Gå til innhold

Hvordan lagre GPS-posisjon fra GPS til en tekstfile?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skulle gjerne lagt inn posisjonen min når jeg er ute med båten og har webkameraet stående på ombord som en overlay på bildet. Men til det trenger jeg selve GPS-posisjonen fra en tekstfile {position}.txt i feks. formatet Lat: N59 58.361 Lon: E010 59.600

 

En det noen som vet om eller kan hjelpe meg med et program som leser GPS-posisjonen fra en NMEA strøm og som med jevne mellomrom, hvert 5. 10. sekund eller noe slikt, skriver posisjonen til en slik tekstfile?

 

Lars H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sin enkleste form så kan jo data fra for eksempel en serieport (usb) cat'es til en tekstfil slik:

cat /dev/ttyUSB0 > Mintekstfil.txt

dersom du kjører Linux eller *BSD som operativsystem, og GPS'en din er koblet via usb serieport til maskinen. Eller du kan bruke gpsd.

Du sier ikke hva slags operativsystem du har tenkt å bruke, litt vanskelig å være mer spesifikk da.

Lenke til kommentar

Viss du gir litt mere info bør dette være greit og få til.

Pynmea er en parser for NMEA data.

http://www.scaryclam.co.uk/pynmea/docs/StartingOut.html

Dette er da for python.

En det noen som vet om eller kan hjelpe meg med et program som leser GPS-posisjonen fra en NMEA strøm og som med jevne mellomrom, hvert 5. 10. sekund eller noe slikt, skriver posisjonen til en slik tekstfile?

Kan du gi en sample av raw data og hva skal skrives til fil?

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...