Gå til innhold

[Løst] Bærbar studentpc, 3D-tegning og film.


Anbefalte innlegg

Hei, har lenge vært på utkikk etter en ny pc.

Kasta bort 5-6t på elkjøp.no på søndag uten hell :hrm:

 

Bruksområde blir 3D-program, film og overleve på lan til tider (COD 4 feks)

 

Tenkte å legge meg på rundt 7-8k (ingen hast, så kan vente på tilbud)

Trenger ikke Blu-Ray eller noe annet fancy sh*t ;)

 

Tenkte på i7-prosessor av noe slag, sånn jeg har forstått det er forskjellene på i3, i5 og i7 evnen til å takle multitasking, og GHz utgjør hastigheten på oppgaver?

Normal dag blir vel ca 10 parts/assemblies i SolidWorks, 2 nettlesere og div stæsj, trenger jeg da i7?

 

Har 15,5" skjerm nå og det funker greit men kan godt gå opp.

Oppløsning har jeg hørt er smak og behag. Så det skal jeg sjekke ut.

 

Eget skjermkort med dedikert minne.

SSD er kanskje kjekt å ha?

Trenger ikke 500Gb+ lagring

USB2 og 3, hdmi-utgang.

Vekt, størrelse og batteri har ikke så mye å si.

Hater ingen produsenter :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har tenkt å bruke 7-8k så er det i alle fall fullt mulig å få i7 quad core. Noe verre med SSD, ser ikke det så ofte. På komplett fant jeg ingen 15" under 10k med ssd.

 

Hva med ASUS N53SV? 7000kr, så kan du eventuelt legge i litt ekstra til SSD/mer RAM.(Siden den ikke har SSD. Kjenner utover dette ikke hvor enkelt det er å oppgradere dette, så sjekk det ut selv.)

Du får du i7 quad core, skjermkort som er helt ok (sjekk ytelse i spill her. Skjermkortet har 1GB dedikert ram, ser samme modellen noen ganger har 2GB, men men tror 1GB skal holde lenge på en 540.

Står i spesifikasjonene at den har hele 4 minne slots som takler 16GB ram til sammen, noe jeg antar er relevant for 3D program, og 4GB som den er utstyrt med fra fabrikken er for lite. Ellers kjenner jeg ikke nok til det til å si noe om hvordan den vil duge i forhold til 3D.

Utover dette får også 1920 x 1080 oppløsning som jeg synes er bra på en 15". Ellers skal den ha bra lyd, og den har blu-ray selv om du egentlig ikke ønsket dette. Den er ganske stor for en 15", batteriet er vel ikke det helt store. Hadde en selv, men den ble returnert pga en defekt tast, antar jeg var uheldig, ellers virka det som en bra maskin. Anbefaler deg å lese mer om den selv, min vurdering her er mest basert på "på papiret"- egenskaper da jeg hadde maskinen veldig kort. Ser en del butikker ala Expert fører den, men da til 2-3k mer, men du kan jo se den "live". Du kan også se på Asus N55, den ligner men har kraftigere skjermkort.

 

Om du ikke haster veldig kan du jo også vurdere å vente på Ivy Bridge, men det blir fort først til sommeren du får tak i det slik jeg forstår det.

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/asus-k53sm-ci7-22-6gb-750-gt630m-156-w7hp/product/5010619963?intcmp=searchProvider_dacsa

 

+

Kraftig pc MYE for pengene

Du får råd til en ssd du kan sette inn

 

- hdoppløsning på skjerm

 

Enig at den også er god value, men den mangler USB 3.0. Ellers er den vel noe mindre enn N53 fysisk, men har som du sier dårligere oppløsning på skjermen, noe jeg mener bør veie tungt. Personlig forstår jeg ikke at 1366 x 768 er så mye brukt på 15", dette er standard helt ned på 11,6" og er passe der, ikke på 15". Samtidig er det jo mange som har det, men anbefaler alle å sjekke ut begge deler.

 

Lyden er også dårligere om det skulle ha noe å si. Har heller ikke blu-ray (var forsåvidt ikke viktig for TS). Skjermkortet er ett lite hakk bedre på k53, er dog litt usikkert i hvilken grad ettersom det ser ut til å være flere varianter av det.

 

Ang dette med Solidworks så har jeg ingen peiling :) Sånn sett stemmer sikkert det HansHG nevner.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Den første Asus så grei ut, men føler at de kunne kutta ut Blu-Ray, fancy høyttalere og tv-kort til fordel for litt bedre prosessor?

 

Asus k53 virker litt mer fornuftig. Men:

Hvor mye vil en savne usb3? har ingenting som bruker det i øyeblikket.

Vil man noen gang få bruk for over 8gb ram? (asus n53 hadde muligheten for 16gb)

 

HansHG:

Takk for tipset, men siden det ikke virket som det var altfor mange muligheter (etter et kjapt googlesøk :p), blir nok det heller en vurdering ved evt stasjonær pc senere ;)

Lenke til kommentar

Bedre prosessor? Tenker du på en bedre i7? Er forsåvidt ikke blant de aller sterkeste sandy bridge i7'ene, men er likevel solid såvidt jeg kan se, quad core, og i prisklassen ellers er det ikke uvanlig med i5, og såvidt jeg kan se er det andre som feks i7-2670QM bare marginalt bedre. Men K53 har forsåvidt samme, så om du ikke bryr deg om det "ekstra" du har på N53 så er det jo greit nok å velge den.

 

Ellers nevnes det i en annen tråd her at N53 ikke har det beste tastaturet, noe som er verdt å ha i bakhodet.

 

USB 3.0 er vel noe som kommer mer og mer, er mest aktuelt i forhold til store eksterne harddiske og backup. Hvor mye du vil savne det vet bare du, kommer helt an på om du overfører store filer mye. Samme med 16GB ram, vil egentlig tro å kunne oppgradere 8GB holder i massevis for de aller fleste, men du vet om due eventuelt kan utnytte mer.

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...