Gå til innhold

Dainahs treningslogg


Dainah

Anbefalte innlegg

Kort om meg:

 

Bestemte meg omsider om å få et sunnere kosthold og begynne å trene; har aldri trent noe seriøst før og har alltid vært av den late typen. Har vært på Diskusjon.no siden jeg var 9, dette er en ny bruker og jeg kommer sannsynligvis kun til å være aktiv på denne delen av forumet. Fikk tips av en kompis som fører treningslogg her om å logge selv (mollasund), håper det vil øke motivasjonen og gi meg en klarere oversikt over fremgang, samt få litt feedback fra folk med bredere erfaring enn meg. Trener med en kompis som ikke logger, men følger samme program som meg og begynte samtidig med meg.

 

Alder: 17

Vekt: 78 kg

Høyde: 179 cm

Fettprosent: Har ikke fått målt enda.

 

Treningsprogram: Stronglifts 5x5 (søndag, tirsdag, torsdag) - cardio på lørdager. Tar også 3x10 reverse crunches atm etter hver styrketrening for å trene magen.

Mål: Øke styrke, få mer energi og generelt en bedre livsstil. Miste fettet og se bra ut.

 

 

 

Kostholdet er ikke veldig strukturert, men prøver å holde meg mest mulig unna junkfood og usunn mat. Frokost blir havregryn/skiver/egg, lunsj blir horn/skiver, middag varierer, kvelds blir skiver og frukt. Mellommåltid er frukt, og jeg spiser rosiner og bananer etter trening.

 

Begynte for ca. en uke siden og har hatt to treningsøkter til nå(gangsperr overalt første trening, omtrent ingenting andre trening):

 

 

 

Onsdag 1. feb

 

Knebøy

5x5 20kg

 

Benkpress

5x5 25kg

 

Roing

1x5 20kg

5x5 25kg

 

(alt var nytt og uvandt men ikke særlig tungt. ble gangsperr i to dager etterpå i hele kroppen)

 

 

Søndag 5. feb

 

Knebøy

1x5 20kg

5x5 25kg

 

Militærpress

5x5 20kg

 

Markløft

1x5 30kg

1x5 35kg

1x5 40kg

1x5 45kg

 

(knebøy var tyngre enn sist, kjente det i hendene men regner med det var fordi jeg ikke hadde stramt nok grep. militærpress var tungt! siste rep var vanskelig. markløft var veldig enkelt og lett, økte derfor fra 40kg til 45. vurderer å øke til 55 i morgen.

 

 

 

I mai og juni blir det hardtrening med cardio trening hver dag jeg ikke trener styrke. Går inn for å miste så mye fett jeg kan her for å faktisk se bra ut til sommerferien.

 

Alle tips og tilbakemeldinger er velkomne. Blir desverre ingen bilder enda da jeg er såpass ufornøyd med kroppen min som den er nå.

Endret av Dainah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knebøy

1x5 20kg

1x5 20kg

1x5 25kg

5x5 30kg

1x5 35kg

 

Benkpress

1x5 20kg

1x5 20kg

1x5 25kg

5x5 30kg

 

Roing med stang

5x5 30kg

1x5 35kg

 

Markløft(merk: skulle kun teste hvor mye jeg klarte pushe, skikkelig markløft blir på fredag)

1x5 30kg

1x5 40kg

1x5 50kg

 

Reverse crunches

3x10

 

 

Kommentar: Kjente det ble småtungt idag! Virker nok ikke mye for dere men for meg som aldri har trent styrke er det forbedring :). Tørde ikke presse benken mer ettersom jeg trente alene idag. Hadde dessuten kun spist frokost(omelett) og vært våken siden klokken 22.30 i går kveld, så forventet ikke den beste treningsøkten. Var ekstremt dehydrert og varm etter at jeg avsluttet med 5 minutters rolig jogging og 10 minutters rask gange. Nå blir det konsumert rosiner, 2 bananer, et glass melk og to liter vann.

 

I morgen blir det sannsynligvis litt cardio og deretter styrke på fredag! Stay tuned, snart helg.

 

Også et spørsmål til slutt, burde jeg legge til dips eller chins i programmet mitt?

Endret av Dainah
Lenke til kommentar

Uke 2, Dag 3

 

Knebøy

2x5 20kg

1x5 25kg

5x5 32,5kg

1x5 40kg

 

Militærpress

2x5 20kg

1x5 25kg

1x3 30kg

5x5 20kg

 

Markløft

1x5 40kg

1x5 45kg

1x5 50kg

1x5 55kg

1x5 60kg

1x5 65kg

 

Reverse crunches

3x12

 

Kommentar: Knebøyen var helt ok, militærpresssen var helt forferdelig(failure som førte til at jeg måtte deloada. Hadde ikke spist idag så ble svimmel og kvalm av 3. rep.) Markløft gikk supert, er usikker på om jeg burde øke såpass mye?

