Gå til innhold

Hjelp WD80'n har dødd!!


Feanor

Anbefalte innlegg

Hei

 

Satt å leste litt i forumet i dag, da det plutselig begynte å komme rare lyder fra harddisken. Det hørtes ut som om den ble slått av og på (som en cd-spiller når cd'en ikke har vært i bruk på en stund)

 

Den ble veldig treig og "slo seg av og på" hele tiden.

 

Jeg slo av PC'n, og byttet om powerkablene(i tilfellet at den ikke fikk strøm...)

 

Startet maskinen, fant den i BIOS, og i Windows.. Men da jeg skulle åpne den i win( XP) kom det beskjed om at den måtte formateres...

 

Dette vil jeg helst ikke da jeg har nesten 80GB med musikk, divx og spill på denne (uten backup)...

 

Hadde NTFS-filformat på denne.

 

Hva har skjedd?

Hva skal jeg gjøre?

Kan jeg redde det som er på den??

 

HJELP!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du ikke flere partisjoner da mann?! Hvis du gjør det så trenger du ikke å formatere den partisjonen du har all dataen på, bare den du har windows på. En venn sa at IBM-disken hannes ble fucka da han brukte NTSF på den. Det høres litt rart ut, men hvem vet. WinXP skal også være litt humørsykt til tider. MS has done it again!

 

Uansett så høres det ut som at du bør sende inn hd'en din...

Lenke til kommentar

HMMM dystre utsikter...

 

Har winXP på en hekt annen fysisk disk, denne er bare DIrect Connect-tillegg.

Får ta å prøve chkdi.... og se hva som skjer..

 

Det er rett før angsten tar meg.

 

Siste utvei er vel å sende den tilbake til Multicom, og få en ny en.

 

BTW er det noen andre med WD80 som bare finner 74.5 GB i windows?? Dette er jo nesten 10% mindre enn det skal være..

 

Flere tips

 

Jeg har investert en måned på direct connect for å fylle den, og vil helst ikke at alt skal forsvinne på en,to, PANG!!! :mad:

Lenke til kommentar

Quote:


Feanor skrev (2002-02-08 22:24):


BTW er det noen andre med WD80 som bare finner 74.5 GB i windows?? Dette er jo nesten 10% mindre enn det skal være..


Det er fordi windows bruker 1GB=2^30=1073741824

harddiskprodusentene bruker 1GB=10^9=1000000000

80*10^9=~74.5*2^30

eller 80*10^9/1024/1024/1024=~74.5GB

Lenke til kommentar

hadde akkurat det samme problemet med min WD60 Gb.

Jeg kjørte oxo winXP men da med fat32

Til slutt fikk jeg ikke boota fra den og jeg sendte den inn til komplett, som fixa den :grin:

dessverre husker jeg ikke hva det var som var feilen.

De hadde forresten bare fjerna MBR og 1ste partisjon, såh hvis du har dataene dine på en anen partisjon kan du jo være så heldig at de ikke fjerner det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-09 10:31, Ithron skrev:

Quote:


Feanor skrev (2002-02-08 22:24):


BTW er det noen andre med WD80 som bare finner 74.5 GB i windows?? Dette er jo nesten 10% mindre enn det skal være..


Det er fordi windows bruker 1GB=2^30=1073741824

harddiskprodusentene bruker 1GB=10^9=1000000000

80*10^9=~74.5*2^30

eller 80*10^9/1024/1024/1024=~74.5GB

 

Nøyaktig :smile: Har samme disk, 74,5.

Lenke til kommentar

hmmm. Har prøvd det meste nå. Ingen respons. Disk manager på XP tror disken er i fin form, og TOM... chkdsk finner ingen feil, untatt at den ikke finner "f-parameter" og kjører read-only sjekking... ??

 

Mrecover2 funka ikke.

 

Eneste utvei er vel å sende den inn til Multicom, og håpe at de kan redde noe på den, eller å formatere og håpe at alt er bra og at ingenting lignende vil skje igjen....

