Gå til innhold

Hva synes du om Win XP?


Kjellis

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en av dem som har holdt meg unna XP, ikke så mye i aversjon mot noe nytt, men av tidligere erfaring med nye OS fra Microsoft. :wink:

 

Jeg lurer litt på, dere som sier at alt har gått greit med XP siden installasjon, har dere byttet hardware i denne perioden? Det er vel først da du finner ut om et os virkelig er bra/dårlig.

 

Noen som har byttet harddisk/skjermkort/

i maskinen etter at dere installerte XP? Noen som har hatt hardware som kræsjet, hvordan taklet OS'et dette osv.

 

Har fått et par tilbakemeldinger fra folk som har gjort endring i hw med mindre heldig resultat ( Les: reinstallasjon)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-09 00:36, covah skrev:

Til dere som hele tiden krasjer XP; hvordan klarer dere det? Legger dere inn mye dritt drivere? Kan ikke skjønne hvordan dere klarer å krasje XP så mye.


 

Fantastisk reflektert og god kommentar..! Les litt nyhetssider og utvid horisonten litt før du kommer med et slikt utsagn.. 'Infinite loop' er faktisk et velkjent (dessverre) fenomen, som _svært_ ofte innreffer under WinXP med nyere drivere enn 12.8 (eller.no, orker ikke huske nøyaktige driverversjon..). Jeg prøvde omtrent alt av drivere for Ti200-kortet mitt før jeg ved et lykketreff plutselig fikk alt til å fungere.. Nå streiker den imidlertig igjen, aner ikke hvorfor, men men..

 

XP er win2k med barnesikringer som er lagt inn slik at folk ikke kan gjøre for mye dj*velskap med systemet sitt.. Når man fixer litt rundt på det, fungerer det eller stort sett bra da.. Men anbefaler det ikke for folk som vil være sikker på at pc'n funker! Til det er det fortsatt for ustabilt..

Lenke til kommentar

Er egentlig veldig fornøyd med WinXP, men en del bugs er det jo her også....skjer stadig merkelige ting sokm ikke kan forklares.

Har bare kjørt det et par måneders tid og det virker ganske stabilt. Maskinen har stått på i 2 uker i strekk uten reeboot.

 

Men jeg har et problem med winamp. Det henger seg og hele maskinen fryser noen ganger når jeg laster ned data. Vet ikke hva dette kommer av kanskje det er HD som sliter.

 

Vil anbefale windows xp...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 13:32, paper skrev:

Fantastisk reflektert og god kommentar..! Les litt nyhetssider og utvid horisonten litt før du kommer med et slikt utsagn.. 'Infinite loop' er faktisk et velkjent (dessverre) fenomen, som _svært_ ofte innreffer under WinXP med nyere drivere enn 12.8 (eller.no, orker ikke huske nøyaktige driverversjon..). Jeg prøvde omtrent alt av drivere for Ti200-kortet mitt før jeg ved et lykketreff plutselig fikk alt til å fungere.. Nå streiker den imidlertig igjen, aner ikke hvorfor, men men..


XP er win2k med barnesikringer som er lagt inn slik at folk ikke kan gjøre for mye dj*velskap med systemet sitt.. Når man fixer litt rundt på det, fungerer det eller stort sett bra da.. Men anbefaler det ikke for folk som vil være sikker på at pc'n funker! Til det er det fortsatt for ustabilt..


 

Infinite loop er langt ifra noe som ofte skjer på XP maskiner! Det kan jeg si deg med sikkerhet fordi jeg selv modererer forumet på http://www.xp-erience.org og det er ytterst få som har dette problemet! Bare fordi du har det problemet er det ingen vist i å komme med løgnaktige utsagn.

Dessuten er det langt ifra noen "barnesikringer" i XP som du kaller det. Folk må slutte å være så konservative. Det kan være uvant å bruke OS'et de første gangene, men dette er kun fordi folk er vant med den gamle windows 95 metoden å jobbe på, noe som fortsatt er tilfelle i W2K. Syntes det er flott at Microsoft faktisk har begynt å tenke litt nytt.

