Gå til innhold

Brainf**k: Glass som bevegde seg av seg selv!


zCon

Anbefalte innlegg

Her om dagen ble jeg vitne til en hendelse som nesten gjorde meg religiøs. :p

 

Det hele begynte dagen derpå da jeg stod å tok oppvasken (siden oppvaskmaskin er noe dritt :p) etter en heller festlig kveld i forveien. Da jeg var ferdig med oppvasken begynte jeg å sette inn glassene i skapet med en gang siden jeg ikke gadd å vente til alt var tørt.

Da jeg hadde satt inn kansje tre glass, begynte det siste glasset jeg satt inn å bevege seg kansje 2-3 cm ut fra veggen i skapet. Jeg trodde jeg så syner så jeg dytta det tilbake og ble stående litt forunderlig å kikke på det, og hadde det ikke vært for at glasset begynte å bevege seg igjen på samme måte, 2-3cm bortover det som var en helt rett hylle inne i skapet, hadde jeg ikke sittet her å skrevet dette.

Hylla den stod på var av tre og ingenting under eller bak som skulle tilsi at glasset skulle begynne å bevege seg av seg selv. Jeg dyttet glasset tilbake enda engang, men da skjedde det ingenting.

 

 

Som en plutselig litt usikker geleklump som overhodet ikke er religiøs eller overtroisk, fant jeg fram pcen og begynte å søke etter en forklaring på hele greia:

 

Det viste seg nemlig at glass og kopper (og lignende), under de rette forholdene, kan begynne å bevege seg, tilsynelatende av seg selv. Det som egentlig skjedde var nemlig at glasset var fortsatt delvis vått da jeg satte det inn, opp-ned. Vannet i glasset randt ned og dannet både en tett forsegling og en mulighet for drastisk lavere friksjon for glasset om det skulle være i bevegelse.

Vannet og glasset hadde en høyere temperatur (på grunn av oppvasken min) som gjorde at luften på innsiden av glasset ble varmere og utvidet seg. Dette skapte så et trykk på grunn av forseglingen vannet lagde i mellom glasset og underlaget. Da trykket ble stort nok ble glasset løftet ørlite grann nesten på samme måte som en luftpute-båt (hovercraft) og kunne seile på det resterende vannet som allerede hadde rendt ned på hylla fra glassets utside. Årsaken til at det ble satt i bevegelse var at trykket fortsatte å øke til en ørliten del av vannets forsegling ikke lenger kunne holde igjen og lagde en liten åpning som du nesten kan sammenligne med en ballong man blåser opp og lar være å knyte igjen, og da fyker den av gårde. Trykket ble jevnet ørlite ut, men bare nok til at glasset sank akkurat så langt ned i vannet at "forseglingen" ble gjenopprettet og luftpute-prinsippet fortsatt var en realitet for det nå bevegende glasset. Da jeg dyttet glasset tilbake var vannet og glasset fortsatt varmt nok til at prosessen kunne skje en gang til. Etter det hadde for mye vann tørket og det var ikke lenger mulig å bevege seg.

 

 

Hadde jeg ikke funnet en forklaring hadde jeg aldri postet dette på nettet og jeg hadde hvertfall ikke sett noen av Paranormal Activity filmene igjen for å si det sånn! =P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...