Gå til innhold

[Løst] Hvor vil du/anbefaler du å dra på bakcpacking?


kmatis

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Har begynt å planlegge en backpacking tur til sommeren.

Har tenkt ut en del plasser jeg kunne tenkt meg å dra til. Men det jeg lurer på er: Har dere noen anbefalinger på hvor man burde dra? Eventuelt hvor anbefaler du ikke å dra og hvor har du lyst til å dra?

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ... "Løst"?

 

Uansett, jeg har backpacket mange steder, alt fra Kina til USA og Rwanda. Det kommer an på hva du vil se–jeg vil egentlig anbefale alle steder jeg har vært …

 

Veldig mange skryter av sørøst-Asia. Jeg har inntrykk av at det er der de fleste med et "gap year" etter videregående drar.

 

Satt til Uløst :hmm:

 

Har sett en del på India/Tibet/Pakistan, men USA hadde også vært rått å dra til, eneste er at jeg tror det fort kan bli dyrt?

Interrail gjennom Europa er selvfølgelig også noe jeg vurderer.

Noen erfaringer eller hørt noe om Japan? Eller Sør-Amerika?

 

Dra dit du vil?

 

Ja, det jo det det ender opp med. Tenkte bare om dere har noen andre plasser den det jeg har tenkt på. Vanskelig å vite hva man vil i denne store verden ;)

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Det du bør tenke på først er hvor mye penger du har, og hvor mye du vil bruke på denne turen. Det er store prisforskjeller i verden. Og så tenke på hva du vil oppleve, og hva du vil få ut av denne turen.

Helt uenig i denne prioriteringen. Jeg ville først valgt hva som motiverer meg, så valgt destinasjon basert på dette. Deretter finner man en løsning på det økonomiske, enten gjennom å leve ekstra billig underveis eller bruke litt lengre tid på å spare i forkant.

 

India/Tibet/Pakistan høres særdeles bra ut. Har ikke vært i Pakistan, men har mye godt å si om de to andre. De mest populære turene i Nepal er kanskje i overkant befolket og utbygd etter det jeg har lest siste par år. (Annapurna, f.eks. – veikonstruksjon har sikkert mye for seg for lokalbefolkningen, men ganske effektiv måte å fjerne langturens ro.) Anbefaler forresten at du tar en titt på Michael Palins Himalaya-serie.

 

Skjønner at jeg nok kan ha virket tverr i forrige innlegg; det er ikke det at utveksling av reisetips ikke har noe for seg, men det er litt vanskelig å begynne uten å vite noe mer enn «jeg vil reise».

Lenke til kommentar

Ja, du må nesten gi litt mer info angående hva du er ute etter. By? Natur? begge? Rave parties? Eksotisme? Strender? etc

 

Pass på regnsesonger i Asia før du planlegger reisen din. Sentral-Asia (Pakistan, India, Bangladesh) er ganske fuktig om sommeren. Generelt vil jeg si at India er et krevende land å backpacke i, men du får garantert opplevd mye.

 

Tror ikke USA nødvendigvis blir så dyrt, du kan for eksempel benytte deg av couch-surfing til overnatting etc.

 

Det er litt vanskelig å si hvor du ikke bør dra. Har selv hatt noen vanskelige opplevelser i f.eks Marokko, men det er helt individuelt, og jeg vil ikke fraråde deg til å dra dit. Andre har jo hatt vanskelige opplevelser i Oslo.. En god tur skal ikke bare være en dans på roser, den skal utfordre litt også.

 

Vet ikke hvordan det er å backpacke i Tibet, men jeg tror det er vanskelig å ta seg inn dit som backpacker? var inne på tanken for noen år tilbake, og kom fram til at beste løsning var å dra gjennom en frivillig organisasjon.

Hvis det er høye fjell og dype daler du er ute etter, kan du for eksempel ta en titt på alpene i Frankrike/Sveits/Italia, Europa har et godt utbygd nettverk av lange turer som går fra noen dager til flere uker/måneder, som også byr på fine opplevelser med ryggsekk. Det er mange sherpaer som jobber og bor i alpene også, så du skal ikke se bort i fra at du får opplevd litt av østens visdom der også :p

 

Kjenner at jeg får lyst til å bevege på meg nå.

Lenke til kommentar

Ja, du må nesten gi litt mer info angående hva du er ute etter. By? Natur? begge? Rave parties? Eksotisme? Strender? etc

 

Pass på regnsesonger i Asia før du planlegger reisen din. Sentral-Asia (Pakistan, India, Bangladesh) er ganske fuktig om sommeren. Generelt vil jeg si at India er et krevende land å backpacke i, men du får garantert opplevd mye.