Går på høyskole hvor det er 150 maskiner med W2K og det er ikke rent sjelden at maskinene henger seg. Ser derfor at W2K ikke akkurat er det mest stabile OS'et heller. Er derfor sjeleglad at skolen skal legge inn XP på alle maskinene til sommeren.

Lenke til kommentar

Quote:


Fantastisk reflektert og god kommentar..! Les litt nyhetssider og utvid horisonten litt før du kommer med et slikt utsagn.. 'Infinite loop' er faktisk et velkjent (dessverre) fenomen, som _svært_ ofte innreffer under WinXP med nyere drivere enn 12.8


 

For no tull. Jeg leser MANGE nyhetssider daglig. 'Infinite loop' er ikke så vanlig som du tror. Det er bare det at de få som har det skriker høyest. Og ja, jeg har også et Nvidia kort og har prøvd mange drivere. Dersom du holder deg til de OFFISIELLE driverene, og ikke installerer BETA drivere, funker det som regel veldig bra. Jeg har ihverfall ikke hatt noen problemer, det har heller ikke de fleste jeg kjenner (og det er ganske mange), så jeg tror kanskje det er DU som må utvide horisonten din litt.

Lenke til kommentar

Ang "Infinite loop":

 

Jeg mener at denne blåskjermen bare intreffer når alle PCI/AGP-enhetene deler samme IRQ. Hadde et KT7A-RAID med denne problemstillingen, og fikk blåskjermer med både Win2K og WinXP (ikke bare "Infinite loop", også bl.a. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL som vanligvis bare dukker opp ved for høy OCing). Med Win98SE delte ingen av enhetene IRQ, og dermed fikk jeg aldri "Infinite loop" der.

 

Men etter at jeg fikk meg et nytt HK, KR7A-RAID, har alle enhetene fått seperat IRQ, og har dermed ikke fått en eneste "Infinite loop"-blåskjerm med mitt Gainward CardExpert GeForce2 Pro/400!

 

 

Ang Windows XP:

 

Et meget bra operativsystem som smelter sammen stabiliteten og serveregenskapene til Win2K, samt brukervennligheten og kompabiliteten til Win9x. Som MCP (Win2K) fikk jeg tilbud om å ta en beta-versjon av MCP for Windows XP...

Lenke til kommentar

Det var en kar som hadde et poeng: det blir tydeligvis bare gitt ut 6 og 0 til XP.

 

Jeg mener at det burde være noe som 4 til 5 (etter min erfaring).

Ingen bluscreens, men alle de hel****** nagscreen ene da.

Jeg hadde en installasjon der jeg hver gang fikk en melding om at "Your computer has just recovered from a ser........").

Kjipt når programmene avslutter seg (ulovlig operasjon eller no respond) og maskina hele tiden ber deg sende feilrapport til MS, det skulle vært mulighet til å fjerne den meldinga FOR ALL EVIGHET!

 

Er veldig fornøyd jeg (hvorfor kunne ikke disse j***** norske versjonene komme med en mulighet for å velge engelsk språk (gleder meg til jeg får tak i engelsk, kanskje jeg skal "rulle tilbake" en driver i mens?)

 

 

 

 

ALTSÅ= 4 til 5 sier jeg

 

 

Litt for ustabilt til å komme opp på femmeren (min hardware sikkert, men d er ikke stabilt nok)

 

Win 9X/ME stinker noe jæ******

 

 

 

Stikker og leker meg med litt sandpapir, pussemaskin og et stygt hvitt kabinett med stort hull i sia :grin:

Lenke til kommentar

Tresprit: Du fjerner ****skapen ved å trykke Windows-tast+Break (System Properties), trykke Advanced-arkfanen og deretter trykke "Error Reporting"-knappen.

