Gå til innhold

Ikke marin/marin olje på påhengsmotor


Anbefalte innlegg

Skal skifte olje på en Mercury 50 HK 4-takt med forgasser fra 2002.

Skulle også ha motorolje til bilen . Selger på bunkersstasjonen fortalte meg att samme olje kunne brukes på både bil og påhengs. Vi snakker om en semisyntetisk olje med viskositet 10w-40.

 

Noen som har noen argumenter for/mot å bruke "vanlig" (ikke marin) olje på en påhengsmotor ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg har aldri kjøpt noe marinolje. Olje er olje om den er marin eller ikke. Om det står at den er ekstra bra laget for kjøling osv, så er det bare tull.

 

Det er ikke tull nei.

I motsetning til en bil der en firetaktsmotor sjelden tar ut mer enn 50% av tilgjengelig effekt går en båtmotor alltid i motbakke.

 

Det vil si at kravet til trykktoleranse er mye større i en firetakts outboard enn i en bilmotor.

Med det kommer også oljens evne til å unngå skumming under trykk, noe som er heller dårlig når det gjelder nyere oljer som er designet for moderne bilmotorer.

 

De billigere oljene kommer vesentlig dårligere ut enn de dyrere, bare for å ha det sagt.

 

Så har man det med at en outboard 2 eller 4takt har en vesentlig lavere driftstemperatur, og et betydelig større temperaturspekter enn en bilmotor, noe som stiller store krav til smøremidler.

 

Blant annet når det gjelder korrosjonshindernde egenskaper og evnen til å tåle høyt trykk under varierende temperaturer, og det er her en moderne olje beregnet for nyere biler (som 95% av dagens motoroljer) taper i forhold til en god marineolje.

 

Har drevet med båtmotorer i mer enn 30 år og ser stadig skader forbundet med billige eller rett og slett feil smøremidler på båtmotorer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har gode poeng her. Dette her kommer han på motoren. Har man en trimmet racing bygget motor, så er det klart at man må ha spesiell olje. De fleste motorer er bygd for å tåle belastningen.

Det er veldig sjelden at oljer skummer. De billigste oljene KAN skumme ved mye trykk/belastning, men dette hører til sjeldenhetehene. Om det er for mye bølger ute på sjøen og motoren kommer i en vinkel så oljepumpa suger luft, så vil det ja skumme men dette krever mye krenging. Temparaturen er så og si den samme på bil/båt motorer. Arbeidstempen på motorer er rundt 90 grader. Er det for lavt, så har man feil arbeidstemparatur og stålet har ikke utvidet seg så mye som det skal. Er det for varmt så utvider stålet seg så mye at motoren havarer.

 

Jeg kjenner mange som bruker god traktorolje på dems motorer. Selv bruker jeg det samme, da min motor er "undertrimmet". Det er tatt ut 33 hk på 1,4 liter.

 

Jeg ga deg KP for gode argumenter :)

Lenke til kommentar

Det er veldig sjelden at oljer skummer. De billigste oljene KAN skumme ved mye trykk/belastning, men dette hører til sjeldenhetehene. Om det er for mye bølger ute på sjøen og motoren kommer i en vinkel så oljepumpa suger luft, så vil det ja skumme men dette krever mye krenging.

 

I en 4T outboard vil motoroljen alltid avgi en viss mengde skum, det pga. av konstruksjonen.

En standard marine-motor motor skal klare minimum en hellinger på 18 grader uten problemer og selv om hellingen blir mer en det så vil bunnpannen/oljepumpen lever nok olje "sålenge oljenivået er korrekt", Volvo Penta tmd/md-motorer burde klare hellinger på ca 60 grader uten problemer sånn som jeg kan se utifra motorkonstruksjonen.

 

Temparaturen er så og si den samme på bil/båt motorer. Arbeidstempen på motorer er rundt 90 grader. Er det for lavt, så har man feil arbeidstemperatur og stålet har ikke utvidet seg så mye som det skal. Er det for varmt så utvider stålet seg så mye at motoren havarer.

 

Da får man problemer, en saltvannkjølt motor vil forkalke seg siden saltpartikler krystalliserer på ca 67 grader, normalt så er driftstemperaturer på en marine-motor/outboard ca 62 grader for og unngå dette, en standard olje designet for bilmotor jobber ikke optimat på så lave temperaturer.

 

Jeg kjenner mange som bruker god traktorolje på dems motorer. Selv bruker jeg det samme, da min motor er "undertrimmet". Det er tatt ut 33 hk på 1,4 liter.

 

 

En eldre designet 4T langslagsmotor så som Yanmar, Buch, Volvo Penta, etc. som har et drifts-turtall rundt 1700 til 2200 rpm kan man dytte omtrent alt mulig rart av oljer nedi uten at det tar skade, men en 4T outboard som har et drifts-turtall på ca 5000 rpm vil fort ta skade ved bruk av feil olje.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med en kompis og det stemmer det som dere sier. Jeg legger meg helt flat her... Men hvorfor har min motor(innenbords diesel, med varmeveksler) en arbeidstemp på 90 grader? Det står i boka at slik skal den være.

 

Hovedgrunnen er at motoren din ikke er direkte saltvannkjølt og da kan du ha en driftstemperatur som er mer fornuftig i henhold til optimal drift, varmeveksleren er todelt med en kjøleregister som skiller ferskvann/frostveske og saltvann.

Så varmeveksleren er enheten som inneholder saltvann og den skal være stor nok til og kjøle ned varmt kjølevann fra motoren så temperaturen ikke overstiger 67 grader i varmeveksleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...