Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk II VG1 hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er hva Wikipedia skriver om preteritum:

Preteritum er en grammatisk tid. Den brukes stort sett til å uttrykke handlinger som ble avsluttet i fortiden. I konservativt bokmål og riksmål danner svake (regelrette) verb preteritum ved hjelp av en av endelsene -et, -te, -de eller -dde. Sterke (uregelrette) verb bruker andre mekanismer, ofte avlyd.

Preteritum brukes også i andre sammenhenger. Veldig ofte sies det på norsk setninger av typen «Så fin du var i dag!» eller «Det bildet var stygt». Denne typen konstruksjoner kan forklares med at fortidsformen her brukes for å referere tilbake til det tidspunktet hvor man dannet seg inntrykket/meningen man uttrykker

Hjalp det noe?

 

Relativsätse? Relative setninger. Hint: Har du f eks hørt om relativt pronomen?

Lenke til kommentar

Preteritum

Hvis du vet hvordan du skal skrive i presens, vil du også være i stand til å skrive i preteritum. Den eneste forskjellen er endingen på verbene:

 

Presens:

1. Jeg har en bil / Ich habe ein Auto

2. Vi reiser til Tyskland i morgen / Wir reisen morgen nach Deutschland

3. Vi er i Tyskland / Wir sind in Deutschland

 

Preteritum:

1. Jeg hadde en bil / Ich hatte ein Auto

2. Vi reiste til Tyskland / Wir reisten nach Deutschland

3. Vi var i Tyskland / Wir waren in Deutschland

 

For svake verb har du følgende standardendinger:

Ich -te

Du -test

Er, sie, es -te

Wir -ten

Ihr -tet

Sie -ten

 

Eksempel av "zu haben":

Ich hatte

Du hattest

Er, sie, es hatte

Wir hatten

Ihr hattet

Sie hatten

 

Sterke verb får vokalendringer. Eksempel av "zu kommen":

Ich kam

Du kamst

Er, sie, es kam

Wir kamen

Ihr kamt

Sie kamen

 

Hvilke endinger verb har i preteritum, kan du også enkelt finne ut ved å bruke ei ordbok, for eksempel heinzelnisse.info. Søk på "kommen", og trykk på "G" som er til venstre for verbet i den tyske kolonnen. Da kommer du hit: http://www.canoo.net/services/Controller?dispatch=inflection&input=kommen&features=%28Cat+V%29 . Der kan du se hvilke endinger verbene har i presens, preteritum og presens perfektum. (Merk deg at du må bruke endingene som står under kolonnen "indikativ".)

 

Setningsanalyse

Setningsanalyse kan du lese om her: http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&link_id=0.8492

 

For å ta eksempelet som du finner på den nettsiden på tysk: Petter gab Janne einen Ball.

1. Hva er verbet? Preteritumsformen "ga" av "å gi" er verbet.

2. La oss finne subjektet. Hvem/hva ga? Jo, Petter ga. Subjektet står alltid i nominativ.

3. La oss finne det direkte objektet. Hva ga Petter? Petter ga en ball. Det direkte objektet er "en ball", og står i akkusativ.

4. La oss finne det indirekte objektet. Til hvem ga Petter en ball? Petter ga en ball til Janne. Janne er altså det indirekte objektet, og står i dativ.

 

Jeg vil også på det sterkeste anbefale deg å studere denne siden: http://www.kragero.vgs.no/analyse.html . Der får du svar på de fleste grammatiske problemer du kommer til å møte.

 

Relativsetninger

Relativsetninger er setninger som vi på norsk får ordet "som" i. Forskjellen på de norske og tyske relativsetningene, er at du på norsk ofte kan la være å bruke relativpronomenet "som" i det store og det hele. For eksempel kan jeg like gjerne si: Relativsetninger er setninger vi på norsk får ordet "som" i. Dette kan du aldri gjøre på tysk. På tysk innleder relativpronomenet en leddsetning, og relativpronomenet er avhengig av kjønnet til det du viser til i hovedsetningen har.

 

1. Mannen, som hadde en hund, var en venn av meg. / Der Mann, der einen Hund hatte, war ein Freund von mir.

Relativpronomenet i denne setningen er "der", som viser tilbake til "Der Mann". Siden relativpronomenet innleder en leddsetning, ser du også at verbet kommer til slutt.

 

2. Kvinnen, som hadde en hund, var en venn av meg. / Die Frau, die einen Hund hatte, war eine Freundin von mir.

Relativpronomenet i denne setningen er "die", som viser tilbake til "Die Frau".

 

3. Das Mädchen, das einen Hund hatte, hatte auch eine Katze.

Relativpronomenet i denne setningen er "das", som viser tilbake til "Das Mädchen".

 

4. Sie haben einen Hund, den ich sehr schön finde. (De har en hund (som) jeg synes er svært fin.)

Som du kanskje ser, må du analysere relativsetningen og hovedsetningen for seg selv. La oss se på relativsetningen i eksempel 4.

 

I stedet for å lese min muligens intetsigende forklaring om relativsetninger, anbefaler jeg deg heller å lese om det på Kragerø vgs. sine tysksider: http://www.kragero.vgs.no/pron.html#tre . Der står det betraktelig bedre forklart, og det i tillegg flerfoldige oppgaver du kan gjøre for å øve på korrekt preteritumsbruk, setningsanalyse og ikke minst relativsetninger.

Endret av Concrux
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kort fortalt:

 

Man bruker ikke preteritum på tysk i daglig tale, men heller i avisartikler og formelle tekster.

 

Men man bruker heller presens perfektum:

- Jeg har reist

- Jeg har spilt fotball idag.

 

Man bruker enten haben eller sein foran ordene man skriver i fortid:

Ich habe gegessen.

 

ge + (stammen i ordet) + t = svake verb i presens perfektum.

 

I svake verb er det:

 

ge + (stammen i ordet) + en

 

Lærte det nettopp for noen uker siden i Tysk I, så er ikke helt pro i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...