 

Velg da "Disable Error Reporting" og kryss vekk "But notify me when critical errors occur".

 

Håper dette hjelper.

 

 

Med vennlig hilsen

 

EviLEddiE

 

MCP, MCP+I

 

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-02-09 16:57 ]

Lenke til kommentar

Hehe.. At ikke 'infite loop' er et problem som mange erfarer og som ofte forekommer er et utsagn som jeg ikke helt vet hva jeg skal svare på..

 

For å ta det første først: Ang. deling av IRQ som årsak til 'infinite loop'. Dette er ikke korrekt. Orker ikke gå nøyaktig i detalj, men; Det er Win2k som alltid prøver å sette mest mulig kort på samme irq, og det er ikke alltid det går like bra.. Tror det heter ACPI det greiene som fucker opp. I Win XP er ikke dette problemet gjeldende.

 

Til den som mente at bare man brukte offisielle drivere så ville alt funke: Igjen, feil.. Orker ikke her heller å gå i detalj, men kan si at jeg har 4 tilfeller der kun 21.81 (microsoft autentisert) & 26.xx (!) funket... I disse var det ikke nok å bare fixe dette men å plusse litt på med AGP fast write ++

Selv om man selv ikke har problemer, må det vel gå ann å skjønne at andre kan ha problemer? Jeg har lest de fleste av review'ene på Gf3ti200 (som jeg har funnet) og leser stadig vekk at folk der opplever problemer innenfor området Winxp og kortet.

 

Og til slutt: Hvis ikke 'infinite loop' var et særlig til problem, hvorfor florerer det av disse meldingene på f.eks via-arena.com, 3dspotlight.com, xp-erinece.org (var faktisk av de første meldingene jeg fant på tech-support-> hardware) osv.. Merk her dog at når jeg skriver 'infinite loop', legger jeg også andre problemer med WinXP og nvidia-kort i kategorien. Med dette mener jeg instant freeze etter 3 min i win, freeze ved flytting av vinduer +++

 

Og hvor har jeg kommet med løgnaktige utsagn?

 

Jeg kritiserer ikke XP direkte, vet at dette er et problem som er relatert til nVIDIA & Windows (er faktisk ikke VIA-problem, kan stort sett reproduseres på de fleste system som kjører windows og Geforce...).. Vil bare at folk skal vite hva de får.. Noe som var spørsmålet her, kan folk anbefale WinXP og hvilke problemer kan man eventuelt få (Og JO, problemene med nVIDIA-kort er større under WinXP enn andre Os'er..)

 

Går selv på NTNU, og der kjøres Win2k & RH på alle maskinene (er vel, hmm, aner ikke hvor mange, men MANGE :wink:), jeg kjenner flere folk i drift som faktisk var overrasket over hvor stabile Win2k-maskinene har vist seg å være..

 

Men å påstå at WinXP ikke er uten barnesikringer, men at det er et mentalt problem, at jeg er for konservativ, er litt søkt for meg.. Virker ikke som om du leser post'en min.. Jeg påpeker at man ved litt fixing kan få et sys som ser ok ut og fungerer tilfredsstillende, men at det i utgangspunktet har en del sikringer..

 

Hvorfor er folk så hårsåre av å innrømme feil ved et os? *sukk* Kanskje kan jeg utvide min horisont enda mer, det er så, men jeg blir irritert over folk som aldri har hatt problemer, og derfor spør om man legger inn dritt-drivere i et forsøk på å krasje XP.

 

paper,

som forblir skeptisk til XP, men tror det blir bra bare en j*vla servicepack kan komme ut..

 

(se forøvrig http://www.viaarena.com/?PageID=64)

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt XP ei stund, men gikk tilbake til 2k fordi jeg fikk noen IRRITERENDE feil hele tiden, f.eks. ville XP hele tiden legge inn drivere for IDE-kontrollerne +at en GOD del program ikke ville funke i heletatt eller feile etter ei stund.

