Gå til innhold

bytter hk, minne og cpu, skal jeg reformatrer ssd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme dilemma når jeg byttet fra en C2D 8600 med Asus Maximus II Formula over til i7 950 med Asus X58 Sabretooth.

 

Mener å huske at begge har intel ICH10R kontroller, så det gikk fint, men jeg valgte uansett å gå for clean install.

 

Ditt gamle p5q har ICH10R chipset. Hva ga-p67a-d3 har aner jeg ikke. Det du uansett må huske på og sjekke er hva diskene dine er satt til i BIOS på p5q. Altså om de står som IDE eller AHCI, og sørge for at de blir satt opp likt på ditt nye hovedkort.

 

En annen ting som er lurt å sjekke er den faktiske ytelsen hovedkortet gir deg med sine SATA3 tilkoblinger.

 

F.eks, mitt X58 kort gir dårligere ytelse når jeg har Vertex 3 på SATA3 tilkoblingen (marvel dritt), sammenlignet med intels egne ICH10R SATA2 tilkobling. Dette pga én PCI-express lane dedikert til SATA3 kontrolleren fra marvel, USB 3.0 tilkoblinger, og sikkert noe annet rart. Derfor er ikke båndbredden som trengs for å oppnå SATA3 hastigheter tilgjengelig. Trist, men sant.

 

Om du er speed freak, og du har penger, anbefaler jeg MASSE minne og setter opp en RAM-disk :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=5cqfhZvyE80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...