Lenke til kommentar

På Stronglifts bør du øke med 2,5kg hver gang, utenom hvis det er latterlig lett. Dersom du ikke klarer å fullføre settet, skal du prøve igjen neste gang, dersom du ikke klarer det da heller så skal du prøve igjen en siste gang ved neste trening. Ikke før da bør du deloade. Men aldri øk med 10kg etter første militærpress, det er selvmord, gutt. Følg programmet, det er mer enn godt nok opplagt til nybegynnere.

Lenke til kommentar

Virker jo ikke som du har noen strategi, men kun sitter å prøver hva som er tungt eller ikke. Anbefaler deg å heller bare følge programmet, du har aldri trent i hele ditt liv. Det er mer enn godt nok tilpasset for deg.

 

De skriver at dersom du har erfaring med styrketrening så kan du finne dine 5RM, og regne ut derifra hva du skal løfte. Ellers ville jeg bare følgt programmet.

Lenke til kommentar

Dette er programmet. Imorgen blir det 40kg knebøy, 27,5kg militærpress(tredje gang), 50kg markløft(også tredje gang, øker med 5kg per gang, starter på 40kg). Dette er 100% i følge programmet. Lørdag blir det 42,5kg knebøy, 35kg benkpress og 40kg roing. Benken burde vært på 30kg istedenfor 35 men iogmed at vi startet med 25kg og jeg failet sist gang er jeg i tvil om jeg skal gå ned til 30 og følge programmet 100% eller om jeg skal fortsette med 35kg. Thoughts?

 

Roing starter man med 30kg og derfor skulle jeg ligget på 37,5kg der. Benkpressen begynte vi med 25kg istedenfor 20kg iogmed at det var latterlig enkelt.

 

Kjenner at det var en tabbe å begynne hardt på benk, og regner med det blir hardere økter etterhvert.

Endret av Dainah
Lenke til kommentar

Uke 3, Dag 2

 

Knebøy

2x5 20kg

1x5 30kg

1x5 35kg

5x5 40kg

 

Militærpress

2x5 20kg

1x5 22,5kg

1x5 25kg

5x5 27,5kg

 

Markløft

2x5 40kg

1x5 45kg

1x5 50kg

 

 

Ekstra

3x10 Reverse Crunches

10 pushups

5 min jogging og 10 minutt rask gange før styrketreningen

20 minutt rask gange og 5 minutt jogging etter styrken

 

 

Kommentar: Knebøyen var god, kjente den litt men var ikke for tungt. Militærpressen ble jeg svimmel og kvalm av og klarte dermed ikke fullføre mer enn 4 skikkelige sett. Så blir nok samme vekt neste gang. Markløft var ganske lett, gleder meg til å øke. Pushups var stress.

Lenke til kommentar

Uke 3, Dag 3

 

Knebøy

2x5 20kg

1x5 30kg

1x5 35kg

1x3 40kg

5x5 42,5kg

 

Benkpress

2x5 20kg

1x5 25kg

1x5 30kg

5x5 32,5kg

 

Roing

2x5 30kg

1x5 32,5kg

1x5 35kg

5x5 37,5kg

 

 

Ekstra

3x10 Reverse Crunches

10 pushups

5 min jogging og 5 minutt rask gange før styrketreningen

 

 

Kommentar: God treningsøkt idag :) ikke så mye mer å si om det, kjenner det - men det ble ikke for tungt.

Endret av Dainah
Lenke til kommentar

Uke 4, Dag 1

 

Knebøy

2x5 20kg

1x5 30kg

1x5 40kg

5x5 45kg

 

Militærpress

2x5 20kg

1x3 25kg

5x5 27,5kg

 

Markløft

2x5 40kg

1x5 45kg

1x5 50kg

1x5 55kg

 

 

Ekstra

3x12 Reverse Crunches

5 pushups

5 min jogging og 5 minutt rask gange etter styrketreningen

 

 

Kommentar: Ble ekstremt sliten idag, og bena taklet ikke joggingen etterpå. Fikk store smerter nederst i begge legger, må nok få en legetime for å sjekke hva det er. Blir sannsynligvis ikke noe jogging imorgen. Alt var ganske tungt og hardt idag, noe jeg ser på som bra. Militærpress var veldig hardt men ble ingen failure idag. Frokost ble et eple, et glass melk og 0,5 liter vann, og etter trening ble det en banan, omelett, et glass vann og 0,5 liter vann.

 

Merker at jeg har mistet fett og blitt sterkere og ser bedre ut. Blir sannsynligvis bilder om cirka en mnd hvis ting fortsetter som nå.

Endret av Dainah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...