente at siden Romania var med i EU så hadde dem samme importregler som dem andre landene i EU. Dermed var det lov å sende smykker osv. Men er jo da rart at alle jeg har ringt nekter å sende det.:/ Jeg får bare lete videre:)

Lenke til kommentar

mm:/ var noen på ebay som mente at dette kun var hos USPS og den ikke hadde blitt oppdatert på lenge. Han mente at siden Romania var med i EU så hadde dem samme importregler som dem andre landene i EU. Dermed var det lov å sende smykker osv. Men er jo da rart at alle jeg har ringt nekter å sende det.:/ Jeg får bare lete videre:)

 

Det er nesten som du skulle tatt en telefon til ambassaden, hvis Romania har noe slikt i Norge :p

Lenke til kommentar

Det var i hvert fall slik før at varer på verdi over 5000,- skulle utføres (dvs meldes tollvesenet) det kan hende at posten ikke foretar noen verdivurdering men heller sier at det ikke er lov å sende gull?

 

Men som andre sier så er det bare å pakke inn gaven og sende den med posten, men blir den borte får du heller ikke erstatning.

 

Det er ikke forbudt importere/eksportere gull til/fra seg selv i Norge så det er bare tull, men man skal følge reglene rundt fortolling og eksport/import.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...