Gå til innhold

Vurderer oppgradering av server, kjøp ny hovedkort cpu og ram


Anbefalte innlegg

Dagens server består av intel cpu q9550, 8GB ram , adaptec raid 51645, 14 stk 1,5 TB hdd i raid6.

 

Vurderer å oppgradere denne til xeon cpu (enkel eller dual), 16 - 32 GB ecc ram. Hovedkort må støtte xeon og ecc selvsagt og helst ha onboard skjermkort eller på cpu.

 

Er det noen vits å satse på ecc-ram og xeon cpu på fil/media server med tanke på sikkerhet av lagret data ?

Hvilke komponenter burde jeg satse på ?

Om budsjett, billigst mulig for hardware som tilfredstiller drift av serveren. Bør en helst ha dual xeon oppsett så må en ta seg råd til det, og går ikke for de dyreste cpu/ram. Skal bare ha et system som fungerer til sitt bruk.

 

cpu/hovedkort/ram på server vil bli brukt i desktop pc om servers hardware blir byttet ut.

 

Idleman

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pc'en er mere enn bra nok til filserver som obergeru skriver, dkal du oppgradere kun for å kunne bruke ECC ram så gå for AMD hvis du ikke vil at det skal koste skjorta.

AMD støtter ECC på desktop cpu'er mens Intel kun støttet der på server cpu'er.

Av hovedkort til AMD som støtter ECC så vet jeg att ASUS sine støtter ECC, usikker på andre produsenter.

Har du ingen andre behov enn att det skal være en filserver så er AMD klart det billigste valget hvis du skal bruke ECC ram.

Jeg vil tippe sånn ca 4000kr for ett oppsett med AMD FX-8120, 16GB ram og ASUS hovedkort

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...