 

Tror ikke USA nødvendigvis blir så dyrt, du kan for eksempel benytte deg av couch-surfing til overnatting etc.

 

Det er litt vanskelig å si hvor du ikke bør dra. Har selv hatt noen vanskelige opplevelser i f.eks Marokko, men det er helt individuelt, og jeg vil ikke fraråde deg til å dra dit. Andre har jo hatt vanskelige opplevelser i Oslo.. En god tur skal ikke bare være en dans på roser, den skal utfordre litt også.

 

Vet ikke hvordan det er å backpacke i Tibet, men jeg tror det er vanskelig å ta seg inn dit som backpacker? var inne på tanken for noen år tilbake, og kom fram til at beste løsning var å dra gjennom en frivillig organisasjon.

Hvis det er høye fjell og dype daler du er ute etter, kan du for eksempel ta en titt på alpene i Frankrike/Sveits/Italia, Europa har et godt utbygd nettverk av lange turer som går fra noen dager til flere uker/måneder, som også byr på fine opplevelser med ryggsekk. Det er mange sherpaer som jobber og bor i alpene også, så du skal ikke se bort i fra at du får opplevd litt av østens visdom der også :p

 

Kjenner at jeg får lyst til å bevege på meg nå.

 

 

Ja! Kjenner på det selv.

 

Det jeg er ute etter er hovedsakelig nye kulturer med spennende folk og mat. Natur, kan godt reise med sovepose og ta noen av nettene ute (noen erfaringer?). Gamle uturistinfiserte byer, hvor man kan rusle rund en hel dag, med lokale mat-markeder, spiseplasser osv.

 

Er litt uskikker på å reise i Europa. Kan det kanskje bli litt for likt Norge? (Vil jo oppleve litt når man først drar ut på en slik tur).

 

Edit: Nei! Er ikke ute etter rave-party. Og ja. Det skal være litt utfordrende. :thumbup:

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Ja, da virker det som du bør tenke på en reise til et annet kontinent. Det er sant at man kanskje ikke får den samme slående forkjellen om man drar til et sted i vestlige Europa i forhold Asia, eller Latin-Amerika.

 

Det du også må tenke på er at hvis du for eksempel drar til et fattigere land, kan det oppleves som vanskelig å bli sett på som en vandrende lommebok, da du er interessert i å treffe nye mennesker og kulturer. Dette var slitsomt i India, som er det totalt motsatte av Norge når det kommer til forskjeller mellom rik og fattig, men man blir vant til det.

 

Har noen erfaringer med sovepose, men mest i Europa. Utenom det, er det én episode jeg husker særdeles godt, da min daværende kjæreste og jek gikk en tur et stykke opp i fjellet fra landsbyen Dharamsala (anbefales) som ligger i utkanten av Himalaya, India. ( Det er der den tibetanske regjeringen i eksil holder til)

Fruen fikk noen heftige gnagsår, så vi tok en lengre pause ved en liten te-bod et stykke opp i fjellet. Inderen som jobbet der lurte på om vi ikke ville ta kvelden der, ettersom fruen ikke var i stand til å gå noe særlig mer med skoa hun hadde. Vi takket ja, og bestemte oss for å ligge i sovepose på tomta hans. Han var strålende fornøyd med det, for da hadde han noen til å passe på te-boden sin slik at han fikk tatt seg en tur ned til byen for kvelden. Det siste han sa var at det ikke var noe særlig farlige dyr i nærheten, men hvis vi hørte rev bjeffe kunne det være at det var en tiger eller bjørn i nærheten (men indere er veldig flinke til å fortelle røverhistorier). Det endte i hvertfall opp med at vi hørte rev bjeffe hele kvelden, og at jeg sov ganske dårlig den natta der med en kjepp i det ene hånda og lommelykt i den andre.. hehe.

 

Men generelt har det vært lite soving utendørs i Asia og Afrika, fordi jeg har oppholdt meg mest i byer og landsbyer, og i land der hostellene er ganske billige.

 

Anbefaler i hvertfall ikke å ta en "Jorda-rundt" reise som har blitt så populært, der du stresser gjennom massevis av kontinenter uten å få med deg noe særlig mer en masse fine bilder. Det jeg har erfart er at det er bedre å velge et mindre antall steder og heller ha et litt mer avslappet tempo når man backpacker rundt, slik at man får oppleve litt mer enn masse transport. (Nå skal det være sagt at man ikke skal kimse av kollektiv transport når man er i et nytt land hvis man skal treffe nye mennesker, for det er ofte der man treffer vanlige folk som ikke jobber i service bransjen, og som har tid til å slå an en prat, uten at lommeboka er den store motivasjonen).

