Gå til innhold

Religion dårlig?


Anbefalte innlegg

Fant ut for en tid siden at jeg hadde lyst til å sjekke ut Religion. Mye av dette fordi en del av filosofene jeg har lest om og lest av, så og si indikerte at det jeg hadde på følelsen om at hva Religion er stemte. Var ikke "religiøs" og hadde knapt snappet opp litt undervisning på skolen i ungdommen, og lest enda mindre. Noen av filosofene var religiøse, som Kirkegård og Acquinas - har ikke lest noen av skriftene deres enda, bare deler av dem, i lys av andre tema.

 

Det endte med å bli ganske spennende, i stikk motsetning av hva enkeltes anti-holdning mot Religion skulle tilsi. Måtte spise min, og spiser litt av og til, teknisk sett.

 

Når man skjønner hva Relgion mest sannsynlig er, så får man en bedre forståelse av hva Gud er. Når jeg sier "mest sannsynlig" så er det fordi man ikke kan si nøyaktig hva Religion og Gud er, det nærmeste man kommer er å kontemplere hva det/han ikke er, og en liten dose Buddhisme hjelper her, for å gi et hint. Det vil si, en deler av meditasjons teknikkene.

 

 

Jo dypere man går inn i det, ved bruk av eksluderende logikk og ikke inkluderende, jo mer klar blir ideen om hva det dreier seg om. Med unntak, det er ikke en ide..

 

Samtidig så blir det lettere å gjenkjenne variabler av sekter og sirkus, landeveis musikere..

 

Og sist, men ikke minst - man vet når noen preiker piss om Religion, om det er å pisse på Religion eller å bruke Religion til å pisse på andre.

 

Anbefales :tease:

 

 

Ps. Har enda ikke merket noe "trosretning" dukke opp.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, "anbefales" ville i alle tilfeller blitt feil ord, og det var vel ikke helt heller pga av Jihad og annet rølp her på forumet og spesielt enkelte media som stammer fra ignoranse eller råtten tankegang - men

 

Finn ut for deg selv - i forumet Religion, filosofi og livssyn

 

Thank you :w00t:

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...