Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt nettverk med Active Directory


Anbefalte innlegg

Sitter å administrerer et nettverk og kjører AD. Samtlige klient maskiner kjører WinXP Pro. Bruker også logonscript for å mappe opp delte mapper som ligger på serveren.

 

Dette fungerer greit, men hvis maskinene ikke har aksesert nettverksdrevene på en stund, så tar det mellom 10-15 sekunder å komme inn på dem. Det samme skjer hvis du skal bla deg nedover i katalogene.

 

Dette er et stort problem, og det betyr i praksis at går masse tid i løpet av arbeidsdagen til rett og slett å browse nettverket.

 

Er det noen som har noe idé om hvorfor dette skjer? Jeg må virkelig finne ut av dette. All hjelp mottas med glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WINS er "borte" fra 2k, der går "alt" på DNS.

Mener du at brukerns hjemmekataloger i dems egen explorer "lagger"?

At når de blar nedover sine mapper o.l så hakker det?

Er det switcha nettverk?100Mbit? Sjekk task manager på servern om hva som blir brukt, ser du noen flaskehalser?

Lenke til kommentar

Skal ikke være noen flaskehalser i systemet nå. 100Mbit switchet nettverk, 2,8GHz P4 med HT, kun raske 7200 disker, 1GB med PC3200 Minne, osv. Dette burde ikke være flaskehalser.

 

Tror ikke det er noe hardware messig, men heller noe software. Kjører ikke DNS eller DHCP på serveren. Dette kjøres på en ekstern router. Har kjøre disse prosessene på serveren før, men det ga ikke noe resultat.

 

Er det virkelig ingen som har vært borti dette? Det dkjer kun hvis maskinene ikke har vært innpå nettverksdrevene på et par timer.

Lenke til kommentar
hassum"]Skal ikke være noen flaskehalser i systemet nå. 100Mbit switchet nettverk, 2,8GHz P4 med HT, kun raske 7200 disker, 1GB med PC3200 Minne, osv. Dette burde ikke være flaskehalser.

 

Tror ikke det er noe hardware messig, men heller noe software. Kjører ikke DNS eller DHCP på serveren. Dette kjøres på en ekstern router. Har kjøre disse prosessene på serveren før, men det ga ikke noe resultat.

 

Er det virkelig ingen som har vært borti dette? Det dkjer kun hvis maskinene ikke har vært innpå nettverksdrevene på et par timer.

 

Ikke DNS med Active Directory. Du bør/skal bruke DNS med Active Directory. Dette kan ha sammenheng med den dårlige responstiden. Men du må huske på å konfigurere alle maskinene til å bruke AD DNS'en og ikke den i routeren. I tillegg må du passe på å ha med "root hints" i DNS serveren ellers kommer ikke brukerne på nettet.

Lenke til kommentar

Satt opp DNS, DHCP og WINS på serveren. Dette hjalp betraktelig på nettverket, men det fikk en bivirkning. Streamingtjenester samt messenger disconnecter innimellom. Dette problemet hadde jeg ikke når jeg kjørte de overnevnte tjenester på hardware router, men jeg har hatt problemet før når jeg ved en tidligere anledning kjørte på software.

 

Vet noen hvordan jeg får bukt med dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...