Bortsett fra det vil jeg si at XP må være noe av det beste MS har laget, det er jo så SINNSYKT raskt i forhold til _ALLE_ andre MS OS'er.

 

(og du paper:

alle de innen IT-drift kjører XP på NTNU :grin:

Bare dere studenter og vanlige ansatte som får 2k/NT)

Lenke til kommentar

Infinite loop? har aldri hørt eller sett tilfeller av det før...

 

Har testet XP i nesten et år nå, og allerede den første versjonen jeg prøvde, var det beste OS'et jeg hadde prøvd. (dette var før beta 2 - build 2428)

 

Noen som har gjort seg opp noen tanker om hvorfor alle screenshots fra http://www.itavisen.no og http://www.pcworld.no m.m er av XP? (tror jeg har sett fr HW.no også)

kan det være fordi folkene som driver disse nettstedene har peiling på PC? (hint-hint)

 

noen som har greie på når betatestingen av blackcomb starter??

Lenke til kommentar

Bare positive erfaringer med WinXP ja, det samme har alle jeg kjenner som har det...

 

Definitivt det beste operativsystemet der ute.

 

Har hatt det siden det kom, og aldri opplevd en eneste heng/krasj, og jeg har hatt uptime på flere måneder. Jeg har Intel Chipsett/Intel H.K.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 22:47, GeeZuZz skrev:

Infinite loop? har aldri hørt eller sett tilfeller av det før...


Det har med det faktum at det er først nå (de siste måneder) Ti-kortene og spesielt 23.xx driverne til nVIDIA er kommet.. Samt at XP begynner å bli populært..

 

Quote:


Noen som har gjort seg opp noen tanker om hvorfor alle screenshots fra
og
m.m er av XP? (tror jeg har sett fr HW.no også)

kan det være fordi folkene som driver disse nettstedene har peiling på PC? (hint-hint)


:grin: lar denne påstanden stå.. :wink:

 

I forhold til Blackcomb, så er det vel enda en stund til. Mot slutten av året er vel likevel sannsynlig. Blackcomb er jo ment å være et totalt nytt operativsystem helt fra grunnen av (kernel++). Noen sier jo bl.a. at FAT64 skal implementeres. Dette har jeg dog mine tvil til.. Uansett, for å slutte litt med min synsing, velger jeg å sitere Jim Allchin på dette: "We anticipate a beta next year to begin that, with the final product shipping some time in 2003".

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 22:47, GeeZuZz skrev:

Infinite loop? har aldri hørt eller sett tilfeller av det før...


Har testet XP i nesten et år nå, og allerede den første versjonen jeg prøvde, var det beste OS'et jeg hadde prøvd. (dette var før beta 2 - build 2428)


Noen som har gjort seg opp noen tanker om hvorfor alle screenshots fra
og
m.m er av XP? (tror jeg har sett fr HW.no også)

kan det være fordi folkene som driver disse nettstedene har peiling på PC? (hint-hint)


noen som har greie på når betatestingen av blackcomb starter??


 

Altså du burde tenke litt over hva du sier.

 

Vil bare først si at jeg har testa så og si alle operativsystemene fra ms og "mener" helt klart at win2k er overlegent alle andre OS fra ms.

 

Jeg tviler sterkt på at disse folka hos itavisen.no pcworld.no har så veldig peil på det dem driver med så det forundrer meg ikke om dem bruker winxp der..

 

drar du hit http://kpnqwest.no/produkter/webhotel.shtml (kpnqwest hoster blandt annet vg.no OG itavisen.no sine internettsider så det sier seg selv at de er MEGET stabile!)

 

der ser du at de hoster hjemmesider på win2k/unix baserte maskiner noe som igjen burde fortelle deg ganske klart hva de mener er det mest stabile operativsystemet (jeg tror neppe vg.no er hosta på en win2k maskin fordet) men er det noen i verden som vet hvilket operativsystem som er det mest stabile så er det kpnqwest!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...