 

Anbefalinger..?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-08 22:24, Feanor skrev:

Jeg har investert en måned på direct connect for å fylle den, og vil helst ikke at alt skal forsvinne på en,to, PANG!!!
:mad:


 

I maskinen min har jeg en smart ting som kalles "CD-brenner". Det går nemlig an å kjøpe CD-plater som man kan lagre filer på selv. (Platene brenner ikke egentlig, det er bare en laser som lager et mønster i et blekklag inni platen som kan leses etterpå, så det er ikke noe farlig...)

Så hvis du har ei videofil på f.eks. 700MB (helt hypotetisk såklart) så kan du lage en kopi fra disken over på ei CD-plate, og legge denne trygt i ei mappe eller få en kamerat til å oppbevare den. Det kalles backup (eller sikkerhetskopi på norsk).

Håper jeg ikke høres for belærende ut nå... :wink:

Lenke til kommentar

:grin: :grin: :grin:

 

jajaja! Jeg har jo over 100 CD'er med DIvx'er på. Saken er den at jeg har nettopp kjøpt denne WD80'n, og var akkurat ferdig med å fylle den. (på Direct connect må maan jo ha litt på share for å være med blnt de store gutta..)

Under denne "oppfyllingen" hadde jeg ikke den helt store trangen til å sitte time etter time å brenne filmer.( det var noe jeg gjorde da jeg bare hadde 30 GB... :grin: )

 

En annen ting er jo at man må ha tid til å se igjennom filmene før man brenner dem (det er hvertfall en fordel). I tillegg har jeg blitt litt kresen på kvaliteten på filmene, så de ligger liksom i ventemodus på disken til jeg finner en bedre versjon som er verdt å brenne...

 

Jeg håper jeg i en viss grad her rettferdiggjort den manglende backup-aktiviteten min.. :grin: .

 

I ettertid så er jeg jo helt klrt enig med deg i at det beste hadde jo vært om jeg hadde backup. MEN alikevel hadde det jo vært en lite trivelig jobb å legge inn 80 GB fra CD og inn på HD igjen.... :grin:

Lenke til kommentar

Jeg hadde nettopp havari på en helt (helt!) ny WD80Gb OG en 30Gb Barracuda. Veldig smart med en backup-disk! Hva er vel sjansen for at begge skal gi opp samtidig?

 

Diskene detekterte fint i bios, men når lastingen startet ble det bare merkelige lyder og sort skjerm... Etter mye frem og tilbake viste det seg at klemmen på kontakten til Epox DMA100-kabelen hadde sprukket (de har store plast-flagg med "Master" og Slave" festet med plastklips), slik at det tydeligvis var sporadisk kontakt, men ikke nok til at diskene skulle fungere skikkelig. Snakk om irriterende feil!

 

MEN som plaster på såret hadde jo Komplett fått inn runde kabler i butikken, så nå ble det i tillegg veldig ryddig og fint i tårnet!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-11 18:01, Feanor skrev:

alt er bra igjen.

Snakket med Multicom, fikk link til et diagnose program fra Western Digital. Etter en time feilsøking i DOS fant den tre feil, reparerte dem og alt ver tilbake i perfekt stand.



 

Har du url`en til det programmet? Jeg tror at min WD 40gig er i ferd med å ta kvelden ;( , men nå kan det jo hende at jeg får fikset problemene da.. :smile:

Lenke til kommentar

Her er url-en til et program som gjennoppretter mbr, hvis den skulle bli skadet. Last ned MBRWORK.

Hvis det er av interesse så har jeg oppskrifta til å gjøre det manuelt, altså å skrive ny partitisjonsinfo på hardisken. Dette virker, har selv prøvd det på en Fuji disk. Fant oppskrifta i et Svensk datablad som heter Dator Magasin

 

http://www.terabyteunlimited.com/utilities.html

Lenke til kommentar

spør dumt nå men ehh mener jeg leste en plass at det er .... ehhh kommer vel ikke som noen bombe ... en bug i win xp som gjelder ntfs og ide disker ..... finner sikkert mer info på sidene til microsoft ehhh eller no

 

 

så også en link til no util greier som skulle fikse det

 

PS! backup ?? hva er det høh høh

 

etter at jeg innstallerte xp så har det minket med innhold på diskene mine gitt

forleden forsvant 3000 mp3 uti løse lufta ... Kjipt men pc nørds griner ikke over slikt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...