Gå til innhold

Jobbe offshore - prosess, tips og erfaringer ønskes.


Anbefalte innlegg

Her kommer det nok en offshore tråd....!

 

Jeg har det siste året prøvd å søke meg jobb offshore. Men som mange andre opplever ser det ut som det er veldig trangt om nåløyet. Virker som det nesten er umulig og få en fot innenfor noen av selskapene.

 

Jeg har fagbrev i kjemiprosessfaget med resultatet meget godt. Jeg har 5 års erfaring fra prosessindustrien, samt flere års erfaring innenfor IT.

Jeg studerer fortiden deltid/privatist ved Teknisk Fagskole kjemi og prosessteknikk, er snart ferdig med 1.året og kan vise til ett karaktersnitt over 5,5.

 

Jeg har også erfaring fra brann/innsats lag hvor jeg har "jobbet" som røykdykker det siste året.

Ser ved flere stillings utlysninger at erfaring fra beredskapslag er en fordel. Virker som de som jobber innenfor prosessfaget offshore skal/bør være med i et beredskapslag, erfaringer?

 

Jeg kan også vise til verv som verneombud, aktiv innenfor fagforeningsarbeid, og deltakelse på flere prosjekter innenfor kjemi og prosesstyring.

 

Jeg har også fullført GSK med HUET, uten at det har tatt meg stort videre...!

 

Jeg har søkt på flere stillinger, uten så mye som et pip i retur bortsett fra bekreftelse på mottak av søknad. For meg virker det som det kan være vanskelig å få en fot innenfor bransjen så lenge man ikke har erfaring fra olje/gass, evnt kjenner noen som kjenner noen....

 

Jeg har også lagt inn generelle søknader ved flere av bedriftene som driver offshore, statoil, bp, conocophilips, petrolink, ikm, etc.

Har også sett på OLF sine sider og medlemsbedriftene her om eventuelle ledige jobber, men så langt befinner jeg meg fortsatt på land.

Jeg har også registrert meg ved flere bemanningsbyrårer som manpower, adecco etc.

Er det noen som har tips til andre firmaer man kan henvende seg til, både norske og utenlandske firmaer.

 

Ser jo nesten daglig i aviser at det "skrikes" etter folk i offshore industrien, både på her i Norge og utlandet. Er jo mye som skjer utenfor Brasil fortiden. Er det noen som har forslag til firmaer i utlandet man kan søke til? Og er det noen som har erfaringer med å jobbe turnus utenlands?

 

Samtidig er jeg ute etter råd og erfaringer fra folk som har jobbet offshore innenfor prosessfaget, hvordan er dagene ? Utfordringer? Finnes det andre jobber det kan være verdt å søke på med min kompetanse innenfor prosessfaget?

 

Har også lest denne linken fra en tidligere tråd uten og bli stort klokere...

http://www.offshore.no/sak/34524_slik_faar_du_oljejobb

 

 

Om alder har noe å si så er jeg 24 år, og har fast jobb som prosessoperatør / kjemisk prosess i en større bedrift her i Norge.

 

Håper noen vil dele litt av sine erfaringer, råd og tips!

 

God helg! =)

Endret av jobboffshore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du tar en ingeniør utdanning så kommer du offshore. men det er lettere å komme seg offshore hvis du går gjennom selskaper som jobber med relatert offshore arbeid på land. det kan vere verft som jobber sammen med offshore næringen. landanlegg til offshore næringen. mongstad, aukra, Westcon, bergen group rosenberg.

 

uansett lykke til. bra du engasjerer deg i verneombud systemet.

Lenke til kommentar

Ser jo nesten daglig i aviser at det "skrikes" etter folk i offshore industrien, både på her i Norge og utlandet. Er jo mye som skjer utenfor Brasil fortiden. Er det noen som har forslag til firmaer i utlandet man kan søke til? Og er det noen som har erfaringer med å jobbe turnus utenlands?

 

Ja, det skjer mye i Brasil, men en jobb der kan du sannsynligvis ikke få. Brasilianerne gjør i praksis det samme som Norge gjorde - de låser ut mye av utenlandske selskaper, og krever en høy prosent av brasilianere i enhver bedrift som vil operere på brasilianske felter. Vi snakker om tall i området 70% med brasiliansk statsborgerskap, og disse må være fast ansatt i firmaet.

 

Samtidig mangler de enormt mye spesialkompetanse, og er avhengige av erfarne folk utenfra. Men da må du nok ha noen års relevant offshore-erfaring først.

 

Da er det nok bedre muligheter på norsk sokkel. Foregår mye her også. Statoil har vel nettopp leid en 13-14 nye rigger, både til produksjon og exploration, så de trenger definitivt folk.

 

Så ja, det "skrikes" etter folk til offshorejobber i avisene. Det hadde derimot ikke vært noe problem å fylle stillingene hvis man hadde ansatt hva som helst, så her er det erfaring som teller. Ingeniører spesielt er det stor mangel på i så godt som alle selskaper innenfor drill og rig nå. Men det er også mangel på erfarne folk i operatørstillinger, så veien frem til operatør offshore er nok kortere nå enn den har vært på en god stund. Er du ingeniør kan du gå rett til driller på under 2 år hos de fleste.

 

Tror ikke dette forumet er det beste stedet å spørre. Prøv heller over hos TU (Teknisk Ukeblad). Lurer på om offshoreforum.no har blitt lagt ned. Ellers hjelper det alltids å oppsøke bedrifer og spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...