Lenke til kommentar

Tror jeg blir å gå for India. Har sett en del på Kashmir, Pradesh og Punjab, altså nord i India. Kan også bli aktuelt og stikke hodet innom Pakistan og Tibet.

 

Noen erfaringer og tips fra disse områdene?

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Ja! har tilbrakt en del tid i Nord India. Anbefaler Himachal Pradesh regionen, Kashmir, Ladakh (vær forsiktig med buss sjåfører i denne regionen, de kjører som gærninger samtidig som de er ruset på pan blader, og det på trange fjellveier) og Uttar Pradesh.

 

I Himachal anbefaler jeg å sjekke ut Dharamshala, Lahul & Spiti regionen. Shimla og Manali er fine byer også.

 

I Uttar Pradesh har du Rishikesh som er ganske emblematisk (ikke prøv å bad i Ganges elven her, selvom den er klar og ca uforurenset har den en h*lvetes sterk strøm), mest kjent for at Beatles opphold seg der en periode på 60 tallet. Regionen har mange andre artige småbyer her og der som jeg ikke kommer på navnet i farta, og ikke minst byen Varanasi, som du aldri kommer til å glemme. Det kan jeg love deg. Fra Varanasi kan du også ta tog til Nepal. Visum fikser du ved grensen mellom India og Nepal, husker ikke hvor mye det koster, men tror det er +/- 150kr. Fra Kathmandu i Nepal kan du i prinsippet ta deg inn til Tibet, men da jeg var i India sist (2009) hadde kineserne strammet inn grensen til Nepal og India.

 

Spørs litt hvor god tid du har, men tror Sikkim regionen virkelig er noe å få med seg (har ikke vært der selv).

 

Vær ute i god tid med å søke visum (selv måtte jeg avbestille flybiletten første gang pga manglende visum, noe som utsatte reisen min med 1 mnd).

Sats heller på offentlig kollektiv transport fremfor private selskaper (de er ofte umenneskelig overfulle).

Ta masse tog, Sleeper togene er magiske (ikke at du nødvendigvis får sovet så utrolig mye, men atmosfæren er veldig ålreit)

Sleeper buss er ganske artig å ta også (buss med senger), selvom de aldri i verden ville bli godkjent i Europa.

Drikk masse tchaï.

Ikke nøl med å si fra klart og tydelig hvis en innpåsliten luring ikke tar nei for et svar, men det beste er å holde roen og være hyggelig, muligens slå an en spøk blir alltid godt mottatt.

Ikke ta med deg tjall ut av Manali, hyppige kontroller langs veiene. he he

 

Lonely-Planet guide bøkene bør helst brukes til kart og oversikt over kjente severdigheter/historie, for noe særlig annet er de ganske ubrukelige til (totalt utdaterte hostel og restaurant referanser osv).

 

Anbefaler ikke å starte turen med New Delhi, kan fort bli sliten av den byen i første omgang, men heller akklimatisere i en litt mindre kaotisk by, og komme tilbake til New Delhi etterpå. Den er veldig rik, men kan fort bli litt mye etter min mening. Men dette må man nesten finne ut på egenhånd.

 

Jeg har noen mer presise referanser på fler av de stedene, men det beste er vel å oppdage perlene selv ;)

Endret av milmes
Lenke til kommentar

Takk takk for et godt svar. Mye nyttig å ta med seg her.

 

Noen ekstra spørsmål:

Hvor lang tid tok det ca å søke visum?

Hvordan er det med vaksiner og medikamenter?

Hvor lang tid har du pleid å vert der? Holder 4 uker?

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Tror det tar noen dager i Oslo, mulig det kan gå på en dag, kommer litt an på etterspørselen, men det beste er å ringe den indiske ambassaden og høre.

Greit å ha standard vaksinene (de man får på grunnskolen), noe særlig utover det er opp til deg egentlig. Jeg er ingen stor tilhenger av vaksiner i hytt og gevær, men muligens en hepatitt A vaksine kan være på sin plass. Men ja, det må man nesten bestemme selv, det er alltid en risiko for å få en eller annen sjukdom uansett. (pass på sultne hundebander om nattan)

Du får tid til å gjøre litt av hvert på 4 uker, det gjelder bare å prioritere litt hva du helst ønsker å få med deg, og hvilket framkomstmiddel du ønsker å bruke. Det er ofte store distanser mellom de forskjellige byene. India er et stort land, masse muligheter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...